Peippo skrev 2007-09-04 23:13:12 följande:
Jag fattar fortfarande inte varför just prästen (en enskild vanlig person) ska ha rätten att bestämma vem som får vigas och inte. Vem som helst kan ju bli präst...det är bara att plugga... Upplys mig nu hur folk tänker egentligen.
Folk tänker efter sin kultur, de normer de lärt sig och efter erfarenhet. Har man inte studerat så mycket, fått perspektiv, så tror man att ens normer är det enda riktiga. Det gäller lika mycket religiösa fundisar som white trash-folk (avskyr uttrycket) och moralmorsor. Därav att de så gärna använder uttryck som "normalt" eller "naturligt" utan att egentligen ha koll på vad orden betyder. De uttalar sig också gärna om saker de inte har koll på, tex historia, religionskunskap... till och med de egna normernas grund och bakgrund.
Det leder förstås till en drös fördomar och feltänk, eftersom de aldrig fått sina världsbilder ifrågasatta, och reagerar med vrede eller panik när så sker. Det ÄR jobbigt att få sin världsbild ifrågasatt, det kan jag förstå. Önskar bara de kunde öppna upp sig litet för mer kunskap och visdom, mer än sina gamla dogmer.