• Marie Curie

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

alisandra skrev 2007-12-02 19:17:24 följande:
    Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?
    Äntligen gör polisen något åt problemet!

Nej allvarligt, jag menar det! Det är så förbannat irriterande att få dimljusen rätt upp i ögonen när man kör i mörkret. Folk fattar inte att de bländar! När jag markerar genom att blinka till med helljusen fattar de fortfarande inte utan flashar med helljusen tillbaka.

Jag undrade varför människor envisas med att ha dimljusen på och min man svarar då att de tycker det ser fräckt ut! Öh, va?
  • Marie Curie

nicke nyfiken76 skrev 2007-12-03 23:19:27 följande:

Jag visst inte ens att det anses coolt att ha på dimljuset. Oj, vad man får lära sig viktiga saker här på FL.
    Jag tror det är en viss typ av människor som tycker det ser fränt ut att ha dimljusen på. Alla andra bara skrattar åt dem!
  • Marie Curie
    MrM skrev 2007-12-03 23:33:49 följande:
    När jag möter folk med dim- och halvljus på så förstår jag att de har en cool bil. För att kunna se exakt vilken typ av bil det är brukar jag slå på mina helljus i mötet, annars är ju risken att jag missar något riktigt coolt.Mvh
  • Marie Curie

Moon Child skrev 2007-12-03 23:54:33 följande:

(aj aj nu gör du felet som många andra har gjort inkl jag)Ts menar att fom i fredes så kunde de ge böter, det har de inte kunnat innan
    Men det innebär inte att det varit ok innan. Bara att straffet nu skärpts.
  • Marie Curie

Moon Child skrev 2007-12-03 23:57:19 följande:

yes, men tråden handlade om folk VISSTE detta.
    Jag tycker snarare tråden handlar om att ts gnäller över att de fick böter för något de visste var förbjudet, men som polisen börjat få lov att bötfälla först från fredagen. Frågan i slutet var bara slutklämmen på hela trådstarten. Dessutom verkar tråden avancerat till att diskutera huruvida det är ok eller ej att ha dimljusen på när man inte får, och huruvida det är coolt eller ej, och huruvida coolheten ska segra över förnuftet eller ej.
  • Marie Curie

Moon Child skrev 2007-12-04 00:05:21 följande:

Det är ju tyvärr din tolkning
    Jag tolkar inte in det jag VILL tolka in, utan klarar av att läsa en text hyfsat objektivt.
  • Marie Curie

Moon Child skrev 2007-12-04 00:09:54 följande:

Hyfsat objektivt?
    Japp
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?