• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • lollsanT
    alisandra skrev 2007-12-03 22:07:50 följande:
    Nehe, vaför säger då polisen det?
    Varför kör ni med dimljusen?
  • alisandra

Kanske det. ;)

lollsanT skrev 2007-12-03 22:08:38 följande:
    Men om man har blivit tillsagd ett flertal gånger så borde man väl fatta nån gång?
  • alisandra

Fråga min sambo, antar att han som många andra tycker att det är snyggt. Dom flesta som kör sportiga bilar kör ju med dimljusen på. Inget ovanligt!

lollsanT skrev 2007-12-03 22:09:15 följande:
    Varför kör ni med dimljusen?
  • N1klas

Ja, det är vanligt så det är väl på tiden att det börjar delas ut böter istället för snälla tillsägelser antar jag. Personligen så tycker jag det ser löjligt ut eftersom att jag vet att de gör det för att förlänga kuken.

alisandra skrev 2007-12-03 22:12:42 följande:
    Fråga min sambo, antar att han som många andra tycker att det är snyggt. Dom flesta som kör sportiga bilar kör ju med dimljusen på. Inget ovanligt!
  • lollsanT
    Niklas skrev 2007-12-03 22:14:29 följande:
    Ja, det är vanligt så det är väl på tiden att det börjar delas ut böter istället för snälla tillsägelser antar jag. Personligen så tycker jag det ser löjligt ut eftersom att jag vet att de gör det för att förlänga kuken.
  • alisandra

Haha, där kan jag säga att du har fel. ;)

Niklas skrev 2007-12-03 22:14:29 följande:
  • N1klas

När det bländar mest är när det är blött ute eller isigt. Då speglar sig dimljusen mycket eftersom de sitter ganska långt ner. Det är ju så enkelt att reglerna finns där av en anledning oftast.

• kossan maja

såå himla töntigt att köra med dimljus...
    alla som har körkort borde ju veta vad som gäller??!!!!

• LaFontaine

TS verkar hemskt oroad över vad polisens resurser läggs på, men jag kan lugna med att det finns olika grupper inom polisen som sysslar med olika saker. En våldtäktsutredning lades alltså inte på is för att trafikpolisen stoppade dig för ditt lagbrott.

• BimBim o Knorrans Mamma

Helt jävla rätt att ni fick böter för dimljusen. Tycker det är så jävla löjligt att ha dem på när det inte behövs bara föratt det skulle va "coolt" eller?
    Dessutom bländar de nåt fördjävligt!!!
    Eller ja långtradarchaffisana blir bländade = trafikfarligt.
    Man ser INGET när man möter nån med dimljus när man kör tradare.

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?