• Elsans

Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??

Jag började med Differin för några månader sedan och har precis börjat med skinoren också då det blev bättre av differin men inte helt bra. är det någon mer som använder eller har använt receptbelagda akneprodukter som vill utbyta lite erfarenheter kanske? Solskenshistorier av er som har använt det förr och blivit bra är såklart väldigt välkomna!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-04 13:23:45:
    Några bra länkar:

huden.nu/hudbesvar/akne/

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp&ref=spec&link=22&linknamn=Hud/Venereologi

www.forumdoktorn.se/hud/index.asp&r=169

• Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??
  • Kaffemums

Aha, en tråd för mig! Jag hoppar in här om det går bra.

Jag provade Differin i kombination med någon antibiotika och det hjälpte jättemycket. Tyvärr så kom problemen tillbaka så fort jag slutade och efter det så har jag inte provat någon medicin mer. Det verkade så onödigt, jag menar jag kan ju inte gå runt och knapra tabletter hela livet.

Nu kör jag med Exuviance-produkter. Svindyra och jag vet inte om det hjälper så mycket. Ett tag funderade jag faktiskt på att sluta helt med produkter ohc bara använda vatten. Men jag vågar inte...

Efter att ha läst på lite så verkar det som om problemet härstammar från hormon-inbalans. Jag beställde tid hos en läkare för att göra utredning om det, men så blev jag gravid och då var det liksom ingen mening med att göra hormonutredning... dom var väl förmodligen i uppror ändå. Någon som gjort ett sådant test?

• Minxy
    Kaffemums skrev 2007-10-19 08:43:08 följande:
    Aha, en tråd för mig! Jag hoppar in här om det går bra. Jag provade Differin i kombination med någon antibiotika och det hjälpte jättemycket. Tyvärr så kom problemen tillbaka så fort jag slutade och efter det så har jag inte provat någon medicin mer. Det verkade så onödigt, jag menar jag kan ju inte gå runt och knapra tabletter hela livet.Nu kör jag med Exuviance-produkter. Svindyra och jag vet inte om det hjälper så mycket. Ett tag funderade jag faktiskt på att sluta helt med produkter ohc bara använda vatten. Men jag vågar inte...Efter att ha läst på lite så verkar det som om problemet härstammar från hormon-inbalans. Jag beställde tid hos en läkare för att göra utredning om det, men så blev jag gravid och då var det liksom ingen mening med att göra hormonutredning... dom var väl förmodligen i uppror ändå. Någon som gjort ett sådant test?
    Har inte gjort utredning om hormonoblands, men ville bara säga att jag känner igen mig i det du säger om att man inte vågar sluta med den behandling man håller på med just nu...det kan ju bli tusen gånger värre!
    Mina AHA-produkter är också svindyra, men vad gör man. Kanske vi ska lägga in ett förslag till Riksdagen där vi säger att vi vill ha sminkbidrag? 
    Våra kostnader för hudvård och smink blir ju mycket högre än andras!
    Gravid i vecka 22!
  • Zemiramis

Panso: hur blev din hy under graviditeten? Min har nämligen blivit mycket bättre de två gånger jag varit gravid. Precis i början har finnarna blossat upp för att under trimester 2 och 3 få helt underbar hy. Men ett par månader efter förlossning har finnarna poppat upp igen.

Jag vet inte heller vad jag ska göra. Var gör man hormon-test någonstans? min hudläkare har aldrig nämnt det...

• Kaffemums

Zemiramis: Jag är i slutet av trimester två nu och tyvärr har det inte skett någon förbättring av hyn. Attans, för jag hade verkligen hoppats på det.

En intressant observation gjorde jag i början av året dock. Jag började med GI och inledde med en tvåveckors strikt lågkolhydratsdiet, egentligen så lite kolhydrater som möjligt helt enkelt. Det gjorde under för min hy! Men tyvärr kunde jag ju inte leva utan kolhydrater förstås, så aknen kom tillbaka när jag började föra in kolhydrater igen.

Jag har en liten, helt ovetenskaplig, teori om att snabba kolhydrater är dåligt för hyn. Men jag har inte haft karaktär nog att prova det fullt ut tillräckligt länge...

Ni har gett mig mod att söka hjälp igen så snart bf är avklarat (eller amning också kanske).

