• Kakan83

Känner du till den nya lagen om dimljusen?

Jag tycker det är skitbra att dom kan ge böter för dimljusen nu. Det är fruktansvärt jobbigt att bli bländad av dimljusen!

Har inte läst hela tråden, men måste fråga dig TS. Om både du och din sambo har vetat om det i flera år att man inte får ha dimljus och halvljus, varför hade ni det då?

• Kakan83

Vi kollar lufttrycket när vi ser att det är dåligt med luft, eller om vi skulle känna att bilen känns konstig att ratta, samt när vi byter till sommar/vinterdäck.

Det är lite skillnad på det och blända andra medtrafikanter medvetet bara för att man absolut ska ha dimljus när det inte ens är dimma ute. Tänk på att denna människa ni bländar kanske kör i diket och dör.

• Kakan83

Moon Child skrev 2007-12-05 21:30:57 följande:

Nej att ett däck sprängs helt oförberett är liksom peace of cake? Speciellt på motorvägen?Jag tror att däck som sprängs är lite farligare än att bli bländad. Är bläningsrisken så farlig får de ju börja med att platta till hela sverige..
    Ett däck exploderar ju inte bara så där. Då har man kört med dåliga däck länge antagligen, och det gör jag inte. Jag är smartare än så.
  • Kakan83

Moon Child skrev 2007-12-05 21:47:14 följande:

"Vi kollar lufttrycket när vi ser att det är dåligt med luft, eller om vi skulle känna att bilen känns konstig att ratta, samt när vi byter till sommar/vinterdäck."Man kan ju köra med sommardäck året om, o det tar ju rätt lång tid innan luften går ur så det märks...Våra vinterdäck hade fortfarande 2,6 o de har legat i 9 månader.
    Vi byter alltid till vinterdäck på vintern så det problemet har inte vi.
  • Kakan83

I vilket fall som helst, bara för att alla kanske inte kollar lufttrycket i däcken mm, försvara det att medvetet köra med dimljus även fast att det är olagligt?

Svar på tråden Känner du till den nya lagen om dimljusen?