• alisandra

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Igår när vi åkte hem från Växjö, jag och min sambo, blev vi stoppade av polisen för att vi körde med dimljusen och halvljus på. Det har ju varit förbjudet i många år, men dom har inte kunnat sätta böter eller liknande pga. det. Men i fredags kom en ny lag som ger poliserna rätt att sätta böter om man kör med dimljus och halvljus på kvällen.
    På dagen får du köra med dimljus/halvljus eller dimljus/parkeringsljus men på kvällen får du inte ha det på i överhuvudtaget, inte ens om det är dimma.
    Vi fick 500kr i böter och vi var tvugna och skriva på erkännadet eftersom dom spelat in oss med dimljusen på när vi möttes på vägen. Så jävla löjligt att dom lägger ner resurser på sånt! Har dom inget bättre för sig eller?!
    Det värsta var att varken jag eller min sambo har hört talas om den nya lagen, har ni hört talas om den?

• Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?
  • Moon Child
    Tristanya skrev 2007-12-04 05:43:29 följande:
    sen har jag tänkt på en till sak.. detta med att man INTE får köra med kombinationen dimljus o halvljus.. det finns en lag på att man inte får köra med det, verkar det väldigt konstigt i mina ögon att man inte får bötfälla en för det.. varför ska det annars finnas en lag som säger att det är förbjudet att köra med både halvljus OCH dimljus.. o lagen har funnits ett bra tag nu. kanske ska börja bryta mot lagar för o se vilka som egentligen har böter o inte för uppenbarligen finns det ju.. skummt det där..
    Att köra med sunda förnuft är en grundregel i trafiken. Det är inte bötfällande att lägga sunda förnuftet på hyllan...
  • Tristanya

Moon Child -- men nu är det ju en LAG.. synda förnyftet använder man då man tex ska svänga av en väg o in på en annan, då lägger man sig långt till höger om man ska svänga höger osv.. det är inte skrivet i en lag, alltså använder man det synda förnuftet där! MEN det synda förnuftet säger ju att man tex inte använder dimljus bara för att det är coolt eller då det inte ens är dimma!

• BimBim o Knorrans Mamma

menar skulle det stå.

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • Monchichii

Så brukar jag säga till polisen när dom försöker fånga mig då jag kör nattens riddare Funkar alltid!

• N1klas

Ja, man måste dock kolla tillbaka lite för att förstå varför TS skrev som hon gjorde som svar. ;)

Lolilla skrev 2007-12-04 16:52:22 följande:
    Ett exempel på avancerad debatteknik
  • Lolilla
    Niklas skrev 2007-12-04 17:36:24 följande:
    Ja, man måste dock kolla tillbaka lite för att förstå varför TS skrev som hon gjorde som svar. ;)
    Läste inläggen i början av tråden. Det räckte bra för mig. En av mina bästa vänner omkom i en olycka där de blev bländade och körde år helvete. Så jag har inget som helst överseende med fjantbrudar som tycker de kan köra runt hur fan som helst för att det "ser tufft ut".
  • N1klas

Ja jo, jag håller med som du troligen sett.
    Det är förjävligt.

Lolilla skrev 2007-12-04 18:04:06 följande:
    Läste inläggen i början av tråden. Det räckte bra för mig. En av mina bästa vänner omkom i en olycka där de blev bländade och körde år helvete. Så jag har inget som helst överseende med fjantbrudar som tycker de kan köra runt hur fan som helst för att det "ser tufft ut".
  • Lolilla

Jag tycker vad det gäller reglar på vägarna så ska de hållas. Ju fler som bötfälls desto bättre. Jag vill helst inte bli ihjälkörd för att nån annan tror han/hon är nån superbilist som aldrig kan göra en felbedömning/köra åt helvete.

• Mollie

Har ej läst hela tråden men vill bara komma med en kommentar och den är; ÄNTLIGEN!!! Jag AVSKYR folk som kör med dimljusen på utan att det behövs=det ser coolt ut!
    Jag blir så äckligt bländad av de där dimljusen och att inte jag hjar kört åt helvete än är bara ren tur!! Varje jag möter med dimljus får ett hellyse av mig!! *morr*

Alfred 070303
  • N1klas

Det bästa är att försöka att bita ihop och inte sjunka till samma låga nivå om man kan. :)

Mollie skrev 2007-12-04 23:23:24 följande:
    Har ej läst hela tråden men vill bara komma med en kommentar och den är; ÄNTLIGEN!!! Jag AVSKYR folk som kör med dimljusen på utan att det behövs=det ser coolt ut! Jag blir så äckligt bländad av de där dimljusen och att inte jag hjar kört åt helvete än är bara ren tur!! Varje jag möter med dimljus får ett hellyse av mig!! *morr*
Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?