• Elsans

Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??

Jag började med Differin för några månader sedan och har precis börjat med skinoren också då det blev bättre av differin men inte helt bra. är det någon mer som använder eller har använt receptbelagda akneprodukter som vill utbyta lite erfarenheter kanske? Solskenshistorier av er som har använt det förr och blivit bra är såklart väldigt välkomna!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-04 13:23:45:
    Några bra länkar:

huden.nu/hudbesvar/akne/

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp&ref=spec&link=22&linknamn=Hud/Venereologi

www.forumdoktorn.se/hud/index.asp&r=169

• Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??
  • Fridapida

Åsa M A skrev 2007-10-02 12:46:38 följande:

Fridapida: Häärligt med skillnad!!jag brukar också vara slarvig med att tvätta av sminket när jag varit ute. Sen jag började med i.d smink har jag inte fått finnar av det. Däremot innebär det ju att jag hoppar över differinet en kväll och det är ju inte bra. Måste skärpa mig med det!zemiramis: jag undrar också vad det är i aftonbladet. tyvärr har jag inte plus så jag kan inte kolla heller. har du provat diane? många här verkar bli hjälpta av det.
    ID o annat mineralsmink är kanon! Man blir inte lika fet o igentäppt. Jag tycker att flytande foundations ger en lite ofräsch känsla. Jag kommer nog aldrig gå tllbaka till det.
  • Zemiramis

Åsa M A:

Diane är p-piller va? Jag fixar tyvärr inte hormonpreparat, men provade nåt p-piller när jag var yngre som skulle vara bra mot finnar, men det hjälpte inte alls.

LindasViggo06:

Ok, så de jämför alltså icke-medicinska preparat med medicinska? Men varken recepfria eller receptbelagda fungerar på mig... Vad gör man då? Jag fyller 35 om några veckor och jag börjar bli riktigt j¤%&a trött på det här.

FridaPida:

Jepp, i 14 år har jag prövat olika krämer, salvor, lösningar, piller etc. Men inget varaktigt resultat har uppnåtts. Så tröstlöst...

• wice

Jag vet vad du pratar om.. jag är 31 år och har haft finnar sen tonåren både på rygg och ansiktet.. Folk fråga mig idag om jag är allergisk, men det är jag ju inte utan det är acne.. man känner sig ofräsch och ont gör det.. visst när jag provat mina preparat så har det ju funkat.. men tänk att slippa äta medicin för att få fin hy...

Jag fyller 35 om några veckor och jag börjar bli riktigt j¤%&a trött på det här.FridaPida: Jepp, i 14 år har jag prövat olika krämer, salvor, lösningar, piller etc. Men inget varaktigt resultat har uppnåtts. Så tröstlöst...
    [/citat]

• yagmur182

Ni kan leta på Ery-Max i gamla trådar på forumet. Ganska många har skrivit om det.
    Jag tror dock att den enda medicinen som ger ett permanent resultat är roaccutan tyvärr.
    Alla mediciner har ju biverkningar och jag har mått extremt dåligt av Diane, mått illa av Ery-Max, fått ärrig hy och inte minst mått dåligt av finnarna, så jag vet inte hur roaccutan skulle kunna vara värre än allt detta..
    Om man bara är noga med att kontrollera värdena och undvika alkohol och sol tror jag inte det är någon fara.

• MrsLi

Jag vet inte vad som räknas till acne och vad som bara är jäkligt irriterande finnar som bara ploppar upp som svampar.
    Kan säga att problem området är om man drar en linje från näsvingen över till örsnibben. Under den linjen får jag ALLTID plitor och bölder.
    Går ända ner över halsen.
    Och jag kan inte låta bli att klämma heller. Och har man gjort detta i .. hmm.. 15 år så har det blivit lite ärr här och där.
    Sen har jag problem med pigmentfläckar efter graviditeten, så ärren har liksom inte blivit finare heller.

Jag har plöjt så mycket krämer och rengöringsprodukter, men inget som jag känt, wow!!

Köpte på ellos för 2 månader sedan.. Proactive serien. Den funkade rätt ok. Mycket av det värsta försvann. Men fortfarande förstorade porer och plitor som inte ville lämna mig ifred.
    Nu impulshandlade jag precis på apoteket - Basiron 5% och något i vichy serien. Grön flaska och dagcreme som var på erbjudande.

Jag har oxå lagt ner det här med flytande foundation. Kör med isadoras mineral foundation i puderform. Helt grymt. Känner mig inte alls lika fet o äcklig som annars

• Werran

Har läst i denna tråd ett tag nu och måste bara skriva av mig lite...

Jag har haft problem med acne i 6 år nu, jag har väl alltid haft problemhy men när jag blev 16 år fick jag acne, poff sa det och jag såg ut som ett pizza ansikte. Efter något år gick jag till doktorn som skrev ut någon medicin först som inte hjälpte men blev sedan hänvisad till en specielist som skrev ut roacutan till mig. Jag kan då upplysa om att det inte var något snack om biverkningar eller några rutin koller på mina lever värden, som jag har förstått är den vanliga proceduren.
    Acnen försvann och jag var överlycklig, kvar fanns däremot ärren. Och något år senare dök acnen upp igen, så för er som tror att roacutan är någon mirakelkur så kan jag ju säga att det stämmer inte. Inte i mitt fall iaf.

Nu i efterhand skulle jag inte ta roacutan igen, min hy är väldigt torr även läppar och jag tror att jag fick min IBS från medicinen (tydligen en biverkning)... Sen försvann ju inte acnen och då är det inte ens värt alla andra eventuella biverkningar...

Jag har däremot hittat en lösning på mina acne problem efter några års trial and error... Nämligen glycolic peels, köpte det mest för att det skulle få bort ärren, men det visar sig att det även håller acnen borta till 95% :)

Så nu är jag inte orolig för acnen utan mest bestämd att få bort ärren som är kvar :(

• LindasViggo06

glycolic peels *lägga på minnet* :) vad är det för något då? och vart köper man det??

• MrsLi

Jag googlade glycolic peels och vad jag fattade det som så var det ingen billig grej.
    Många gör det på salong med glycolic mask.

Jag är mest nyfiken på om man kan köpa det i handeln och vad priserna ligger på

• Elsans
    Fridapida skrev 2007-10-02 15:32:46 följande:
    Åsa M A skrev 2007-10-02 12:46:38 följande:ID o annat mineralsmink är kanon! Man blir inte lika fet o igentäppt. Jag tycker att flytande foundations ger en lite ofräsch känsla. Jag kommer nog aldrig gå tllbaka till det.
    Håller med! av tex MUS som jag avnvände förut fick jag en ny finne bredvid den jag försökte täcka varje gång så det tänker jag aldrig gå tillbaka till.

zemiramis: ja, det är p-piller så det var ju synd!
  • Fridapida

Åsa M A skrev 2007-10-03 11:38:01 följande:

Håller med! av tex MUS som jag avnvände förut fick jag en ny finne bredvid den jag försökte täcka varje gång så det tänker jag aldrig gå tillbaka till. zemiramis: ja, det är p-piller så det var ju synd!
    Det är för att de allra flesta foundations innehåller mineraloljor som täpper igen porerna. Det är det fina med mineralsmink, det gör inte det. (Blanda ej ihop mineraloljor o mineraler!!!)
Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??