• Elsans

Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??

Jag började med Differin för några månader sedan och har precis börjat med skinoren också då det blev bättre av differin men inte helt bra. är det någon mer som använder eller har använt receptbelagda akneprodukter som vill utbyta lite erfarenheter kanske? Solskenshistorier av er som har använt det förr och blivit bra är såklart väldigt välkomna!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-04 13:23:45:
    Några bra länkar:

huden.nu/hudbesvar/akne/

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp&ref=spec&link=22&linknamn=Hud/Venereologi

www.forumdoktorn.se/hud/index.asp&r=169

• Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??
  • Deni80

Yagmur 182:

Jag får svar på mina prover imorgon och om allt är ok så börjar jag väl kuren nästa vecka. Vet inte hur hög dosen kommer att bli ännu.
    Jag fick helt plötsligt besvär med akne efter att ha avslutat en antibiotikakur för mild perioral dermatit (en typ av eksem). Det bara blossade upp mer o mer och läkaren skrev först ut antibiotika igen men det funkade inte ett skit. Bakterierna har väl blivit resistenta =(
    Det känns helkonstigt att gå från att knappt ha en enda finne (förutom vid mens) till att äta medecin för svår akne på mindre än ett halvår. Är skitdeppig...

Hur mkt besvär har du? Det vore toppen om vi kunde följas åt under behandlingen o peppa varandra!

• yagmur182

Deni80:

Jag har alltid haft lite finnar, men efter att jag bytte p-piller för några år sedan hände något och det blossade upp som aldrig förr.
    Jag har sedan varit finnfri efter att jag ätit Diane, men tyvärr fick jag så otroligt mycket biverkningar av dem så jag blev tvungen att sluta. Sedan har jag haft bättre och sämre perioder. Har nu sist provat Ery-Max och därefter Tetralysal vilket haft viss inverkan, men ändå inte helt tillfredsställande.
    Får ibland väldigt stora som blivit ärr, och med tanke på att jag inte är tonåring längre tycker jag det får vara nog nu.
    Har alltså inte grov acne, men tillräckligt för att jag ska besväras av det.
    Jag har ännu inte tagit blodprovet. Ska göra det nästa vecka, och påbörjar väl kuren nästa månad om allt ser bra ut.
    Skulle absolut vara kul att hålla kontakten under tidens gång.

• Deni80

Jag har inte heller grov acne men får oxå en del större finnar som lämnar ärr. Det är just risken för ärrbildning som enligt min hudläkare är orsaken till att jag får Roaccutan, annars hade det inte varit befogat.
    Känns bara så konstigt (och ledsamt) att huden kan förändras så drastiskt på bara några månader.

Yagmur 182: jag har skickat ett meddelande till dig med min email så kan vi höras!

• Elsans
    Minxy skrev 2007-10-19 19:43:23 följande:
    Jag har bara gjort en. Det beror till största delen på att min mamma ville att jag skulle ta det lugnt med Roaccutanene eftersom den ger leverskador. Som "kompensation" så bjöd hon mig på en massa dyra hudbehandlingar när vi märkte att finnarna kom tillbaka. 
    Zemiramis skrev 2007-10-20 19:57:45 följande:
    Åsa M A:Jag har ätit en kur med Roa och jag säger ALDRIG MER. Efter den kuren så bytte jag hudläkare och fick pröva Tetralysal (hade tidigare ätit Tetracyklin), differin, Skinoren, Dalacin mfl. preparat. Ingenting hjälper i längden, ingenting.
    Ok, trist att det inte fungerade för er!

Är det någon av er som använder någon bra lugnande kräm eller mask? Jag är så jäkla röd i ansiktet hela tiden och det ser verkligen inte fräscht ut.
  • Momento

P-piller har inte fungerat alls på mig iaf.

Ingen som har mer info om hormonutredningen??

• Zemiramis
    Momento skrev 2007-10-22 09:07:24 följande:
    Ingen som har mer info om hormonutredningen??
    Undrar jag också.
  • Kaffemums

Jag vet inte så mycket om hormonutredning mer än att akne ofta är hormonellt betingat. Därför kan det vara intressant att testa ens hormonnivåer för att få bekräftat om det är så. Sen kan man i så fall testa preparat som håller just den hormonen i schack liksom.

Jag vet inte så himla mycket om det här som sagt, men det känns bättre att först ta reda på orsaken och sen hitta lösningen. I många fall känns det som att det är rena gissningar. Typ testa det här preparatet så får vi se om det hjälper...

• velmajan

Har alltid haft problem med akne, bara mer eller mindre. Åt Tetralysal/Tetracyklin under fyra år, samt använde Dalacin och provade även att sola. Det hjälpte så där, visst blev det mindre besvär medan jag åt antibiotika, men det kändes inte bra att äta det för jämnan heller. Gjorde uppehåll under somrarna, men åt annars antibiotika från sep till maj. När jag var 21 blev jag remitterad till en annan hudläkare och fick prova Roacutan (det här var för drygt tio år sedan, så det var rätt nyttt då). Jag åt Roacutan under ett år (tror jag) och hade turen att inte få några biverkningar alls. Blev lite torr i huden, men emot att aldrig behöva smörja in sig m fuktkräm till en gång/dag så tyckte jag inte att det gjorde så mycket. Hade inga problem med levervärderna heller, däremot sjönk de lite under behandlingen. Efteråt kom inte aknen tillbaka på samma sätt, det var nog fyra- fem år när jag inte hade så mycket akne alls och absolut inga stora röda infekterade utslag. Provade då Differin en omgång, men nu fungerar det bra med mildre preparat. Inser att jag aldrig kommer att bli "finnfri" och fet hy lär jag alltid få ha, men det är betydligt bättre nu än vad det har varit. Nu kommer de ibland, men då framför allt ovanför brösten och i ansiktet ibland. Inte som tidigare på ryggen och armarna. 

Att inte välja är också att välja.
  • Frosk

Hej! Jag har läst i den här tråden ett tag nu och ville säga hej. Jag har inte vågat söka hjälp för mina problem ännu, men funderar på om jag kanske ska göra det. Jag tycker bara att sånt är så läskigt så jag tar aldrig upp luren och fixar hjälp Jag har inte problem med "vanliga" finnar utan jag får istället bara nån åt gången men då kommer det som en stor böld och jag vill inte gå ut på en vecka. Är det nån mer som har det så?

• Elsans
    Frosk skrev 2007-10-22 11:43:33 följande:
    Hej! Jag har läst i den här tråden ett tag nu och ville säga hej. Jag har inte vågat söka hjälp för mina problem ännu, men funderar på om jag kanske ska göra det. Jag tycker bara att sånt är så läskigt så jag tar aldrig upp luren och fixar hjälp Jag har inte problem med "vanliga" finnar utan jag får istället bara nån åt gången men då kommer det som en stor böld och jag vill inte gå ut på en vecka. Är det nån mer som har det så?
    Välkommen! jag tycker absolut att du ska söka hjälp!
Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??