• Werran

Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??

Har läst i denna tråd ett tag nu och måste bara skriva av mig lite...

Jag har haft problem med acne i 6 år nu, jag har väl alltid haft problemhy men när jag blev 16 år fick jag acne, poff sa det och jag såg ut som ett pizza ansikte. Efter något år gick jag till doktorn som skrev ut någon medicin först som inte hjälpte men blev sedan hänvisad till en specielist som skrev ut roacutan till mig. Jag kan då upplysa om att det inte var något snack om biverkningar eller några rutin koller på mina lever värden, som jag har förstått är den vanliga proceduren.
    Acnen försvann och jag var överlycklig, kvar fanns däremot ärren. Och något år senare dök acnen upp igen, så för er som tror att roacutan är någon mirakelkur så kan jag ju säga att det stämmer inte. Inte i mitt fall iaf.

Nu i efterhand skulle jag inte ta roacutan igen, min hy är väldigt torr även läppar och jag tror att jag fick min IBS från medicinen (tydligen en biverkning)... Sen försvann ju inte acnen och då är det inte ens värt alla andra eventuella biverkningar...

Jag har däremot hittat en lösning på mina acne problem efter några års trial and error... Nämligen glycolic peels, köpte det mest för att det skulle få bort ärren, men det visar sig att det även håller acnen borta till 95% :)

Så nu är jag inte orolig för acnen utan mest bestämd att få bort ärren som är kvar :(

• Werran

Ang. glycolic peels..

Om man gör det på hudsalonger kan det kosta en hel del men jag gör det hemma. Köpte en flaska glycolic peel med 30% styrka från www.platinumskincare.com/, jag kommer inte ihåg vad den kostade, kanske runt 4-500 kr men det var för över ett år sedan och jag har en tredjedel kvar. Så för mig känns det inte dyrt alls... men de kanske bara är jag?

• Werran

Åsa M: Jag har också testat laser och olika behandlingar för att bli av med ärren, som har gett resultat men tyvärr inte speciellt mycket, la mer över 20.000 kr på det. Man känner sig ganska grundlurad :(

Glycolic peels har minimerat mina ärr och reducerat dem med 50% för som sagt ca 500 kr, sen anävnder jag e-vitamin och copparserum för att smörja in dem med också.
    Glycolic peels har gjort att de ser mycket slätare ut. Sen eftersom det är hemmapeel kan jag göra det "ofta" och bestämma lite själv hur djup peel jag vill ha. Ibland gör jag det bara för att underhålla och hålla borta finnar :)

Men om man vill ha snabba resultat är det kanske inget att rekommendera, har använt det i ett år nu som sagt och jag kommer fortsätta, så förhoppningsvis kommer ärren bli mindre synliga med tiden :)

Om man har mycket aktiv acne och har fet hy har jag hört mycket bra om 15% glycolic toner som kan användas varje natt. Själv har jag torr hy så det är nog inget alternativ för mig, även om jag funderar på att testa bara för att få bättre effekt av peelingen.

För övrig skulle jag aldrig använda basiron och dyl, sist när jag använde det fick jag ett riktigt finnutbrott som lämnade mig med nya fina ärr..

Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??