Inlägg från: Zemiramis |Visa alla inlägg
  • Zemiramis

Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??

Aha, här passar nog jag in (fast det borde eg inte göra mig glad). Men som någon skrev oven, hoppet håller en uppe, så jag hoppas att någon här kanske känner till något preparat som jag inte prövat och som faktiskt fungerar.

Jag började få mycket finnar och onda sådana när jag var lite över 20. Sedan dess har jag provat allt, tror jag. Jag började med Tetracyklin och gick sedan vidare till Roacutan. Tetracyklin hjälpte först men sedan kom allt tillbaka igen. Roacutan hjälpte också först men sen har det kommit tillbaka igen.

I 14 år har jag behandlat utan nå't större resultat, det har eg bara kostat en förbannat massa pengar...

Efter dessa kurer har jag fått Tetralysal, differin, skinoren, dalacin osv. Ingen hjälper. Det enda som faktiskt fungerar på mig är att vara gravid. Då är min hy helt fantstisk. Fast det håller ju inte att vara på smällen jämt .

Vad är er-max, har inte hört talas om tidigare? Och vad är det Aftonbladet skriver, fri från finnar för bara 47 Jesu, inte bara receptfritt och billigt utan helt finn-fri - berätta om detta mirakelmedel...

• Zemiramis

Åsa M A:

Diane är p-piller va? Jag fixar tyvärr inte hormonpreparat, men provade nåt p-piller när jag var yngre som skulle vara bra mot finnar, men det hjälpte inte alls.

LindasViggo06:

Ok, så de jämför alltså icke-medicinska preparat med medicinska? Men varken recepfria eller receptbelagda fungerar på mig... Vad gör man då? Jag fyller 35 om några veckor och jag börjar bli riktigt j¤%&a trött på det här.

FridaPida:

Jepp, i 14 år har jag prövat olika krämer, salvor, lösningar, piller etc. Men inget varaktigt resultat har uppnåtts. Så tröstlöst...

• Zemiramis

Åsa M A: Jag använder nästan samma produkter som du. Propylessen är guld tycker jag . Huden blir så mjuk och fin utan att bli glansig.

Jag har hört så många teorier om kosthålling vs hudproblem/akne så jag vet inte vad jag ska tro. Jag går hos en hudspecialst på riddargatan i sthlm och hon säger att det bara är struntprat. Men å andra sidan säger hon att det är väldigt individuellt vad som kickar igång finnarna. Hon säger att om jag upptäcker att jag får mer finnar av tex choklad så bör just jag undvika det. Men det finns inget generellt som säger att undviker man bara dåliga fetter och socker så får man persikohy. Hade det varit så enkelt hade jag sett ut som just en persika i hyn för lääänge, lääänge sedan.

Är det någon här som har några teorier ang vuxenakne vs män och kvinnor?  Jag har en känlsa av att kvinnor oftare får vuxenakne, kan det stämma eller är jag helt ute och cyklar?

• Zemiramis

LnindasViggo: Har du provat Propyless? Den är väldigt bra, finns på apoteket. Lätt, tunn och absolut inte fet.

• Zemiramis

em84: då behöver du byta medicin. tetralysal och tetracyklin fungerade bra på mig första gången jag åt dem sedan blev det bara värre... du måste be din hudläkare om något annat preparat.

• Zemiramis

Panso: hur blev din hy under graviditeten? Min har nämligen blivit mycket bättre de två gånger jag varit gravid. Precis i början har finnarna blossat upp för att under trimester 2 och 3 få helt underbar hy. Men ett par månader efter förlossning har finnarna poppat upp igen.

Jag vet inte heller vad jag ska göra. Var gör man hormon-test någonstans? min hudläkare har aldrig nämnt det...

• Zemiramis

Minxy: Roaccutan fungerade inte för mig heller, iaf inte i längden. När jag åt Roa blev jag snustorr i hyn/huden och läpparna sprack... Finnarna försvann för att återkomma efter avslutad behandling. Då sa min dåvarande hudläkare att nu kan jag inte göra mer för dig. Så du är inte ensam.

Nu efteråt så är jag fortfarande väldigt torr i huden och det spelar ingen roll hur mycket jag smörjer... Min hårbotten, som alltid varit jättefin, är numera torr och fet samtidigt och på hösten/vintern flagar den. Kul va?

• Zemiramis

Deni80:

Jo, finnarna försvann ju under tiden jag åt Roa, men kom tillbaka några månder efter jag avslutat kuren. För mig har det inte heller något samband med graviditet eftersom jag åt Roa för c:a 10 år sedan och var gravid först -05.

Hoppas verkligen Roa ska fungera för dig!

• Zemiramis

Åsa M A:

Jag har ätit en kur med Roa och jag säger ALDRIG MER. Efter den kuren så bytte jag hudläkare och fick pröva Tetralysal (hade tidigare ätit Tetracyklin), differin, Skinoren, Dalacin mfl. preparat. Ingenting hjälper i längden, ingenting.

• Zemiramis

Btw, finns det någon här som har blivit hjälp av tex p-piller?

• Zemiramis

Nä, jag kan inte heller använda hormonpreparat, jag undrade mest om någon blivit hjälpt av p-pillerna. Och om det isf var kvinnor som har stora problem med akne som blivit hjälpta.

• Zemiramis
    Momento skrev 2007-10-22 09:07:24 följande:
    Ingen som har mer info om hormonutredningen??
    Undrar jag också.
  • Zemiramis

Splach:

Före och efterbilder har jag inga eftersom jag inte har kommit till "efter" ännu... Det finns bilder då jag är nästan finn-fri men de kommer alltid tillbaka...

Om du lider av din akne så är du "ett fall för doktorn". Det är bara du som kan bedömma det.

Lindaviggo06:
    Jepp, hjälpte inte mig heller...

• Zemiramis

Jag fick också vuxen ålder och har kämpat i 14 år nu för att bli finnfri...

Lindasviggo: Vilken kränkande kommentar

• Zemiramis

em84: Vad är duac-gel? Har inte hört talas om tidigare.

Btw, fler med finnar i hårbotten? Vad gör man åt dem??? *suckar uppgivet*

• Zemiramis

Momento: Intressant. Tala gärna om hur det går, jag är ganska desperat efter alla år med verkningslösa kurer...

• Zemiramis

Jag tror det står om det tidigare i tråden. Men, ja det är det gamla vanliga har jag för mig...

• Zemiramis

Tack! Vet du någon frisör i sthlms-trakten som har detta shampo?

Indianica skrev 2007-10-30 11:08:48 följande:
    Jag använder periodvis ett schampoo ifrån Cutrin, Bio + heter det. Finns hos vissa frisörer, dte är mot hårbottenproblem, innehåller svavel, tjära och grejer. Sedan ska man inte pilla och greja och aldrig lägga hårbalsam eller inpackning för nära hårbotten. Hjälper mig.
  • Zemiramis

Indianica: Vet du några ställen som det där schampot du rekommenderade säljs på här i sthlm? Hittade inget bra när jag googlade...

Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??