Inlägg från: yagmur182 |Visa alla inlägg
  • yagmur182

Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??

Här är ännu en som kämpar mot finnarna. Jag har ingen jättegrov acne men ändå tillräckligt för att jag känner att jag lider av det. Speciellt som de kan dyka upp på hals, bröst o rygg.
    Jag har ätit Diane tidigare och det worked wonders för min hy! Hade superfin hy, inte en finne alls. Dock fick jag väldigt torra slemhinnor, humörsvängningar och det värsta av allt; migrän! Har aldrig lidigt av huvudvärk tidigare, men jag satt och grät flera dagar i sträck för att jag hade sådan huvudvärk. Hade jag inte fått så mkt biverkningar av dem hade jag definitivt fortsatt, men det gick bara inte.
    Senast fick jag Ery-Max och differin. Jag blev jätteoljig i hyn och fick hela pannan full med pormaskar. Nu äter jag Tetralysal och smörjer med Duac. Inte så stor skillnad tyvärr :(
    Pratade om Roaccutan med min läkare sist, så det blir nästa steg. Är rädd för ärren som blir kvar...

• yagmur182

Min acne är hormonrelaterad eftersom Diane hjälpte så bra. Detta gör problemet ännu svårare eftersom man på något sätt måste "slå ut" hormonerna.
    Ery-Max är ett pencillin av något slag. Det fungerade bra till en början, första månaden ungefär, men sedan fick jag mer pormaskar än någonsin i pannan och blev oljig i hyn.
    Glad att ha tagit tag i problemet nu iallafall istället för att vänta på att det ska gå över.

• yagmur182

Åsa M A skrev 2007-09-17 17:07:18 följande:

yagmur: Är inte all akne hormonrelaterad?
    Jag tror inte den alltid beror just på hormoner. Det kan väl orsakas av andra obalanser i kroppen? Jag vet faktiskt inte, det var vad min läkare sa iallafall.

Jag smörjer också med Duac som är det bästa jag provat hittills iallafall. Jag blir ganska torr av den men inte värre än att jag klarar av det.

Vilken tur ni har som fått läkartider så snabbt! Jag får alltid vänta i 1-2 månader på mina läkartider :(
    Nästa vecka ska jag på preventivmedelsrådgivning och på inrådan av min hudläkare prova Yasmine som ett komplement.
  • yagmur182

Åsa M A skrev 2007-09-24 17:41:29 följande:

yagmur: min hudläkare (eller min och min, jag har träffat honom en gång..) sa att acne alltid beror på manliga könshormon, vilket är anledningen till att en kille skulle bli av med sin acne direkt om han steriliserade sig (inte så poppis dock).
    Tja, vad vet jag..? Det kanske är så. Jag fick iaf grymt fin hy av Diane, len som en barnrumpa :) Jag åt Diane i drygt 1.5 år innnan jag fick sluta. Till en början kände jag inte av några andra biverkningar än att jag hade torra slemphinnor; torr i ögonen och där nere.. Men eftersom biverkningarna accelererade och jag fick sån fruktansvärd migrän och humörsvängningar så fick jag tillslut, motvilligt sluta med dem. Jag tycker dock att det definitivt är värt ett försök, för klarar man av den höga östrogendosen utan så mkt biverkningar är det kanon! Vet många som inte känner av några biverkningar alls av Diane.

Jag är inne på en tetralysal-kur nu. Har definitivt blivit bättre men långt ifrån bra. Upplever även att finnarna tar längre tid att försvinna än innan, men det kommer dock inte lika många nya längre. Jag ska prata med min läkare om roaccutan nästa gång eftersom jag provat Diane, Ery-Max och Tetralysal (2 ggr). Sån ständig kamp!
  • yagmur182

Jag tycker nog inte heller att vårdcentralen är det bästa. Satsa hellre på en privat hudläkare, där brukar de ta en på större allvar.
    Jag har också varit till vårdcentralen (hade såklart en bra period o inte så dålig i hyn precis då) fick gå hem utan någonting alls. Han sa att om det blir värre får du komma tillbaka då..Så dåligt!
    Man ska inte ge sig. Gå till någon annan om du inte får hjälp!

Jag har precis fått Yasmine utskrivet. Någon som har erfarenhet av dessa i det stora hela? Risken finns att jag får huvudvärk av dessa också som jag fick av Diane.. Men man vet ju tyvärr inte innan man provat.

• yagmur182

Ni kan leta på Ery-Max i gamla trådar på forumet. Ganska många har skrivit om det.
    Jag tror dock att den enda medicinen som ger ett permanent resultat är roaccutan tyvärr.
    Alla mediciner har ju biverkningar och jag har mått extremt dåligt av Diane, mått illa av Ery-Max, fått ärrig hy och inte minst mått dåligt av finnarna, så jag vet inte hur roaccutan skulle kunna vara värre än allt detta..
    Om man bara är noga med att kontrollera värdena och undvika alkohol och sol tror jag inte det är någon fara.

• yagmur182

Jag använder också Propyless till ansiktet och tycker den är jättebra. Hudläkare brukar skriva ut den under behandlingar eftersom den endast tillför fukt och inte fett. Tycker min lilla tub räckt hur länge som helst så den är absolut prisvärd. Ska nog köpa pumpflaska nästa gång o använda den över hela kroppen.

• yagmur182

Nu ska jag snart börja på en Roaccutan-kur. Måste ta blodprov och vänta på mensen bara.
    Blir dock lite nedstämd av att läsa om många av era erfarenheter av Roa
    Jag hoppas hoppas verkligen att det kommer fungera och att jag slipper alltför jobbiga biverkningar.

Deni80: Berätta gärna om dina besvär. Har du börjat med kuren ännu? Hur stor dos kommer du starta på?

• yagmur182

Deni80:

Jag har alltid haft lite finnar, men efter att jag bytte p-piller för några år sedan hände något och det blossade upp som aldrig förr.
    Jag har sedan varit finnfri efter att jag ätit Diane, men tyvärr fick jag så otroligt mycket biverkningar av dem så jag blev tvungen att sluta. Sedan har jag haft bättre och sämre perioder. Har nu sist provat Ery-Max och därefter Tetralysal vilket haft viss inverkan, men ändå inte helt tillfredsställande.
    Får ibland väldigt stora som blivit ärr, och med tanke på att jag inte är tonåring längre tycker jag det får vara nog nu.
    Har alltså inte grov acne, men tillräckligt för att jag ska besväras av det.
    Jag har ännu inte tagit blodprovet. Ska göra det nästa vecka, och påbörjar väl kuren nästa månad om allt ser bra ut.
    Skulle absolut vara kul att hålla kontakten under tidens gång.

Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??