• Elsans

Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??

Jag började med Differin för några månader sedan och har precis börjat med skinoren också då det blev bättre av differin men inte helt bra. är det någon mer som använder eller har använt receptbelagda akneprodukter som vill utbyta lite erfarenheter kanske? Solskenshistorier av er som har använt det förr och blivit bra är såklart väldigt välkomna!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-04 13:23:45:
    Några bra länkar:

huden.nu/hudbesvar/akne/

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp&ref=spec&link=22&linknamn=Hud/Venereologi

www.forumdoktorn.se/hud/index.asp&r=169

• Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??
  • TezzyBump
    Indianica skrev 2007-10-04 12:07:17 följande:
    Jag tror inte det finns så många som lever så "sunt" som personer som lider av akne. De flesta har nog testat alla huskurer som finns. Men akne handlar inte om oren hud, om att smörja sig själv med dålig mat inuti kroppen, då har man för övrigt dålig koll på hur vi ser ut inuti, maten smörjs inte på hudens insida. Tyvärr(?). Vore det så enkelt skulle som sagt alla finndrabbade ha värsta bästa huden, för de flesta är supernogga med rengöring och "bra" mat. Men tyvärr är akne en sjukdom och inte en hygienfråga. Att slänga ur sig till en finndrabbad person att han/hon borde tvätta sig mer och äta bättre mat är som att håna kan jag tycka. Det är en okej sak att börja med för att få mjukare hud, MEN har man som en del, lidit i kanske 15 år av akne tycker jag man ska tänka på att det är känsligt.
    Det var inte min mening att håna andra, jag föstår att det är jobbigt att ha problem med sin hy. Har haft problem själv. Dock ej i 15 år och så grova problem, men ändå problem.

Så förlåt till er som känner er hånade och kränkta.

Over and out!
  • Zemiramis

Åsa M A: Jag använder nästan samma produkter som du. Propylessen är guld tycker jag . Huden blir så mjuk och fin utan att bli glansig.

Jag har hört så många teorier om kosthålling vs hudproblem/akne så jag vet inte vad jag ska tro. Jag går hos en hudspecialst på riddargatan i sthlm och hon säger att det bara är struntprat. Men å andra sidan säger hon att det är väldigt individuellt vad som kickar igång finnarna. Hon säger att om jag upptäcker att jag får mer finnar av tex choklad så bör just jag undvika det. Men det finns inget generellt som säger att undviker man bara dåliga fetter och socker så får man persikohy. Hade det varit så enkelt hade jag sett ut som just en persika i hyn för lääänge, lääänge sedan.

Är det någon här som har några teorier ang vuxenakne vs män och kvinnor?  Jag har en känlsa av att kvinnor oftare får vuxenakne, kan det stämma eller är jag helt ute och cyklar?

• Elsans

zemiramis: håller med! den är GRYM! min hudläkare sa exakt samma sak som din. Att det finns de som märker skillnad av att utesluta saker ur kosten men det är ingenting allmängiltigt. Det där med skillnader på män och kvinnor har jag nåt svagt minne av att han sa att det är vanligare för män i tonåren och vanligare hos kvinnor som vuxna men jag kommer verkligen inte ihåg. han sa också nåt om vilka det går högst upp i åldrarna för men jag minns tyvärr inte. Borde ha antecknat allt han sa!

såhär skriver min hudläkare på en hemsida: "Det saknas vetenskapliga belägg för att kosttillskott av olika slag skulle ha effekt. Inte heller torde din vegetariska kost spela någon roll." och "För att börja med maten spelar den som regel ingen roll alls. Enstaka individer upplever försämring i samband med viss kost och bör då undvika den, men  i stora patientgrupper ser man ingen kostpåverkan på akne. Aknesjukdomen utspelar sig i talgkörteln som är hormonellt styrd, vilket förklarar den försämring som många kvinnor upplever kring mens."

www.forumdoktorn.se/hud/index.asp&r=114

• Elsans

Måste bara tillägga en grej till han också skrev på den sidan som nog många av oss behöver höra:

"Men inte skall du tappa sugen för finnarnas skull – det är dom inte värda!"

• emet

När jag på gymnasiet läste hudlära, sa vår lärare att alla sånna här starka krämer som läkare skriver ut mot akne och hudinflamtioner kommer lämna efter ärr, den liksom bränner bort aknen. jag har isället använt kerstian florians

www.kerstinflorian.se/show.php

TM Moor Mud Masque, 133 ml Är det som jag använt ( min lärare rekomenderade denna) Och jag är hel nöjd, det blir värre till en början men då det rensats ut blir det mycket mycker bättre. Lycka till

• MrsLi

Har oxå använt kerstin florian mycket och hyn blir jättebra, men uppsättningen med tvätt o krämer kostar ju en del dock

• LindasViggo06

Alltså nu har jag använt differin i snart två veckor, märker ingen skillnad förutom att jag e snustorr i fejjan!! stramar ju när jag ler, inge skönt. man vill ju smörja in med något, känner för å doppa hela ansiktet i barnolja, hur tror ni huden reagerar då? någon lotion vågar jag inte använda för då får jag väl finnar utav den :(

Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??