• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Peippo
    stina84 skrev 2007-09-04 16:27:41 följande:
    Tycker inte jag heller att de ska få bestämma. Tycker heller inte man ska tvinga en präst att gå emot sin tro när denne tror på vad som står i bibeln och att ett äktnskap är ämnat för en man och en kvinna
    Du får det att låta som alla präster tror så... Faktum är att det heller inte är sant!
    Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • nica83

peippo
    För att en kyrklig vigsel är en religiös akt som man bör respektera... Anser prästen att det strider mot hans eller hennes tro så bör man alltså respektera detta, även om man inte håller med honom eller henne.

• Peippo
    nica83 skrev 2007-09-04 16:30:14 följande:
    peippoFör att en kyrklig vigsel är en religiös akt som man bör respektera... Anser prästen att det strider mot hans eller hennes tro så bör man alltså respektera detta, även om man inte håller med honom eller henne.
    Hmmm....kan det inte vara upp till Gud sedan när Han/Hon ska bestämma vilka synder förlåts eller ej. Trots att jag inte tror att min Gud fördömer någon kärlek överhuvudtaget!
    Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • nica83

Alla tolkar tro olika och det är just det man måste respektera. Det finns ju idag präster som kan tänka sig viga homosexuella och att detta inte strider mot deras tro, är det okej för dem så varför inte? Men att tvinga någon att genomföra en akt som går emot det denne står för och tror på tycker jag inte man ska göra. Därav tycker jag att det är kyrkan och prästen som bör avgöra vilka som vigs.

• Life

Är inte så insatt i homosexuellas rätt i samhället och har heller inte läst tråden.

Homosexuella par som registrerat partnerskap anses väl som gifta och har samma rättigheter som heterosexuella gifta par eller har jag missförstått det hela??

För att svara på frågan så svarade jag "Ja, självklart!"
    Enligt min personliga åsikt så ser jag inga hinder för att homosexuella ska få vigas i kyrkan, däremot kan man ju diskutera om det är rätt att tvinga präster att förätta en vigsel mellan ett homosexuellt par när det går emot hela deras tro... En präst ska alltid ha rätt att neka homosexuella par en vigsel i deras kyrka!

• Life

En präst ska alltid ha rätt att neka homosexuella par en vigsel i SIN EGEN kyrka, ska det vara!!!

• Frantic

För att inta tala om att klippa håret eller bära kläder av blandfibrer, hujeda mej!

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-03 20:33:51 följande:

Så du tycker också att det är fel av barn att vara stökiga, av kvinnor att gå till kyrkan under mensen och, ja, det vi gjorde igår, skrev en massa under sabbaten, har du bett om ursäkt för det?
  • qenzo

"Allt skall förlåtas människorna, deras synder och hädelser, hur de än hädar. Men den som hädar den helige Ande får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd" (Mark 3:28-29)

Som jag tolkar det här citatet (för allt handlar ju om tolkningar), så får ALLA människor förlåtelse, OAVSETT handling och OAVSETT hädelse, så länge man inte hädar Gud.
    Men... Gud är ju den som GER förlåtelse, och uppenbarligen inte tycker om ex homosexuella HANDLINGAR.
    Säger inte Gud emot sig själv i det här citatet då?

Alltså, jag och min flickvän SKA bli förlåtna våra handlingar. Men eftersom Gud sagt att sex mellan kvinnor inte är okej, så ska vi inte förlåtas.
    *förvirring*

stina84 skrev 2007-09-04 16:24:48 följande:
    Jo men läs en gång till.  Om du inte tror på Gud och ber om Guds förlåtelse så kommer du ju heller inte få den. Däremot vad det handlade om det helige anden så får man aldrig förlåtelse för det
  • qenzo

Men då ska heller int kyrkan vara ÖPPEN FÖR ALLA...

Life skrev 2007-09-04 16:55:16 följande:
    En präst ska alltid ha rätt att neka homosexuella par en vigsel i SIN EGEN kyrka, ska det vara!!!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?