tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
Jag tycker att det är upp till kyrkan. Det är ändå en religiös plats och man måste acceptera deras tro även om man inte håller med. Detsamma gäller moskeér och andra religiösa platser...
Jag tycker att det är upp till kyrkan. Det är ändå en religiös plats och man måste acceptera deras tro även om man inte håller med. Detsamma gäller moskeér och andra religiösa platser...
Tänk på att diskussionen rör huruvida homosexuella ska få gifta sig i kyrkan, inte huruvida de ska få gifta sig överhuvudtaget.
Självklart ska homosexuella få gifta sig! Precis som alla andra.
Men om de ska få gifta sig i kyrkan är väl helt upp till kyrkan? Detsamma gäller egentligen hetrosexuella par, man bör inte heller där se det som självklart att man får gifta sig i kyrkan. Kyrkan handlar ju egentligen om tro. Är det exempelvis ens rättighet som par (homo såväl som hetro) att bli vigda i kyrkan även om man inte är troende? Är inte det upp till prästen som genomför vigseln?
peippo
För att en kyrklig vigsel är en religiös akt som man bör respektera... Anser prästen att det strider mot hans eller hennes tro så bör man alltså respektera detta, även om man inte håller med honom eller henne.
Alla tolkar tro olika och det är just det man måste respektera. Det finns ju idag präster som kan tänka sig viga homosexuella och att detta inte strider mot deras tro, är det okej för dem så varför inte? Men att tvinga någon att genomföra en akt som går emot det denne står för och tror på tycker jag inte man ska göra. Därav tycker jag att det är kyrkan och prästen som bör avgöra vilka som vigs.
trollbottom
Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg. Nej jag tycker inte att det är självklart att icke troende (gay eller ej) ska få vigas i kyrkan. Det är ju upp till kyrkan vad denne anser, jag skulle iaf respektera om de inte vill viga icke troende par.