• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Monchichii

Anna, men när du bländar av, vad händer då? Släcks dimljusen eller blir det (numera bötererläggande) dim + halv?

• Marie Curie

Moon Child skrev 2007-12-03 23:57:19 följande:

yes, men tråden handlade om folk VISSTE detta.
    Jag tycker snarare tråden handlar om att ts gnäller över att de fick böter för något de visste var förbjudet, men som polisen börjat få lov att bötfälla först från fredagen. Frågan i slutet var bara slutklämmen på hela trådstarten. Dessutom verkar tråden avancerat till att diskutera huruvida det är ok eller ej att ha dimljusen på när man inte får, och huruvida det är coolt eller ej, och huruvida coolheten ska segra över förnuftet eller ej.
  • N1klas

Jag kan också släcka helt.

www.vv.se/templates/Pressrelease____6167.aspx
    Aldrig dimljus och halvljus tillsammans

Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt.
    När vi nu har gått in i den mörka årstiden är det extra viktigt att ha rätt belysning på bilen.

Lite gammalt kanske men back then så bländades tydligen folk.
  • Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-04 00:01:50 följande:
    Det är sällan man ser bilar med enbart dimljus. Det är nästan uteslutande i kombination med halvljus och även i skymning eller mörker där halvljusen skall vara tända.
    Kör jag i städer, så använder jag dimljus i mörker.
    Kör jag på landet stänger jag av dimljusen o sätter på halv/helljus.
    Detta för min egen del.
  • Moon Child

Marie Curie skrev 2007-12-04 00:03:26 följande:

Moon Child skrev 2007-12-03 23:57:19 följande:
    Jag tycker snarare tråden handlar om att ts gnäller över att de fick böter för något de visste var förbjudet, men som polisen börjat få lov att bötfälla först från fredagen. Frågan i slutet var bara slutklämmen på hela trådstarten. Dessutom verkar tråden avancerat till att diskutera huruvida det är ok eller ej att ha dimljusen på när man inte får, och huruvida det är coolt eller ej, och huruvida coolheten ska segra över förnuftet eller ej.
    Det är ju tyvärr din tolkning
  • N1klas

Ja, och då använder du dem felaktigt eller?

Moon Child skrev 2007-12-04 00:04:09 följande:
    Kör jag i städer, så använder jag dimljus i mörker.Kör jag på landet stänger jag av dimljusen o sätter på halv/helljus.Detta för min egen del.
  • AnnaGBG
    Monchichii skrev 2007-12-04 00:03:06 följande:
    Anna, men när du bländar av, vad händer då? Släcks dimljusen eller blir det (numera bötererläggande) dim + halv?
    Dimljusen släcks när jag bländar av. Och tänds igen när jag "bländar på" (? )

Fast jag kan ju släcka ner allt om jag vill så jag kan också köra nattensriddare
  • Monchichii

Niklas, du får hojta till om du är i de småländska skogarna, då kör vi en nattens riddare

• N1klas

Jag tolkade det likadant så då har vi två likadana tolkningar iaf. ;)

Moon Child skrev 2007-12-04 00:05:21 följande:
    Marie Curie skrev 2007-12-04 00:03:26 följande:Det är ju tyvärr din tolkning
  • Moon Child
    Niklas skrev 2007-12-04 00:05:23 följande:
    Ja, och då använder du dem felaktigt eller?
    Nope..
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?