• Elsans

Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??

Jag började med Differin för några månader sedan och har precis börjat med skinoren också då det blev bättre av differin men inte helt bra. är det någon mer som använder eller har använt receptbelagda akneprodukter som vill utbyta lite erfarenheter kanske? Solskenshistorier av er som har använt det förr och blivit bra är såklart väldigt välkomna!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-04 13:23:45:
    Några bra länkar:

huden.nu/hudbesvar/akne/

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp&ref=spec&link=22&linknamn=Hud/Venereologi

www.forumdoktorn.se/hud/index.asp&r=169

• Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??
  • Minxy

Åh vad skönt att hitta hit!
    Jag har haft svår akne sedan jag var 11-12 år. Åt Roaccutan när jag var 16, men finnarna har kommit tillbaka med besked sedan dess. Blev dessutom otroooooligt torr av Roaccutan, men det kan jag ta. Som jag minns det blev inte min hy sådär tokbra under medicineringstiden heller, men klart bättre än innan.

Har massa ärr (såklart), så även om finnarna försvinner så ser man ju knäpp ut.

Att gå utan smink är otänkbart, iaf om man ska någon annanstans än ICA.

Är gravid nu, så finnarna har ju defenitivt fått sig ett uppsving Finns det några mediciner man kan använda under graviditet?

Så snart bebben är ute och jag har slutat amma ska jag ta tag i det! *morr*

Gravid i vecka 22!
  • Fridapida
    Minxy skrev 2007-10-18 17:08:57 följande:
    Åh vad skönt att hitta hit!Jag har haft svår akne sedan jag var 11-12 år. Åt Roaccutan när jag var 16, men finnarna har kommit tillbaka med besked sedan dess. Blev dessutom otroooooligt torr av Roaccutan, men det kan jag ta. Som jag minns det blev inte min hy sådär tokbra under medicineringstiden heller, men klart bättre än innan.Har massa ärr (såklart), så även om finnarna försvinner så ser man ju knäpp ut.Att gå utan smink är otänkbart, iaf om man ska någon annanstans än ICA.Är gravid nu, så finnarna har ju defenitivt fått sig ett uppsving Finns det några mediciner man kan använda under graviditet?Så snart bebben är ute och jag har slutat amma ska jag ta tag i det! *morr*
    Du borde väl kunna använda krämer o lösningar? Vet ju att man inte ska äta tertacylin, (fosterskador).

Jobbigt med många ärr. Ha du provat dermalogicas "redness relief"
    www.dermalogica.se/nyheter/nyheter.asp&produkt=sheer+tint+redness+relief+spf15

det hjälper mot det värsta röda. Ha under sminket o det behövs inte så mkt smink.
  • Minxy
    Fridapida skrev 2007-10-18 17:23:49 följande:
    Du borde väl kunna använda krämer o lösningar? Vet ju att man inte ska äta tertacylin, (fosterskador).Jobbigt med många ärr. Ha du provat dermalogicas "redness relief"www.dermalogica.se/nyheter/nyheter.asp hjälper mot det värsta röda. Ha under sminket o det behövs inte så mkt smink.
    Just för tillfället lägger jag ner ohyggligt mycket pengar på hudvårdsprodukter, såsom AHA-syra mm. Går till en professionell hudterapeaut en gång i månaden samt kör med samma hudvårdsserie hemma. Varje behandling kostar ca 700:- och varje månad måste jag dessutom köpa hudvårdsserien för hemmabruk = 1800:-
    Så jag lägger lätt ner ca 2500:- /månad. Känns surt eftersom det inte blir bra.
    Och slutar jag med allt så blir det 7 resor värre, så jag måste ju fortsätta.

Har provat Stioxyl och Basiron tidigare, det gav inget resultat alls.

Mina finnar är av den inflammatoriska typen - det blir hårda, röda svullnader. Ser inte direkt käckt ut....
    Gravid i vecka 22!
  • Fridapida
    Minxy skrev 2007-10-18 17:46:32 följande:
    Just för tillfället lägger jag ner ohyggligt mycket pengar på hudvårdsprodukter, såsom AHA-syra mm. Går till en professionell hudterapeaut en gång i månaden samt kör med samma hudvårdsserie hemma. Varje behandling kostar ca 700:- och varje månad måste jag dessutom köpa hudvårdsserien för hemmabruk = 1800:-Så jag lägger lätt ner ca 2500:- /månad. Känns surt eftersom det inte blir bra. Och slutar jag med allt så blir det 7 resor värre, så jag måste ju fortsätta.Har provat Stioxyl och Basiron tidigare, det gav inget resultat alls.Mina finnar är av den inflammatoriska typen - det blir hårda, röda svullnader. Ser inte direkt käckt ut....
    Vet vad du menar... är själv en riktig hudvårdjunkie! Det är dyrt, och jag kanske lägger för mkt. Men det är ändå värt det! Vad ska man göra?

Det värsta är att man tvättar och behandlar och håler på. Varje morgon o kväll, 20 minuter i badrummet. Exfolierar och använder ansiktsmask. Ändå ser man ut som man gör. Jag tycker att det är sååå ofräsch med finnar o pormaskar. Jag vet att jag sköter min hy exemplariskt, men det känns som om folk tror jag knappt duschar eftersom min hy är oren. Jag vet... det är stört!

