• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Lillstrumpa82
    alisandra skrev 2007-12-02 20:50:43 följande:
    Nej, det var flera bilar ute och jagade bilar med dimljus på för dom hade hu till och med filmat oss i möte och sedan vänt för att åka ikapp oss och stanna oss och ge böter pga. det.Sedan när vi stog där efter vägen kom en mötande bil med dimljus på och då rapporterade dom till en annan bil som skulle ta den bilen med dimljus. Så dom var ute och letade sånna!
    Så det var inte så att det var poliser som var ute i trafiken för att se till så att folk följer lagarna. Att dom hade rapporterat oavsett vilket brott den andra mötande bilen hade pysslat med?
    Men förstår fortfarande inte, varför blir man arg när man får böter för något som man vet är förbjudet??
  • IntravenösFylletös
    alisandra skrev 2007-12-02 20:53:07 följande:
    Ja, kanske det.. Sverige är ett riktigt skitland!Kanske borde ta och flytta istället. Usch!
    ja det är väl bara att packa väskan
    Fuck her gently
  • alisandra

Polisen själv sa ju att dom var ute och jagade bilar med dimljus.

Lillstrumpa82 skrev 2007-12-02 20:54:08 följande:
    Så det var inte så att det var poliser som var ute i trafiken för att se till så att folk följer lagarna. Att dom hade rapporterat oavsett vilket brott den andra mötande bilen hade pysslat med? Men förstår fortfarande inte, varför blir man arg när man får böter för något som man vet är förbjudet??
  • Lillstrumpa82
    alisandra skrev 2007-12-02 20:55:26 följande:
    Men fortfarande, varför bli arg för att man får böter när man gör något man vet är olagligt??
  • Springsteen
    Skrattande säger bara ÄNTLIGEN... Blir lika irreterad varje gång man blir bländad av dimljuset!!!!
  • getingmidja

Kände inte till den "nya" lagen, nej.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Fille Fjonkan
    alisandra skrev 2007-12-02 20:55:26 följande:
    Och?! Jag gissar att andra poliser ägnade sig åt annat samtidigt. Sveriges samlade poliskår var antagligen inte ute och jagade bilar med dimljus på. en del kanske rentav jagade våldtäktsmän och annan skit...
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • danitra

"nya"?

Självklart känner jag till den, trots att jag inte har körkort - trodde jag alla som körde bil visste!
  • Master J

Ja mitt i vintern kan Polismakten plötsligt bli väldigt nitiska!!! Vilket enbart är att beklaga.
    I ankdammen är det förbjudet att förbättra möjligheten att se, innebärande att det är förbjudet att ha halvljus och dimljus påsatta samtidigt. Någon smart herre/dam i Fjollträsk som säkert inte varit utanför stadsgränsen har bestämt detta. Utan att för den skull ta reda på hur det ser ut i våra andra länder inom EU. Nej här gäller det som sagt halvljus enbart och inte i helsike får man förbättra chanserna att upptäcka sårbara gångtrafikanter med hjälp av de extra dimljusen som självfallet är noga inställda för att inte blända.
    I de flesta av EU länderna används dimljus vid behov och är självfallet helt lagligt, så var det även i ankdammen fram till 80-talet.
    Om aktuella dimljus är E-märkta får man lov att använda dem istället för halvljus.
    Dock har jag märkt en viss irritation hos mötande trafikanter, inte för att ljusen bländar utan för att de vet att det är förbjudet, och Jantelagen styr. Du ska inte ha dimljusen tända eftersom inte jag har det.
    På samma sätt är det de gånger jag(har ej automatik på halvljuset) glömmer att sätta på ljuset. Med ens finns det en mängd bilister som blinkar med ljuset i avsikt att jag skall tända mitt ljus. Hmmm varför - aha de ser mig inte?- eller...
    Halvljus är förbjudet att använda i många länder, å andra sidan är det dimma i Tyskland brukar böterna ligga i klass med 500 Euro om man inte har tänt halvljus/dimljus...
    I ert fall skulle jag inte erkänt brottet!! Till skillnad emot fortkörning finns det stora chanser att ni inte skulle bötfällas för det. Även nu sedan ni skrivit på kan ni skicka in en ändring där ni förnekar brottet och motsätter er böter. Jag skulle defenetivt göra det.
    I värsta fall innebär det att ni döms att betala just de 500,oo som det avsågs från början. Men chansen är ganska stor att ni frikänns!!!
    Lycka till

• Mamma och Mor

Tja, ni bröt mot en lag och fick böter - helt riktigt!
    Polisen finns till för att se till att lagar följs, så de agerade fullständigt korrekt.

Det är inte kul att bli bländad av alla som inte begriper hur dimmljus ska användas. Det handlar inte om att "störa sig" på något - det är en säkerhetsfråga. Har en bilist blivit bländad så är sikten (synen) för en bråkdels sekund nedsatt, och under den tiden kan det hända något som krävt full sikt!
    Så enkelt är det......
    Herregud, ha dimmljusen på för att det är snyggt... jaja, säger då det *suckar*

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1598/88519_valj_ratt_fordonsbelysning_utg8.pdf

~Vår fina tjej - Miriam 061213~
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?