• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-05 09:29:42 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 09:05:38 följande:
    Tänk, din (fördomsfulla) bild passar inte alls in på de lesbiska förhållanden jag känner till. Och inte heller den motsvarande manliga varianten heller, faktiskt. Beror det på att jag känner de enda bögparen i världen som inte inordnat sig i ett manligt/kvinnligt förhållande, eller på att du är fördomsfull och untan verkliga erfarenheter, tro?
    Faktum är att jag också trodde att det var en fördom. Men häromdagen bekräftade qenzo, som själv säger sig leva med en kvinna, så hon bör ju veta, att det ÄR så.

Där ser man: man ska tro på "fördomar" - de är ofta sanna!
  • Eva och Nadjas mamma

och vadan dett påhopp? jag har väl inte skrivit nåt negativt riktat till homosexuella?

• Speedway

Alla som har sett gud räcker upp en hand!

• stina84

Jag har sett Jesus, om det räknas i dina ögon så räcker jag gladeligen upp båda händerna Det var där min kristna tro började

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • rosita333

Jasså, man ska tro på fördomar, då vill du inte veta vad mina fördomar är om sådana som du! Vilket samfund tillhör du?
    Gabriella S skrev 2007-09-05 09:42:03 följande:

Faktum är att jag också trodde att det var en fördom. Men häromdagen bekräftade qenzo, som själv säger sig leva med en kvinna, så hon bör ju veta, att det ÄR så. Där ser man: man ska tro på "fördomar" - de är ofta sanna!
  • Mamsie
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 09:05:38 följande:
    Här kommer min teori huruvida det är naturligt eller inte...Titta på bilder med lesbiska förhållanden, då kan du tydligt se att den ena ska föreställa "mannen" i förhållandet. Dvs hon har kortklippt hår, killkläder och kanske står med armen om sin kvinnliga kvinna.Varför är det så om det nu är naturligt med homosexualitet? Hade det varit naturligt så hade man nog sett två feminima kvinnor som håller om varandra. Naturligt är ju att man dras till det motsatta, annars skulle inte homosexuella följa det manliga och kvinnliga mönstret...Antagligen så känner den manliga kvinnan sig som en man och då helt naturligt så drar hon sig till kvinnor.Den feminima kvinnan dras från början till män, men nåt har gått snett på vägen, kanske illa behandlad av män i hennes närvaro tidigare eller liknande. Därför dras hon till kvinnor med manliga tendenser...Det här var min teori iallafall. Men bara för att jag anser att det inte är naturligt så tycker jag inte att det är fel med homosexualitet.Tycker att det är helt sjukt att det blivit en så stor debatt om det och att människor än idag inte kan få välja den delen av sitt liv själva!

Kan någon vara snäll och visa vilken av makarna som är butchflatan?
    JAG kan i alla fall inte peka ut henom...
    Max Love 060621 - en rejäl bredsladd
  • trollbottom

Gabriella S skrev 2007-09-05 09:17:00 följande:

Fast om ni inte såg något högre värde i att ni gav era löften just inför Gud, så skulle ni kanske ha gift er borgerligt..? Det är just sådant där som prästerna ledsnar på. Jag vet t.o.m. präster som har lämnat yrket, för att dom är så less på att bli sedda som ceremonimästare för folk som bara vill ha en vacker inramning till sitt bröllop, och inte fattar något av det som prästen säger till dom under akten, eller bryr sig om vad det är dom lovar inför Gud...

Sedan är det en annan sak att man kanske inte har kommit till tro, eller inte är säker på sin tro, fast man gifter sig i Kyrkan. Men man måste ju ändå vara ÖPPEN för att det finns eller kan finnas en helig dimension, om man avger löftena just i kyrkan...

Själv känner jag i alla fall, att det skulle vara värre att vara otrogen om jag vigts i kyrkan än om jag vigts i stadshuset. För om jag har vigts i stadshuset, så är det "bara" min man jag sviker. Men har jag vigts i kyrkan, då är det dessutom heliga löften som jag spottar på...
    Vart någonstans skrev jag att jag inte såg något värde i att gifta oss inför Gud?
    Det jag sa var att det VIKTIGT för MIG att få gifta mig inför Gud. Men det är inte till Gud jag ger mitt löfte det är till min partner.
    Kära nån, läs först för tusan. Sen var det ingen präst som vigde oss eftersom jag nu inte tillhör SvK men det är en annan sak.
    Eller hur tänker du? Skulle jag ha gift mig i kyrkan och min man som inte är troende borgligt? Skulle jag stått där själv i kyrkan och han stått själv i rådhuset bara för att det inte betydde något för honom att gifta sig inför Gud?

Ja, du. Jag kan säga att otrohet är lika sårande oavsett vart man är gift. Sen hade det väl ändå inte med saken att göra.

Min fråga/påstående till dig var ju att det måste vara värre då att icke troende gifter sig i kyrkan än att ett homosexuellt par som är troende gifter sig i kyrkan. Det måste alltså vara helt okej att det homosexuella paret (där en eller båda är troende) gifter sig i kyrkan.
  • trollbottom

Speedway skrev 2007-09-05 09:48:07 följande:

Alla som har sett gud räcker upp en hand!
    *Sträcker upp handen och viftar*

Har dock sett Gud i mycket... Tex. på Stockholm Pride ;)
  • Uca

Själv tycker jag det är absurt att vilja gifta sig i kyrkan, lova inför gud att man ska vara trogen etc om man inte är troende. Tycker att kyrkan borde vara lite mer kritisk och inte så populistisk så vem som helst får gifta sig.

nej, är man döpt och konfirmerad får man gifta sig i kyrkan annars finns det andra alternativ och man kan göra den borgerliga vigseln precis som man vill.

Detta gäller homosexuella som heterosexuella... finns ju ingen skillnad på oss som människor!

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?