Jag har ätit Roaccutan och aknen kan visst komma tillbaka, speciellt om man har vuxenakne. Min kom tillbaka efter ca 2 år, inte lika illa som innan förstås, men ändå så det stör.
Ni ska INTE acceptera att en läkare inte vill hjälpa till utan tjafsat om att inte använda smink och bullshit som det. Akne finns det hjälpmedel mot, olika saker fungerar olika. Visst, man kanske inte får 100% perfekt hy, men man kan helt klart bli bättre (iaf de allra flesta)
De saker som fungerar bäst för min del (en del tips är försås allmänna):
-PILLA INTE!!! Här kan man göra grymma framsteg, jag ser direkt om jag pillat på finnar - då dyker det upp flera stycken i närheten.
- Försöker att låta huden vila från smink så mycket jag kan.
- Håller inte på med för mycket krämer, speciellt inte uttorkande.
- Motion och frisk luft har helt klart en positiv inverkan på min hud
- Scrubbar inte ansiktet mer än nån gång i veckan. Gör jag det blir min hud irriterad vilket resulterar i fler plitor
- Byter örngott ofta. Mycket bakterier på dessa...
- Har uppsatt hår så mycket som möjligt. Bakterier och fett fastnar i håret och sprids i ansiktet om håret ligger mot.
- Undviker att sitta med hakan/kinden i handen. Mycket bakterier och smuts på händerna som sprids.
Men min hy är inte helt bra. Kanske ska ta tag i saken och se om det finns något bra hjälpmedel för att få bort de sista irriterande finnarna!