• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • luddigamaskrosen

saraseal
    Parkeringsljuset är det tecken som sitter på mitten av lampsymbolerna. Brukar oftast vara två små lampor som pekar åt varsitt håll om jag inte minns fel. I dom modernare bilarna är dimljuset om du drar ut knappen ett hack. Annars finns det en särskilt kanpp för det.

Hur krångligt lät inte allt det där...

• Fille Fjonkan
    alisandra skrev 2007-12-02 19:28:47 följande:
    Men hallå? Blir så hemskt bländad? Jag har aldrig blivit störd pga. mötande bil har dom på.Man sitter ju inte och tittar på den mötande bilens ljus, då blir man ju såklart bländad, man ska ju kolla efter vägrenen.På vissa bilar är det snyggt, på dom nya sportiga modellerna, vi har en sån och min sambo kör ALLTID med dom på. ;)Fille Fjonkan skrev 2007-12-02 19:25:59 följande:
    Jag blir bländad. Och jag kollar inte bara utmed vägrenen när jag kör. Jag tycker det kan vara bra att se framför sig i trafiken och veta vad bilarna där har för sig. Och då blir jag bländad av de mötandes dimljus. Jag kör vanligtvis i stadstrafik. Inte så många vägrenar att hålla blicken på där...

Häromkring har ca var 5:e bil dimljus på dag som natt. Jag ser fram emot en klar minskning - och ett tillskott i poliskassan
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Tristanya

bott i växjö i ca 2 år o enligt min erfarenhet kan knappt hälften ens köra bil här så.. aldrig sett så många som bryter mot alla trafiklagar som här! så var verkligen på tiden att dom gör något, o ja, jag blir jättestörd av bilar som har både halvljus och dimljus på när man möter dom!
    borde stå trafikpoliser i varje kurva, oj oj oj va mycket pengar dom skulle få in på folk som inte vet hur bilen fungerar!

• alisandra

Ja, det är lagligt. Men bara på dagen, aldrig dimljus på natten/kvällen, inte ens om det är dimma.

luddigamaskrosen skrev 2007-12-02 19:31:25 följande:
    Ja jag visste att det va olagligt och det tycker jag är bra. Jobbar med att köra taxi och det är fruktansvärt jobbigt att bli bländad av bilar som kör med denna kombination. Men däremot tror jag det är lagligt att köra med kombinationen parkeringsljus och dimljus. Dessutom mycket snyggare!
  • alisandra

Det handlar väl inte om vad man vet om bilen? Inte i vårat fall iallafall. Och du kör säkert jätte lagligt och är värsta ängeln va? ;) Eller inte..

Tristanya skrev 2007-12-02 20:03:53 följande:
    bott i växjö i ca 2 år o enligt min erfarenhet kan knappt hälften ens köra bil här så.. aldrig sett så många som bryter mot alla trafiklagar som här! så var verkligen på tiden att dom gör något, o ja, jag blir jättestörd av bilar som har både halvljus och dimljus på när man möter dom!borde stå trafikpoliser i varje kurva, oj oj oj va mycket pengar dom skulle få in på folk som inte vet hur bilen fungerar!
  • Lillstrumpa82

Varför blir man sur på polisen när man får böter för något som man gör trots att man vet att det är förbjudet?

• MrM

Jag tycker att det är lysande (no pun intended) att polisen fått möjlighet att bötfälla detta otyg och jag tycker dessutom att det är strålande (pun intended this time) att de utnyttjar möjligheten.

Mvh

• Justess

Dimstrålkastare kallas det främre dimljuset på ett fordon. De är lampor som sitter antingen separerade från halvljuset eller tillsammans med detta. Eftersom dessa lampor inte är avskärmade, upplevs de som starkare än halvljuset och kan därför blända andra trafikanter. Dimstrålkastarna tänds med en strömbrytare på instrumentpanelen. Vanligtvis tänds en lampa på instrumentpanelen när dimstrålkastarna är aktiverade för att upplysa föraren om detta faktum. Dimstrålkastarna får i dagsljus alltid användas i stället för halvljus men aldrig tillsammans med detta. Bötesbeloppet för att bryta mot detta ligger på 500 kronor (maj 2007). I mörker får dimstrålkastarna endast användas vid nedsatt sikt, såsom vid dimma eller kraftig nederbörd, och även då utan halvljus. Om inga siktproblem föreligger får endast halvljus användas.

Förbudet för användande av halvljus och dimstrålkastare tillsamman infördes år 1995 med anledning av att det bländar och ger mötande trafik en kortare siktsträcka.

Utdrag ur Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon:

67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas. 71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt. I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

Ovanstående texter är hämtade från
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Dimstr%C3%A5lkastare

Det har alltså varit förbjudet sedan 1995...

• alisandra

Ja, men nu var det inte det som var frågan. Utan att dom får ge böter pga. dimljusen nu. Det fick dom inte då.

Tess7709 skrev 2007-12-02 20:38:18 följande:
    Dimstrålkastare kallas det främre dimljuset på ett fordon. De är lampor som sitter antingen separerade från halvljuset eller tillsammans med detta. Eftersom dessa lampor inte är avskärmade, upplevs de som starkare än halvljuset och kan därför blända andra trafikanter. Dimstrålkastarna tänds med en strömbrytare på instrumentpanelen. Vanligtvis tänds en lampa på instrumentpanelen när dimstrålkastarna är aktiverade för att upplysa föraren om detta faktum. Dimstrålkastarna får i dagsljus alltid användas i stället för halvljus men aldrig tillsammans med detta. Bötesbeloppet för att bryta mot detta ligger på 500 kronor (maj 2007). I mörker får dimstrålkastarna endast användas vid nedsatt sikt, såsom vid dimma eller kraftig nederbörd, och även då utan halvljus. Om inga siktproblem föreligger får endast halvljus användas.
    Förbudet för användande av halvljus och dimstrålkastare tillsamman infördes år 1995 med anledning av att det bländar och ger mötande trafik en kortare siktsträcka.
    Utdrag ur Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon:

67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt. I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.
    Ovanstående texter är hämtade frånsv.wikipedia.org/wiki/Dimstr%C3%A5lkastareDet har alltså varit förbjudet sedan 1995...
  • IntravenösFylletös

det är jävligt irriterande att möta en bil med massa lampor halvtända.
    så vet man om att man inte får ha de tända samtidigt är man väl bara dum som ändå har det?

Fuck her gently
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?