• Elsans

Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??

Jag började med Differin för några månader sedan och har precis börjat med skinoren också då det blev bättre av differin men inte helt bra. är det någon mer som använder eller har använt receptbelagda akneprodukter som vill utbyta lite erfarenheter kanske? Solskenshistorier av er som har använt det förr och blivit bra är såklart väldigt välkomna!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-04 13:23:45:
    Några bra länkar:

huden.nu/hudbesvar/akne/

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp&ref=spec&link=22&linknamn=Hud/Venereologi

www.forumdoktorn.se/hud/index.asp&r=169

• Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??
  • Danielle

Jag använde Diane, ett p-piller speciellt utvecklat för kvinnor som har akneproblem. Jag fick superfin hy efter 3 veckor.
    All akne och alla pormaskar bara försvann!
    Det kallar jag ett mirakelmedel!!

• Elsans

Just, de har jag hört talas om. jag själv har ätit yasmin i ett år nu som också ska vara lite så men inte alls lika effektivt som diane och det fungerar inte alls. Ska kanske  föreslå det för hudläkaren när jag går dit om dessa krämer inte fungerar, för visst får inte barnmorskor skriva ut det??

• Danielle

Nej, den får bara skrivas ut utav läkare. Tycker du ska prova den faktiskt. Du kan ju gå in på
    www.fass.se och läsa lite om den och så.
    Diane tillsammans med Differin =Super

• Fridapida

Jag tycker att Differin torkar ut alldeles för mycket! Det blir inte bra utan ger bara irriterad hud... visst att de värsta finnarna försvann, men det blev inte alls så bra som jag hoppats på.

• Indianica

Tror jag skrivit om mina erfarenheter tidigare, men kan uppdatera

I våras började jag med Duac mot lindrig akne. Tyvärr får jag dock allergiska utslag på bröstet (där jag främst har finnar) så jag har beslutat att sluta när tuben är tom. Tippar att den dock räcker ett par veckor till. I ansiktet fungerar den dock utomordentligt bra, så det känns ju lite läskigt att kanske måsta smörja ngt annat där som jag kanske inte tål eller som inte förbättrar läget alls...men jag ska prata med läkaren om hon tycker jag ska smörja med två olika saker kanske

Hur som helst funkar Duac som sagt otroligt bra i ansiktet. Får kanske en finne per månad (jämför med 3 finnar konstant förut) och alla de ärrr jag hade på kinderna är puts väck, det tycker jag är det otroligaste av allt, för jag var nog Queen of AHA-syrebehandlingar/produkter förut och det hjälpte inte ett dugg!

För att summera är jaggivetvis missnöjd med allergin, men allergisk kan man bli mot allt, tyvärr. Känns iaf skönt tat veta att det finns andra effektiva meddel på marknaden Även om kanske ingen av oss(?) kommer få den persikohy ett fåtal föds med tycker jag huvudsaken är att det generellt är jättemkt bättre!

• Elsans

Får fundera på diane ifall inte kombinationen differin skinoren fungerar. tack för tipset! :)

För mig har differin (jag har krämen, inte gelen) fungerat bra. Ett tag i somras blev jag röd och jättetorr, då pausade jag i en vecka och sen började jag med varannan dag och trappade sen upp till varje och det har gått bra.

INdinaica: nää, persikohy blir det nog (tyvärr) aldrig för mig men bättre än såhär måste det ju kunna bli. Dock tror jag inte att Duac är något för mig. mitt problem är mest pormaskar, har nästan aldrig finnar ffa inte sen jag började med differin. Fast duac kanske fungerar mot pormaksar också??

• carrobarro84

jag tar en kombination av basiron, dalacin, differin och sen äter jag tetralysal, det fungerar bra men så fort jag slutar kommer dte tillbaka efter nån månad. känns som man behöver lägga massa pengar på medicin hela livet.

• Elsans
    carrobarro84 skrev 2007-09-10 20:06:20 följande:
    jag tar en kombination av basiron, dalacin, differin och sen äter jag tetralysal, det fungerar bra men så fort jag slutar kommer dte tillbaka efter nån månad. känns som man behöver lägga massa pengar på medicin hela livet.
    Det är jag lite orolig över. Att såsnart jag slutar kommer allt tillbaka...
  • Tilda96

Jag har haft problem med akne i många år och har testat ALLT. Tetralysal fungerade bra tills den dagen jag slutade med dem, då kom allt tillbaka. Men nu har jag hittat en behandling som verkligen fungerar. Den heter Hjeronymusbehandling och har verklingen fungerat på mig. Vitamin B12 i höga doser kan jag också rekommendera.

• yagmur182

Här är ännu en som kämpar mot finnarna. Jag har ingen jättegrov acne men ändå tillräckligt för att jag känner att jag lider av det. Speciellt som de kan dyka upp på hals, bröst o rygg.
    Jag har ätit Diane tidigare och det worked wonders för min hy! Hade superfin hy, inte en finne alls. Dock fick jag väldigt torra slemhinnor, humörsvängningar och det värsta av allt; migrän! Har aldrig lidigt av huvudvärk tidigare, men jag satt och grät flera dagar i sträck för att jag hade sådan huvudvärk. Hade jag inte fått så mkt biverkningar av dem hade jag definitivt fortsatt, men det gick bara inte.
    Senast fick jag Ery-Max och differin. Jag blev jätteoljig i hyn och fick hela pannan full med pormaskar. Nu äter jag Tetralysal och smörjer med Duac. Inte så stor skillnad tyvärr :(
    Pratade om Roaccutan med min läkare sist, så det blir nästa steg. Är rädd för ärren som blir kvar...

Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??