• Elsans

Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??

Jag började med Differin för några månader sedan och har precis börjat med skinoren också då det blev bättre av differin men inte helt bra. är det någon mer som använder eller har använt receptbelagda akneprodukter som vill utbyta lite erfarenheter kanske? Solskenshistorier av er som har använt det förr och blivit bra är såklart väldigt välkomna!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-04 13:23:45:
    Några bra länkar:

huden.nu/hudbesvar/akne/

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp&ref=spec&link=22&linknamn=Hud/Venereologi

www.forumdoktorn.se/hud/index.asp&r=169

• Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??
  • Elsans

Oj vilka biverkningar av diane! ery-max, vad är det? Roaccutan har jag också funderat på, dock som sista utväg och sålångt har jag inte kommit ännu. F.ö får jag nu ta tillbaka att jag mest har problem med pormaskar och nästan aldrig finnar. Jag slutade med p-piller temporärt för en månad sedan (mådde konstigt och ville utesluta att det var pga dem) och igår fick jag 4 finnar ska ju börja med dem snart igen så får hoppas på att det blir bättre då.

• jossan090

har ätit o provat allt mot min acne, inklusiva roaccutan (två gånger). Var hos en hudläkare för ca 1 månad sen för min acne blossade upp igen. Trodde jag skulle börja med roaccutan igen för det är det enda som fungerat. Men han tyckte jag skulle testa yasmine (p-piller) och som smörjer på duac-kräm. Jag tror faktiskt det hjälper!

Min läkare sa att diana (p-piller) mot acne ger man till tjejer som har får mer acne i samband med mens och har väldigt fet hy.

• Indianica

Tyvärr är Duac nog ingen "hit" mot just pormaskar. Jag fick veta att iaf mina pormaskar beror på att jag pga generna har för trånga talggångar, det gör att porerna lättare samlar på sig talg än hos personer med normaltrånga talggångar. Visst är det betydligt bättre på den fronten med Duac, men helt bra blir det säkert aldrig. Jag har jobbat inom vården och sett ett par 80-90-åringar med pormaskar, iofs vet jag inte om de personerna direkt försökt bli av med dem, men ändå...tycks som att en del får dras med eländet, tyvärr..

• Elsans

Jossan: va skönt att äntligen ha hittat något som fungerar! kanske skulle diane inte riktigt passa mig då för jag har det nog inte värre vid mens.

indianica: det var det jag misstänkte, hopas dock på att skinoren+differin ska fungera bra. Jag har också trånga talggångar. De stackars hudterapeuterna får verkligen kämpa när jag vill ha en porrengöring.

• LindasViggo06

Hej vad bra att det finns en tråd om detta, ringde nyss och bokade en tid för min problemhy, hoppas verkligen att jag får bukt med det här nu :)

• yagmur182

Min acne är hormonrelaterad eftersom Diane hjälpte så bra. Detta gör problemet ännu svårare eftersom man på något sätt måste "slå ut" hormonerna.
    Ery-Max är ett pencillin av något slag. Det fungerade bra till en början, första månaden ungefär, men sedan fick jag mer pormaskar än någonsin i pannan och blev oljig i hyn.
    Glad att ha tagit tag i problemet nu iallafall istället för att vänta på att det ska gå över.

• Meline

Jag använder Duac. Den bästa (långvariga) lösning jag provat hitills. Blir knappt torr alls. Är ganska fri från finnar, men inte helt.

Har annars testat det mesta utom Roaccutan.

• Ingless

Hej tjejer!Jag blev så glad när jag upptäckte denna tråden.Jag har haft acne sen tonåren och inget funkar .Ett tag så medicinerade jag mig med dalacin och tetralysal.Det blev inget resultat alls.Nu har jag bestämt mig för att det är dags igen.Om en stund ska jag ringa och beställa tid hos en hudläkare.Jag är så himla trött på att se ut som en prickig korv på rygg,bröst och ansikte.

• Elsans
    LindasViggo06 skrev 2007-09-14 11:14:09 följande:
    Hej vad bra att det finns en tråd om detta, ringde nyss och bokade en tid för min problemhy, hoppas verkligen att jag får bukt med det här nu :)
    Visst känns det skönt när man äntligen gör det! välkommen till tråden!

yagmur: Är inte all akne hormonrelaterad?

mem: hmm, dendär duac igen. Den verkar verkligen skitbra!

Ingless: Välkommen! Jag är också skittrött på det! är liksom 26, inte 15...
  • Ingless

Ringde sjukan men där sa dom att jag behöver remiss från läkaren på vårdcentralen.Imorgon ska jag ringa vårdcentralen.Jag ska bannemig bli fri från skiten innan året är slut.

Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??