• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Shadilly

Det handlar ju bara om de präster som redan har en församling de arbetar i. Den som inte tycker sig kunna viga homosexuella kommer heller inte att bli prästvigd.
    Vore det inte lite svårt rent juridiskt att först gå runt och fråga folk om de viger homosexuella eller vill ha sparken, och sen hantera alla mål i AD efteråt?

Dramaonline skrev 2007-09-04 23:52:36 följande:
    Det jag menar är att man i ett religiöst samfund (som till exempel de kristna) får ha åsikter om hur medlemmarna bör leva sina liv, utöver vad lagen kräver, det är en av poängerna med religion, moraliska rättesnören. Men såna åsikter bör inte myndigheterna ha. De har en skyldighet att behandla alla som följer lagen lika. För övrigt, svenska statskyrkan har visserligen givit präster möjlighet att nedkalla välsignelsen över kärleken i ett partnerskap, men de har också givit dem möjlighet att vägra. Med andra ord har de satt de enskilda vigselförättarna att sitta till doms över olika relationer. Inte för att jag har nåt speciellt emot dem, varken de enskilda individer eller som organisation. MEN det är skillnad på att vara myndighet och att vara ett trossamfund.
  • qenzo

Hehehe man tackar :D

Jag väntar på att få svar på en fråga jag ställde.
    Om det inte är okej för en homosexuell att säga make/maka.
    Har för mig att det var Gabriella som skrev om barnmorskan som sagt partner, och att det ju var ett sååå fult ord.
    Men alla kallar ju homosexuella makar för partners hela tiden, så... why?
    Vad är skillnaden?

Sedan kan det ju ha varit ordvalet Partner eftersom barnmorskan inte visste huruvida paret var gift eller ej.

Shadilly skrev 2007-09-04 23:09:21 följande:
    Vad väntar du på? *delar en Igloo med qenzo sålänge*
  • Dramaonline

Trollbottom:
    Har din kyrka inga åsikter om hur medlemmarna bör leva?
    Verkligen? Är du säker?

...som till exempel:

1. Du skall inga andra gudar ha vid sidan av mig.

2. Du skall inte missbruka Herren, din Guds, namn, ty Herren skall inte låta den bli ostraffad, som missbrukar hans namn.

3. Tänk på sabbaten så att du helgar den.

4. Hedra din fader och din moder, för att du må leva länge i det land som Herren, din Gud, vill ge dig.

5. Du skall icke dräpa.

6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.

7. Du skall inte stjäla.

8. Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.

9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.

10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, ej heller till hans tjänare eller hans tjänarinna, ej heller till hans oxe eller hans åsna, ej heller till något annat som tillhör din nästa."

Jag menar inte att alla religioner "förtrycker" sina medlemmar eller nåt sånt nojigt trams. Utan att de flesta religioner, strävar efter att medlemmarna ska göra gott, gentemot sig själva, varandra, världen och sin gud. Och erbjuder nån form av taktik för hur man är "god", en speciell syn på vad det innebär. Det är en bra grej. Alla borde sträva efter att vara bra människor.

Men det är inte alltid helt förenligt med myndighetsutövning.

• Dramaonline

"Vore det inte lite svårt rent juridiskt att först gå runt och fråga folk om de viger homosexuella eller vill ha sparken, och sen hantera alla mål i AD efteråt?"

Det är ju inte alls det jag förespråkar!
    (Men, i och för sig, om man inom kyrkan anser sig ha på fötterna rent trosmässigt för att alla nya präster måste viga homosexuella, så borde väl samma kristna skäl egentligen gälla de gamla prästerna också, rent logiskt. Men jag antar att man valt att vara pragmatisk i stället.)

Jag vill att alla religiösa samfund i Sverige bör få göra precis som de vill. Att de får välsigna de relationer som är förenliga med deras tro, på individnivå eller samfundsnivå, det spelar ingen roll.

Men att det inte är den vigseln som är den lagligt bindande. Utan alla måste gifta sig borgerligt först, och alla kyrkliga vigslar rent tekniskt blir till "välsignelseakt över ingånget äktenskap", en ceremoni som ofta används redan idag och är intill förväxling lik den kyrkliga vigseln.

Det är enda möjligheten jag ser att slå vakt om både religionsfriheten och få till en könsneutral äktenskapsbalk.

• trollbottom

Dramaonline

Nä, det är inte min kyrka som har dom åsikterna om hur jag ska leva. Det är den religion, den tro jag hör till.
    Däremot är jag iof rätt säker på att min kyrka skulle uppmuntra mig som medlem (och folk utanför med) att följa lagen.

Det jag svarade på var ditt påstående att ett religiöst samfund (alltså en kyrka) får ha åsikter om hur medlemmar bör leva (jo, det är sant. Staten har också åsikter om hur jag ska leva, därav lagen och andra riktlinjer som staten ställer upp).