• Minxy
    Kaffemums skrev 2007-10-19 10:17:35 följande:
    Zemiramis: Jag är i slutet av trimester två nu och tyvärr har det inte skett någon förbättring av hyn. Attans, för jag hade verkligen hoppats på det. En intressant observation gjorde jag i början av året dock. Jag började med GI och inledde med en tvåveckors strikt lågkolhydratsdiet, egentligen så lite kolhydrater som möjligt helt enkelt. Det gjorde under för min hy! Men tyvärr kunde jag ju inte leva utan kolhydrater förstås, så aknen kom tillbaka när jag började föra in kolhydrater igen. Jag har en liten, helt ovetenskaplig, teori om att snabba kolhydrater är dåligt för hyn. Men jag har inte haft karaktär nog att prova det fullt ut tillräckligt länge... Ni har gett mig mod att söka hjälp igen så snart bf är avklarat (eller amning också kanske).
    Samma här...så snart BF och amning är över så ska jag ta tag i detta, en gång för alla!
    Nåt som gör mig lite deppig är saker som t.ex. artikeln i Aftonbladet för någon månad sedan. Där stod det att ingen ska behöva må dålig över akne och att alla kan få hjälp - det finns dundermediciner som funkar på alla! Alla utom mig då, om det var Roaccutan dom menade
    Känns som om man är ett hopplöst fall.
    Gravid i vecka 22!
  • Zemiramis

Minxy: Roaccutan fungerade inte för mig heller, iaf inte i längden. När jag åt Roa blev jag snustorr i hyn/huden och läpparna sprack... Finnarna försvann för att återkomma efter avslutad behandling. Då sa min dåvarande hudläkare att nu kan jag inte göra mer för dig. Så du är inte ensam.

Nu efteråt så är jag fortfarande väldigt torr i huden och det spelar ingen roll hur mycket jag smörjer... Min hårbotten, som alltid varit jättefin, är numera torr och fet samtidigt och på hösten/vintern flagar den. Kul va?

• Minxy
    Zemiramis skrev 2007-10-19 12:18:07 följande:
    Minxy: Roaccutan fungerade inte för mig heller, iaf inte i längden. När jag åt Roa blev jag snustorr i hyn/huden och läpparna sprack... Finnarna försvann för att återkomma efter avslutad behandling. Då sa min dåvarande hudläkare att nu kan jag inte göra mer för dig. Så du är inte ensam.Nu efteråt så är jag fortfarande väldigt torr i huden och det spelar ingen roll hur mycket jag smörjer... Min hårbotten, som alltid varit jättefin, är numera torr och fet samtidigt och på hösten/vintern flagar den. Kul va?
    Vi verkar ha samma typ av hud - jag blev också otroligt torr och även om finnarna försvann så såg man inte direkt bra ut...
    Sedan dess är mitt hår också överdrivet fett (vilket min frisör säger beror på att jag är för torr, så då överproducerar hårbotten fett) och min hy är fortfarande torr som en öken.
    Gravid i vecka 22!
  • Deni80

Zemiramis o Minxy:

Blev det inte nåt bättre alls efter era Roaccutan-kurer? Att finnarna kommer tillbaka kan ju bero på graviditet b.la.
    Anledningen till att jag frågar är att jag ev ska börja med Roa nästa vecka.

Kram

• Minxy
    Deni80 skrev 2007-10-19 15:17:51 följande:
    Zemiramis o Minxy:Blev det inte nåt bättre alls efter era Roaccutan-kurer? Att finnarna kommer tillbaka kan ju bero på graviditet b.la.Anledningen till att jag frågar är att jag ev ska börja med Roa nästa vecka.Kram
    Nja, jag åt Roaccutan när jag var 16 och finnarna kom tillbaka nästan genast efter behandlingen. Jag såg ju, som sagt, inte ut som en filmstjärna under behandlingen heller - fjällande hy, spruckna läppar, var tvungen att använda glasögon eftersom ögonen blev för torra för linser mm. 
    Men alltså - jag åt det när jag var 16 och gravid blev jag inte förrän i år (25 år), så jag tror inte att det berodde på graviditet att finnarna kom tillbaka efter behandligen

Det är ju väldigt individuellt. För vissa funkar Roaccutan toppen - hoppas du är en av dom som blir hjälpt av det!!!
    Gravid i vecka 22!
Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??