• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • alisandra

Är det ingen läskunnig här?
    Jag säger INTE att det är nytt att man inte får köra med dimljus utan att det är nytt att polisen får ge böter pga. det!

CloudBerry skrev 2007-12-02 21:36:55 följande:
    Inte konstigt och det är inget nytt att man inte får använda dimljus.. Dimljus ska användas när det är dimma för använder man det då det inte är dimma så bländar man andra bilister och blir andra bilister bländade så kan det ske olyckor.
  • Jane Roe

Min pappa kör lastbil och dimljusen kan blända otroligt mycket om det t ex är blött ute.
    Men nej, hade heller inte hört om nya lagen.. :S

¤- Kärlek är Perser -¤
  • alisandra

Som om inte lastbilarnas alla lysen också bländar då? Tycker iallafall jag, ganska mycket onödiga lysen på många!

UlricaAndersson skrev 2007-12-02 22:20:46 följande:
    Min pappa kör lastbil och dimljusen kan blända otroligt mycket om det t ex är blött ute. Men nej, hade heller inte hört om nya lagen.. :S
  • Marlene B
    alisandra skrev 2007-12-02 22:18:36 följande:
    Är det ingen läskunnig här?Jag säger INTE att det är nytt att man inte får köra med dimljus utan att det är nytt att polisen får ge böter pga. det!
    Fast det innebär ju en trafikfara om man använder dimljus då det inte är dimma. Böter har polisen kunnat ge i flera år om man bryter mot det.
  • Jane Roe
    alisandra skrev 2007-12-02 22:23:06 följande:
    Som om inte lastbilarnas alla lysen också bländar då? Tycker iallafall jag, ganska mycket onödiga lysen på många!
    Mjo, många lysen. Men själv uppfattar jag det inte som att alla "extra" bländar..Antar att reflektionen från vattnet bländar mycket, annars skulle det väl vara lika irriterande att möta en annan lastbil..
    ¤- Kärlek är Perser -¤
  • Justess
    alisandra skrev 2007-12-02 22:18:36 följande:
    Är det ingen läskunnig här?Jag säger INTE att det är nytt att man inte får köra med dimljus utan att det är nytt att polisen får ge böter pga. det!
    Läs mitt inlägg nr 72 om att det skett lagändring 2007 men den berörde inte påföljden (böter) för detta. Redan 1998/99 kunde man få böter för detta. En påföljd av det faktum att dimljusen är , inget krav på att de skulle utgöra en direkt trafikfara vid det aktuella tillfället.

Antingen har du missförstått polisen eller så är polisen okunnig eller också pratar vi om olika lagar (mindre troligt).
  • Tristanya

alisandra -- nä det handlar ju inte om bilar på det viset, men man vet väl vad man får använda för kombination på ljusen osv när man har körkort? står ju i teorin vilka kombinationer ljus man får använda o inte!
    HAha klart jag kör som en ängel i jämförelse med alla andra här så! aldrig varit så nära att krocka så ofta (både då jag o min sambo kört) som här nere, för att dom andra bilisterna gjort fel!
    så är verkligen på tiden att poliserna kommer ut o kollar mer i trafiken!

• Moon Child

Polisen ÄR okunnig, Min sambo blev tillsagd att stänga av dimljusen, för det var mot lagen.... Men idiot till polis såg väll inte/visste inte det här med halvljus.

• alisandra

Jag vet väl vad poliserna sa? Jag är inte dum i huvudet.
    Och hur kunniga och inte dom är kan jag inte svara för, men jag trycker chansen är större att dom vet vad som gäller än du iallafall.

Tess7709 skrev 2007-12-02 22:45:56 följande:
    Läs mitt inlägg nr 72 om att det skett lagändring 2007 men den berörde inte påföljden (böter) för detta. Redan 1998/99 kunde man få böter för detta. En påföljd av det faktum att dimljusen är på, inget krav på att de skulle utgöra en direkt trafikfara vid det aktuella tillfället.Antingen har du missförstått polisen eller så är polisen okunnig eller också pratar vi om olika lagar (mindre troligt).
  • alisandra

Här hemma i stan har dom varit på min sambo flera gånger och sagt att han ska stänga av dom. Och han har pratat med dom om det, då sa dom att vi kan ju bara be dig stänga av dom själv. Mér kan inte vi göra... tror inte alla dom poliserna är okunniga, eller?

Moon Child skrev 2007-12-03 09:49:36 följande:

Polisen ÄR okunnig, Min sambo blev tillsagd att stänga av dimljusen, för det var mot lagen.... Men idiot till polis såg väll inte/visste inte det här med halvljus.
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?