Känner du till den nya lagen om dimljusen?
Ja mitt i vintern kan Polismakten plötsligt bli väldigt nitiska!!! Vilket enbart är att beklaga.
I ankdammen är det förbjudet att förbättra möjligheten att se, innebärande att det är förbjudet att ha halvljus och dimljus påsatta samtidigt. Någon smart herre/dam i Fjollträsk som säkert inte varit utanför stadsgränsen har bestämt detta. Utan att för den skull ta reda på hur det ser ut i våra andra länder inom EU. Nej här gäller det som sagt halvljus enbart och inte i helsike får man förbättra chanserna att upptäcka sårbara gångtrafikanter med hjälp av de extra dimljusen som självfallet är noga inställda för att inte blända.
I de flesta av EU länderna används dimljus vid behov och är självfallet helt lagligt, så var det även i ankdammen fram till 80-talet.
Om aktuella dimljus är E-märkta får man lov att använda dem istället för halvljus.
Dock har jag märkt en viss irritation hos mötande trafikanter, inte för att ljusen bländar utan för att de vet att det är förbjudet, och Jantelagen styr. Du ska inte ha dimljusen tända eftersom inte jag har det.
På samma sätt är det de gånger jag(har ej automatik på halvljuset) glömmer att sätta på ljuset. Med ens finns det en mängd bilister som blinkar med ljuset i avsikt att jag skall tända mitt ljus. Hmmm varför - aha de ser mig inte?- eller...
Halvljus är förbjudet att använda i många länder, å andra sidan är det dimma i Tyskland brukar böterna ligga i klass med 500 Euro om man inte har tänt halvljus/dimljus...
I ert fall skulle jag inte erkänt brottet!! Till skillnad emot fortkörning finns det stora chanser att ni inte skulle bötfällas för det. Även nu sedan ni skrivit på kan ni skicka in en ändring där ni förnekar brottet och motsätter er böter. Jag skulle defenetivt göra det.
I värsta fall innebär det att ni döms att betala just de 500,oo som det avsågs från början. Men chansen är ganska stor att ni frikänns!!!
Lycka till