• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx
    Peippo skrev 2007-09-04 14:20:29 följande:
    Självklart ska man träda in i kyrkan med repekt för alla inte bara de troende! Man ska gå på bussen med respekt för alla...det gäller inte bara kyrkan. Du bör komma ihåg att du nu "predikar" över din tolkning av texter i bibeln och vi är många troende som tolkat det på ett annat sätt. Det ska du respektera. Tycker att det är synd att du inte kan se att alla människor har samma värde och därmed samma rättigheter. Vet du, om alla människor lyssnade mer på sitt eget hjärta och inte stirrade sig blinda på religiösa skrifter så skulle världen vara en mycket tryggare plats, fylld av kärlek och gemenskap för våra barn att växa upp i. 
    Det sista håller jag inte med om. Tvärtom är det så att många läser gamla texter, men bara ser vad deras hjärta säger dem. Vilket långtifrån alltid är gott. Därav att folk kan få bibeln till att bli rena hattexten mot oliktänkande. Med "rätt" glasögon kan man ju få folk att döda för Jesus skull. Både i krig, genom terror och i rena vansinnesdåd. Om Jesus verkligen lever, avundas jag honom inte det minsta, tyvärr. Skulle gråta blod själv, om så mycket ont skedde i mitt namn.
  • Dorian Ertymexx
    Speedway skrev 2007-09-04 14:32:00 följande:
    Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan döma människor på det viset. Jag accepterar folk som dom är, och människor som jag dömmer är sånna som dömmer andra för att dom är homosexuella eller dyl. Saker som folk inte kan råför. Det är som att förtrycka nån som är handikapad, fan man blir ju mörkrädd...
    Vaddå "som om", vissa kristna tolkar ju GT som att det ÄR fel på handikappade, att de är syndare eller barn till syndare.
  • Bergelmer

Om kyrkan inte vill att dom ska göra det så är det la så, deras tro.

• Dorian Ertymexx
    nica83 skrev 2007-09-04 14:32:34 följande:
    Jag tycker att det är upp till kyrkan. Det är ändå en religiös plats och man måste acceptera deras tro även om man inte håller med. Detsamma gäller moskeér och andra religiösa platser...
    Det ÄR inte upp till kyrkan, eftersom det är en juridisk fråga först och främst. Och ingen vill tvinga ovilliga präster att viga samkönade, men de som vill ska väl få göra det!
  • Bergelmer

Det är skitsamma ifall det är juridisk fråga eller inte, vill dem inte så vill dem inte. Dom har ju en förening där dom har vissa regler inom föreningen, gå inte med ifall du inte gillar det.

• Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 17:55:20 följande:

Nej nej, det är ett missförstånd som beror på skribentens lathet - det ska egentligen stå behandla andre heteronormativa, mononormativa, Normala människor som du vill bli behandlad, resten kan du förslava, bränna, tortera och göra vad du vill med!Du vet att det är så de löste problemet med korstågen i kyrkan? En påve ville skapa fred i europa genom att skicka alla stridslystna satar för att återta det heliga landet (och i förbifarten rensa det på guld), men en påve som utlyser krig lät ju konstigt med "du skall icke dräpa"-budet, så han omtolkade det till att det enbart syftade på rättrogna kristna.Och de säger att PR och politisering är något nytt va...
    Nåja, nu var väl inte Saladdin och hans anhang Guds (Allahs) bästa barn heller. Och de hade rätt att ockupera Jerusalem - som är TRE religioners heliga stad - för sig själva. Så att kristna inte längre vågade sig dit på pilgrimsvandring. Det här med pilgrimsvandringar var ju en stor och viktig grej på medeltiden. (Det kunde bland annat ha med botgöring att göra.)
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-04 15:07:16 följande:

Ja, precis. Undrar hur Mona Sahlin - som säger sig vara så för både invandrare OCH homosexuella - får ihop det egentligen? Det har jag undrar länge. För invandrarna - muslimer och andra - lär INTE börja viga homosexuella i sina moskéer och andra heliga tempel bara för att HON tycker det...
    Söndra och härska är en finfin taktik, men den fungerar inte här. Det finns INGA problem med att acceptera både invandrare och homosexuella, speciellt då många flyktingar just ÄR homosexuella, som flyr förtryck.

Och i motsats till vad du tror (projicerar?) så är det inte så givet att invandrare har något emot homosexuella. Det är din fördom, inte en sanning.
  • Frantic

Agreed! Jag vill absolut inte vara medlem i den kristna kyrkan eller vigas där, just för att det är en muppig klubb med muppig människosyn. Om denna klubb dessutom tyckte att min kärlek var förvriden och äcklig så skulle jag ännu mindre vilja leka med dem. Bye bye!
    Varför försöka få dem att ändra sina regler? Gå med i något annat trossamfund istället, som INTE tycker så här.

Bergelmer skrev 2007-09-04 18:05:33 följande:
    Det är skitsamma ifall det är juridisk fråga eller inte, vill dem inte så vill dem inte. Dom har ju en förening där dom har vissa regler inom föreningen, gå inte med ifall du inte gillar det.
  • Dorian Ertymexx
    UngGravid skrev 2007-09-04 14:44:08 följande:
    Med risk för att bli ordentligt utskälld..Jag tycker inte det, men i och för sig så tycker jag inte att det är normalt att vara homosexuell heller, man är inte skapt för det och då ska det inte vara så...
    Haha, men vi ÄR skapta för att sitta i varma betonghus, gå till barnmorskan för ultraljud, sitta och chatta på nätet och ge barnet fabrikslagad burkmat och vaccin mot sjukdomar? Det var inte litet dubbelmoral där...

Homosexualitet är HELT naturligt. Finns bland alla djurarter. Ibland är det till och med en del av den sociala koden bland vissa arter.

Ingen annan art sitter och gnäller på internet om hur andra är onaturliga dock, så det torde vara klart onaturligt.
  • Mallan76

Svar på inlägg 1747:

Det står ingenstans i Bibeln att sex före äktenskapet är en synd. Det står att otukt är en synd, men exakt vad ordet otukt betyder, tvistar dem lärde om. Många hävdar att det betyder "utomäktenskapliga förbindelser", inte "föräktenskapliga förbindelser".
    Däremot står det både i GT och NT på många ställen, att homosexualitet är en synd. 
    Eller alltså inte att VARA homosexuell, men att "två män som ligger med varandra", själva handlingen, är fel.
    Ordet "homosexuell" var inte "uppfunnet" på den tiden.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?