• Elsans

Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??

Jag började med Differin för några månader sedan och har precis börjat med skinoren också då det blev bättre av differin men inte helt bra. är det någon mer som använder eller har använt receptbelagda akneprodukter som vill utbyta lite erfarenheter kanske? Solskenshistorier av er som har använt det förr och blivit bra är såklart väldigt välkomna!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-04 13:23:45:
    Några bra länkar:

huden.nu/hudbesvar/akne/

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp&ref=spec&link=22&linknamn=Hud/Venereologi

www.forumdoktorn.se/hud/index.asp&r=169

• Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??
  • Indianica
    LindasViggo06 skrev 2007-09-24 18:40:34 följande:
    jag inga pormaskar utan stora bölder som tar så himla lååång tid att läka, vare sig jag klämmer el inte :( längtar tills på torsdag då jag äntligen ska iväg och söka för detta.
    Ska tillägga att det kan hjälpa att strunta i vårdcentralen och gå privat istället, de är mer måna om patienterna (oftast) De vill ju att man återkommer . Herre jisses, bölder är ju inte bra alls, då ska man tas på allvar. Jag undrar om "bara" krämer kommer hjälpa mot dina svårläkta bölder. Jag hoppas det annars kanske du kan behöva invärtes antibiotika också. Lycka till iallafall.
  • Pikku myy

Åt Diane fick jätte fin hy, slutade fick värre acne än nånsin. Åt tetracykliner , fick aberela kräm. slutade med dessa efter ett tag och har nu bara skinoren kvar. har endel acne fortfarande men inte så jag lider alltför mkt. Hade ätit roaccutan om vi inte hade varit mitt i bebisverkstan just då.

• blipblop

Vill bara säga att Roaccutan äter man ca 6 månader och sedan inte mer. Så om man vet att det inte blir något bebisgörande under det närmaste halvåret så kan man ju testa.

Jag hade inga biverkningar utom torra läppar. Jag mådde sämre av Tetracyklin och av Diane än av Roaccutan.

På Aftonbladet säger en hudläkare som heter Mats Berg såhär:
    Den effektivaste behandlingen mot akne, Roaccutan, får bara skrivas ut av hudläkare. Medicinen är omskriven för att kunna ge svåra biverkningar, exempelvis depression. Mats Berg vill tona ner riskerna, och menar att depressionen snarare beror på aknen än på medicinen ? och på åldern.

- Det finns en klar överförekomst av depression både hos människor med svår akne och hos tonåringar. Roaccutan har givits till 20 miljoner människor, och det handlar om ett halvårs behandling ? det är klart att det händer mycket med en sådan grupp patienter.

Han tvekar inte att rekommendera Roaccutan till dem som provat andra medel utan att ha fått lindring.

- Vi hudläkare ser detta som ett säkert och effektivt preparat.

• LindasViggo06

Sådär har hämtat ut mina läkemedel nu.. det var Differin (ska smörjas i gång dagligen) och Dalacin som jag ska dutta på på de variga finnarna..undra hur det här kommer gå. jag är väldigt skeptiskt faktiskt :(

• milli01

Hej tjejer och killar!

Jag tittade in i er tråd och förstår er förfäran av acnen fullt ut. Jag var själv likadan som många av er. Jag hade en "blå" rygg på grund av alla finnar, var deprimerad och ville inte visa mig pga ansiktet. Detta var under högstadiet (är nu närmre 30).

Jag var hos hudkliniken i Lund och fick antibiotika aberdela, dalacin och en massa olika saker (Diane fanns inte då). Inget hjälpte, jo antibiotikan hjälpte men det kan man ju inte käka någon längre tid, den hjälpte bara tillfälligt.

Efter att jag provat "allt" enligt hudläkarna så sa de att Roaccutan var ett alternativ. Min mamma som hela tiden var med, eftersom jag var minderårig, var mycket skeptisk, vilket jag förstår för riskerna och biverkningarna kan vara rejäla.

Men vi tog gemensamt beslutet att jag mådde så dåligt att vi var beredda att prova allt. Sagt och gjort jag käkade Roaccutan i 6 månader (antibiotika i början eftersom acnen kan blossa upp i början av kuren) tog leverprov en gång i månaden och lovade läkaren och mamma att ingen bebis skulle bli tillverkad under roaccutantiden.

Idag 15 år senare är jag så tacksam för vad Roaccutan gjorde för mig! Har inte haft acneproblem sedan jag slutade med roaccutan. Visst dyker det upp en liten finne då och då men det är ju högst normalt!

Det var min historia i acneträsket!

Lycka till alla och prata med hudläkare allmänläkare kan inte alla specialiteter!

• Indianica

Jag tror att Roaccutan ska man främst undvika om man har depressioner i släkten då det är ärftligt eller om man varit deprimerad förut. Läkare som skriver ut det måste också ha licens, alla får inte skriva ut det.

• yagmur182

Jag tycker nog inte heller att vårdcentralen är det bästa. Satsa hellre på en privat hudläkare, där brukar de ta en på större allvar.
    Jag har också varit till vårdcentralen (hade såklart en bra period o inte så dålig i hyn precis då) fick gå hem utan någonting alls. Han sa att om det blir värre får du komma tillbaka då..Så dåligt!
    Man ska inte ge sig. Gå till någon annan om du inte får hjälp!

Jag har precis fått Yasmine utskrivet. Någon som har erfarenhet av dessa i det stora hela? Risken finns att jag får huvudvärk av dessa också som jag fick av Diane.. Men man vet ju tyvärr inte innan man provat.

• Elsans

LindasViggO: Nää, vilken hemsk läkare! jag säger som de andra: Gå till en privat hudläkare istället! F.ö är det differin jag har. Den får man om det är pormaskar som är problemet och det hade du väl inga? f.ö måste den smörjas in på kvällen, sa hon det?

yagmur: jag äter yasmin. De gjorde inga direkt underverk för min hy (har ätit dem i över ett år nu) men jag äter dem ändå för jag fick inga biverkningar alls av dem som med mina förra p-piller.

pikkumyy: jag har precis börjat med skinoren. Vad tycker du om den?

milli01: ALLTID trevligt emd en solksenshistoria. tack!

• LindasViggo06

nej hon sa till mig att smörja en gång per dag. Och jag har inga "pormask" problem, utan jag får finnar överallt som e röda och svullna som det lbir klassiska vita prickar i, som ser ut att säga "plopp" när som helst :( ..inga pormaskar va?, för hur blir pormaskar?? njee hon verkade lite "lost"...

• Elsans

Ok, vilken amatör! hur kan skriva ut nåt man har så dålig koll på. Den måste smörjas in på kvällen för "differin-molekylen" fixar inte dagsljus utan går sönder. Pormaksar är inte infekterade utan mer som en propp i poren. somasgt: hör av dig till en privat hudläkare och få något ordentligt utskrivet. va trist att det blev så!!

Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??