• Elsans

Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??

Jag började med Differin för några månader sedan och har precis börjat med skinoren också då det blev bättre av differin men inte helt bra. är det någon mer som använder eller har använt receptbelagda akneprodukter som vill utbyta lite erfarenheter kanske? Solskenshistorier av er som har använt det förr och blivit bra är såklart väldigt välkomna!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-04 13:23:45:
    Några bra länkar:

huden.nu/hudbesvar/akne/

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp&ref=spec&link=22&linknamn=Hud/Venereologi

www.forumdoktorn.se/hud/index.asp&r=169

• Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??
  • blipblop

Roaccutan är det enda riktiga dundermedlet! Jag önskar att jag kunde äta det för alltid men det går ju inte.

Hade finnar på ryggen och finnar i ansiktet och ryggen blev kanonfin och har typ aldrig haft en finne sedan dess. Ansiktet blev mycket bättre, slapp alla finnarna men har lite pormaskar kvar.

Diane gjorde inget för mig.

Har du mycket finnar så prova Roaccutan. Grejen med det är att efter avslutad kur så kommer inte finnarna tillbaka. Nackdelen är att man absolut inte får bli gravid när man äter det eftersom barnen blir missbildade. Bäst att äta p-piller till alltså.

• blipblop

Oh glömde skriva att håret blev kanon av roaccutan också. Jaa får alltid fett hår på kvällen fast jag tvättat det på morgonen men med Roaccutan kunde jag gå i flera dagar utan att behöva tvätta det pga fett.

• LindasViggo06

hmmm okej då vill jag nog inte äta roaccutan, diane låter ju bra, men tänk om inte mina finnar e homronella? men de e kalrt...vad fan skulle det annars bero på? det enda jag märker att jag får mer finnar, e när jag typ använder schampoon som e för starka..och har för mycket styling grejs i håret..då ploppar det upp mer..så jag e livrädd att det inte finns något medel som kan hjälpa mig :(

• Elsans

yagmur: min hudläkare (eller min och min, jag har träffat honom en gång..) sa att acne alltid beror på manliga könshormon, vilket är anledningen till att en kille skulle bli av med sin acne direkt om han steriliserade sig (inte så poppis dock).

roaccutan ser jag lite som den sista utvägen. Inte alls främmande för att prova men jag vill testa annat innan först. Kul med en solskenshistoria!

LindasViggo: min hudläkare sa att min akne både beror på hormoner och att utförsgångarna för talget i porerna är trånga så jag fick differin (=A-vitamin) som ska hjälpa när det är pormaksar som är det största problemet. nu har jag dock börjat med skinoren också för jag tyckte inte att jag blev helt bra av differin och nu ser jag hemsk ut brukar ju dock bli så när man börjar med något nytt men ändå trist.

f.ö sa min hudläkare också att vad man äter inte har med saken alls att göra. Det finns de det har hjälpt för att utesluta saker ur kosten men det är ingenting allmängiltigt. Att klämma är något jag ställer mig lite dubbelt till. Å ena sidan riskerar jag att få ärr om jag klämmer (vilket jag iofs får ändå) men å andra sidan försvinner finnen direkt om ajg klämmer den, ffa sen jag började med differin. pormaksar kan jag absolut inte låta bli att klämma men det är ingenting jag får finnar av heller. Observera dock attt det inte är stora inåtvända bölder jag pratar om att jag brukar klämma.

• LindasViggo06

jag inga pormaskar utan stora bölder som tar så himla lååång tid att läka, vare sig jag klämmer el inte :( längtar tills på torsdag då jag äntligen ska iväg och söka för detta.

• yagmur182

Åsa M A skrev 2007-09-24 17:41:29 följande:

yagmur: min hudläkare (eller min och min, jag har träffat honom en gång..) sa att acne alltid beror på manliga könshormon, vilket är anledningen till att en kille skulle bli av med sin acne direkt om han steriliserade sig (inte så poppis dock).
    Tja, vad vet jag..? Det kanske är så. Jag fick iaf grymt fin hy av Diane, len som en barnrumpa :) Jag åt Diane i drygt 1.5 år innnan jag fick sluta. Till en början kände jag inte av några andra biverkningar än att jag hade torra slemphinnor; torr i ögonen och där nere.. Men eftersom biverkningarna accelererade och jag fick sån fruktansvärd migrän och humörsvängningar så fick jag tillslut, motvilligt sluta med dem. Jag tycker dock att det definitivt är värt ett försök, för klarar man av den höga östrogendosen utan så mkt biverkningar är det kanon! Vet många som inte känner av några biverkningar alls av Diane.