Sen förstår jag inte vad som är felet med att en religion har "rättesnören" om vad som är moraliskt, etiskt riktigt för de som hör till religionen. Så länge det håller sig inom lagens gränser så är det inget fel med det.
    Men det var också det jag sa. Min kyrka har inga moraliska rättesnören som jag ska följa. Jag får tolka bibeln som jag vill, jag får tro som jag vill, jag får vara som jag är. Sen att min religion kommer med vissa moraliska riktlinjer är en annan sak. Sen måste man ju kunna rensa ut och inse att vi lever i ett annat sekel.

Men för tusan, jag tycker inte homosexualitet är något konstigt. Jag tror att Gud skapade människan och liv i kärlek... Gud gjorde ingen skillnad på människa och människa. Det är vi människor som gör skillnad på människa och människa

• Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-04 22:05:18 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 21:45:44 följande:
    Nä, det är ju lättare att ha kvar sina fördomar och döma än att göra något åt det, ta reda på fakta, lära känna osv och därmed leva ett mindre fördomsfullt liv. Fast det kanske är kristligt att vara fördömande. I sådana fall är jag en dålig kristen, men det har jag ju hört förr *S*
    Japp! Önskar att fler kunde vara som Ned Flanders och hans familj i Simpsons...

Ned (glatt leende): "But we don't judge you!"
    Neds fru (lika glatt leende): "No, we leave that to our vengefull god!"
  • Dorian Ertymexx
    Peippo skrev 2007-09-04 23:13:12 följande:
    Jag fattar fortfarande inte varför just prästen (en enskild vanlig person) ska ha rätten att bestämma vem som får vigas och inte. Vem som helst kan ju bli präst...det är bara att plugga... Upplys mig nu hur folk tänker egentligen.  
    Folk tänker efter sin kultur, de normer de lärt sig och efter erfarenhet. Har man inte studerat så mycket, fått perspektiv, så tror man att ens normer är det enda riktiga. Det gäller lika mycket religiösa fundisar som white trash-folk (avskyr uttrycket) och moralmorsor. Därav att de så gärna använder uttryck som "normalt" eller "naturligt" utan att egentligen ha koll på vad orden betyder. De uttalar sig också gärna om saker de inte har koll på, tex historia, religionskunskap... till och med de egna normernas grund och bakgrund.

Det leder förstås till en drös fördomar och feltänk, eftersom de aldrig fått sina världsbilder ifrågasatta, och reagerar med vrede eller panik när så sker. Det ÄR jobbigt att få sin världsbild ifrågasatt, det kan jag förstå. Önskar bara de kunde öppna upp sig litet för mer kunskap och visdom, mer än sina gamla dogmer.
  • Dorian Ertymexx
    Dramaonline skrev 2007-09-04 23:27:45 följande:
    Homosexualitet är naturligt.Det är i naturen förekommande.Både bland djur och människor.Men kristna har ju lov att bestämma att det är "synd" i sin förening i alla fall.På det hela taget är "naturligt" ett överskattat argument och oftast bara rökridåer.Men det blir diskriminering när ett par nekas vad ett annat par får, av mymdigheten, utsatta för en religiös förespråkares godtycke.Skilj kyrkan från staten på riktigt, inte bara ekonomiskt.
    Håller helt med på alla punkter! Väl skrivet!

Det är alltid roande när folk tar till ordet "naturligt" för att försvara eller attackera något. Ska man utgå från sådant är det mest naturliga i världen att bo i en stor gemensam hydda av barr, springa omkring efter mat och tjäna en drottning viljelöst, en drottning som föder en massa mäns barn och, ja, just inte gör något annat. Yay!?
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-05 00:10:25 följande:
    Hehehe man tackar :DJag väntar på att få svar på en fråga jag ställde.Om det inte är okej för en homosexuell att säga make/maka.Har för mig att det var Gabriella som skrev om barnmorskan som sagt partner, och att det ju var ett sååå fult ord.Men alla kallar ju homosexuella makar för partners hela tiden, så... why?Vad är skillnaden?Sedan kan det ju ha varit ordvalet Partner eftersom barnmorskan inte visste huruvida paret var gift eller ej.
    Ja du SER vilken syndig tid vi lever i, när vi inte ens kan ta för givet att en man och en kvinna är gifta, och därmed heliga. Partner, det kan ju vara en kk, en älskare eller något annat syndigt, men en make och en maka, det är heligt det.

Det är så jag förstår fundisarna i alla fall.
  • fia sthlm
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 17:51:55 följande:
    fia sthlm skrev 2007-09-04 11:48:22 följande: För att de valde att anta en aristoleisk världsbild när de satte ihop bibeln, och utgick från att denne hade rätt. Och han sa att jorden var platt. Folk som sa annat fick länge på moppo.
    fast det var kyrkan som gav folk på moppo
    Det var dom som ansåg att jorden var platt och tolkade in vissa verser i bibeln som stöd för det tror jag..
    Menar bara att dom som skrev bibeln trodde antagligen inte att jorden var platt.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?