• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • N1klas

TS tycker inte att folk som blir bländade av dimljus ska ha körkort. ;)

BimBims Mamma skrev 2007-12-03 22:24:15 följande:
    Helt jävla rätt att ni fick böter för dimljusen. Tycker det är så jävla löjligt att ha dem på när det inte behövs bara föratt det skulle va "coolt" eller?Dessutom bländar de nåt fördjävligt!!!Eller ja långtradarchaffisana blir bländade = trafikfarligt.Man ser INGET när man möter nån med dimljus när man kör tradare.
  • lollsanT
    Niklas skrev 2007-12-03 22:25:19 följande:
    TS tycker inte att folk som blir bländade av dimljus ska ha körkort. ;)
    Jag tycker inte att man ska ha körkort när man inte kan trafikregler och vägrar fatta trots upprepade tillsägelser...
  • alisandra

Jag har aldrig upplevt det som bländande iallafall.

BimBims Mamma skrev 2007-12-03 22:24:15 följande:

Helt jävla rätt att ni fick böter för dimljusen. Tycker det är så jävla löjligt att ha dem på när det inte behövs bara föratt det skulle va "coolt" eller?Dessutom bländar de nåt fördjävligt!!!Eller ja långtradarchaffisana blir bländade = trafikfarligt.Man ser INGET när man möter nån med dimljus när man kör tradare.
  • Thilda
    alisandra skrev 2007-12-03 22:26:31 följande:
    Jag har aldrig upplevt det som bländande iallafall.BimBims Mamma skrev 2007-12-03 22:24:15 följande:
    Det är mycket möjligt att du aldrig upplevt dimljusen som bländande, men tror du på fullaste allvar att trafikregler finns bara för att det är kul? Bakom varje regel ligger det ju en orsak. Dimljusen KAN bli en trafikfara för någon. Skulle du vilja vara inblandad i den?
  • Moon Child
    Thilda skrev 2007-12-03 22:44:49 följande:
    Det är mycket möjligt att du aldrig upplevt dimljusen som bländande, men tror du på fullaste allvar att trafikregler finns bara för att det är kul? Bakom varje regel ligger det ju en orsak. Dimljusen KAN bli en trafikfara för någon. Skulle du vilja vara inblandad i den?
    Vanligt jävla halvljus blir ju en trafikfara om du kommer uppifrån o jag är i dalen typ.
    Vanligt jävla halvljus, säkert blivigt bländad av dessa minst 50 ggr.
    Av dimljus, aldrig.

OCH NICKLAS!!! VILKEN kuk förlänger jag??
    Jag tycker också det är jävligt coolt o snyggt när jag kör med min turbokombi o dimljus!
  • N1klas

Ja, seriöst inlägg.
    Var cool och snygg du.

Moon Child skrev 2007-12-03 23:12:24 följande:
    Vanligt jävla halvljus blir ju en trafikfara om du kommer uppifrån o jag är i dalen typ.Vanligt jävla halvljus, säkert blivigt bländad av dessa minst 50 ggr.Av dimljus, aldrig.OCH NICKLAS!!! VILKEN kuk förlänger jag??Jag tycker också det är jävligt coolt o snyggt när jag kör med min turbokombi o dimljus!
  • Thilda

Moon Child - Shit vad cool du är!!!!

• Marie Curie
    alisandra skrev 2007-12-02 19:17:24 följande:
    Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?
    Äntligen gör polisen något åt problemet!

Nej allvarligt, jag menar det! Det är så förbannat irriterande att få dimljusen rätt upp i ögonen när man kör i mörkret. Folk fattar inte att de bländar! När jag markerar genom att blinka till med helljusen fattar de fortfarande inte utan flashar med helljusen tillbaka.

Jag undrade varför människor envisas med att ha dimljusen på och min man svarar då att de tycker det ser fräckt ut! Öh, va?
  • nicke nyfiken76

Jag visst inte ens att det anses coolt att ha på dimljuset. Oj, vad man får lära sig viktiga saker här på FL.

• Marie Curie

nicke nyfiken76 skrev 2007-12-03 23:19:27 följande:

Jag visst inte ens att det anses coolt att ha på dimljuset. Oj, vad man får lära sig viktiga saker här på FL.
    Jag tror det är en viss typ av människor som tycker det ser fränt ut att ha dimljusen på. Alla andra bara skrattar åt dem!
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?