Men idag är jag glad. Det går åt rätt håll. Inte en enda gul finne idag, bara en som gör ont på käkbenet o en liten på varje kindben! Men ingen av dem är sådär otäck!
  • Fridapida

Marie J skrev 2007-10-18 18:24:41 följande:

Tycker ni ska prova Mary Kay´s produkter!!
    Alltså... vi lider inte av torr eller fet hy.

Det är skillnad på hudproblem som kan behandlas med rätt hudvård o på de som måste behandlas med läkemedel i kombinaton med rätt hudvård. Stor skillnad.
  • Minxy
    Fridapida skrev 2007-10-18 18:42:17 följande:
    Vet vad du menar... är själv en riktig hudvårdjunkie! Det är dyrt, och jag kanske lägger för mkt. Men det är ändå värt det! Vad ska man göra?Det värsta är att man tvättar och behandlar och håler på. Varje morgon o kväll, 20 minuter i badrummet. Exfolierar och använder ansiktsmask. Ändå ser man ut som man gör. Jag tycker att det är sååå ofräsch med finnar o pormaskar. Jag vet att jag sköter min hy exemplariskt, men det känns som om folk tror jag knappt duschar eftersom min hy är oren. Jag vet... det är stört!Men idag är jag glad. Det går åt rätt håll. Inte en enda gul finne idag, bara en som gör ont på käkbenet o en liten på varje kindben! Men ingen av dem är sådär otäck!
    Nej jag vet, man känner sig ofräsh! Väldigt irriterande när folk säger saker som; "Ja, men om du slutar äta choklad och börjar använda dig av Clerasil så försvinner dom nog."

NEJ! Det handlar inte om choklad (som jag för övrigt inte äter), det handlar inte om oren hy som folk tror - det är hormonellt och det behövs antibiotika!
    Gravid i vecka 22!
  • Fridapida
    Minxy skrev 2007-10-18 20:38:55 följande:
    Nej jag vet, man känner sig så ofräsh! Väldigt irriterande när folk säger saker som; "Ja, men om du slutar äta choklad och börjar använda dig av Clerasil så försvinner dom nog."NEJ! Det handlar inte om choklad (som jag för övrigt inte äter), det handlar inte om oren hy som folk tror - det är hormonellt och det behövs antibiotika!
    Men eller hur! Alla dessa "råd & tips"... gaaah! Man blir bara förbannad. Tror folk på rikigt att man inte läst allt som man kommer över om ens problem?? "Ät inte choklad"??? Eh... man får inte infekterade varbölder av choklad. Lika dumt som när barnlösa får tipset "sluta tänk på det bara, då släpper det".
  • Elsans
    Marie J skrev 2007-10-18 18:24:41 följande:
    Tycker ni ska prova Mary Kay´s produkter!!
    Om du går bakåt i tråden ser du att du inte är den första (konsulenten) som tycker att vi ska prova/gjort reklam för mary kay. den här tråden är för oss som använder receptbelagda grejer och är intresserade av just det.

Jag har också använt massor av svindyra hudterapeutsgrejer tidigare men nu när jag använder differin och skinoren har jagt ner allt sånt och använder bara propyless som fuktkräm och natusans babyrengöring eller acos ansiktsvatten som rengöring och det funkar jäkligt bra och är verkligen skitbilligt. går forfarande ibland hos hudterapeut för att göra porrengöring men har inte lyckats hitta någon jag trivs med jättebra och som inte försöker pracka på en en massa produkter ännu.

den "bästa" kommentaren jag har fått är: "jag använder niveas produkter; både rengöring och fuktkräm och de fungerar superbra för mig. de kanske du skulle testa" FRÅN NÅGON MED HELT PERFEKT HY. denhär tråden är ju tyvärr inte heller fri från kommentarer om kostråd etc och det tycker jag är skittrist!

• Fridapida

Åsa M A skrev 2007-10-18 23:10:21 följande:

den "bästa" kommentaren jag har fått är: "jag använder niveas produkter; både rengöring och fuktkräm och de fungerar superbra för mig. de kanske du skulle testa" FRÅN NÅGON MED HELT PERFEKT HY. denhär tråden är ju tyvärr inte heller fri från kommentarer om kostråd etc och det tycker jag är skittrist! 
    Eller hur! Jag blir galen... vad fan tror de? Hade jag haft perfekt o felfri hy så hade jag nog inte "bråkat" med den så mkt!

Man får även höra ofta: Jag tror inte det är bra att hålla på med så mkt hudvård. Se på mig, inte en finne!
    Ehh... jaha? Hade du haft finnar hade du kanske också sysslat med hudvård... hjälp
  • Minxy
    Fridapida skrev 2007-10-18 23:24:45 följande:
    Åsa M A skrev 2007-10-18 23:10:21 följande: Eller hur! Jag blir galen... vad fan tror de? Hade jag haft perfekt o felfri hy så hade jag nog inte "bråkat" med den så mkt! Man får även höra ofta: Jag tror inte det är bra att hålla på med så mkt hudvård. Se på mig, inte en finne!Ehh... jaha? Hade du haft finnar hade du kanske också sysslat med hudvård... hjälp
    Haha ja precis! *s* Knäppt att någon med perfekt hy säger sånt....men det är inte ovanligt att man får såna kommentarer.
    Gravid i vecka 22!
Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??