Jag är inne på en tetralysal-kur nu. Har definitivt blivit bättre men långt ifrån bra. Upplever även att finnarna tar längre tid att försvinna än innan, men det kommer dock inte lika många nya längre. Jag ska prata med min läkare om roaccutan nästa gång eftersom jag provat Diane, Ery-Max och Tetralysal (2 ggr). Sån ständig kamp!
  • LindasViggo06

Jaha då har jag varit på Vårdcentralen med min hy..Och det känns som ett bakslag, för det finns tydligen inga läkemedel mot acne fick jag förklarat för mig :(
    Jag drog upp Roaccutan för henne, men hon sa "Gud nej" det e det inte värt med dom biverkningarna. Och sedan sa jag Diane, men det är även biverkningar me det sa hon. Hon sa att Acne e någon man får lära sig "leva" med. Hon skrev ut två krämer, kommer inte ihåg vad dom hette men jag ska hämta dom på apoteket när dom öppnat. Dom skulle tydligen hjälpa lite..men det tar inte BORT acnen, den kommer alltid finnas där.
    "Undvik smink, krämer och dylikt"...man ba, jaha då kommer jag aldrig kunna sminka mig och min acne kommer alltid finnas där, jippi vad skoj! INTE!!!! känner mig skitledsen nu..en känner ju sig inte vacker direkt :(

• Bobbenn

Åt tetralysal, hjälpte inte för 5 öre Sen testade jag MD formulations och blev helt bra

• Ingless
    LindasViggo06 skrev 2007-09-27 08:34:06 följande:
    Jaha då har jag varit på Vårdcentralen med min hy..Och det känns som ett bakslag, för det finns tydligen inga läkemedel mot acne fick jag förklarat för mig :( Jag drog upp Roaccutan för henne, men hon sa "Gud nej" det e det inte värt med dom biverkningarna. Och sedan sa jag Diane, men det är även biverkningar me det sa hon. Hon sa att Acne e någon man får lära sig "leva" med. Hon skrev ut två krämer, kommer inte ihåg vad dom hette men jag ska hämta dom på apoteket när dom öppnat. Dom skulle tydligen hjälpa lite..men det tar inte BORT acnen, den kommer alltid finnas där. "Undvik smink, krämer och dylikt"...man ba, jaha då kommer jag aldrig kunna sminka mig och min acne kommer alltid finnas där, jippi vad skoj! INTE!!!! känner mig skitledsen nu..en känner ju sig inte vacker direkt :(
    Jag fick höra precis samma sak .Men jag ska ta kontakt med företagshälsan och få hjälp av dom istället.Min acne blir mycket värre när jag jobbar.Jag jobbar på ett metallgjuteri.
  • Indianica
    LindasViggo06 skrev 2007-09-27 08:34:06 följande:
    Jaha då har jag varit på Vårdcentralen med min hy..Och det känns som ett bakslag, för det finns tydligen inga läkemedel mot acne fick jag förklarat för mig :( Jag drog upp Roaccutan för henne, men hon sa "Gud nej" det e det inte värt med dom biverkningarna. Och sedan sa jag Diane, men det är även biverkningar me det sa hon. Hon sa att Acne e någon man får lära sig "leva" med. Hon skrev ut två krämer, kommer inte ihåg vad dom hette men jag ska hämta dom på apoteket när dom öppnat. Dom skulle tydligen hjälpa lite..men det tar inte BORT acnen, den kommer alltid finnas där. "Undvik smink, krämer och dylikt"...man ba, jaha då kommer jag aldrig kunna sminka mig och min acne kommer alltid finnas där, jippi vad skoj! INTE!!!! känner mig skitledsen nu..en känner ju sig inte vacker direkt :(
    Hm, vilken opsykologisk läkare. Iofs är det sant att akne är kronisk, om man har det i vuxen ålder. Men det innebär inte att man ska behöva se ut som en prickigkorv, meningen med krämer är ju att man ska hålla acnen i schack s a s. Kan säga att JAG har en kräm som gör att jag är helt finnfri, men jag är väl medveten om att krämen är min "livlina", men hellre det än att vara prickig. Sedan är det så att man ska undvika väldigt täckande och fett smink och krämer med oljor mm för det kan orsaka akne, men jag använder smink (behöver dock inga täckkrämer längre för acnens skull, men för att se lite yngre ut ibland ) Det man ska göra är att titta noga på förpackningarna och köpa saker det står "non-comodogenic" på (icke-portilltäppande)
Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??