• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx

Fröken Inga skrev 2007-09-04 09:20:21 följande:

Lite knäpp fråga. Problemet med homosexuella och giftemål i kyrkan är ju inte så enkelt. Klart jag vill att mina vänner ska få gifta sig i kyrkan, det vill de flesta. Den frågan som är intressant är dock ska man tvinga kyrkan att tillåta gaybröllop mot dess vilja. Det tycker nog inte jag. Vi tvingar ju inte moskeer att viga kristna par. Hade kyrkan fortfarande varit statlig hade jag dock tyckt annorlunda.
    Det vore ju dock väldigt fint om kyrkan själva ville viga samkönade par.
    Finns många som vill det, men fundisarna här tycker att dessa är hädare.
  • trollbottom

nica83 skrev 2007-09-04 16:30:14 följande:

peippoFör att en kyrklig vigsel är en religiös akt som man bör respektera... Anser prästen att det strider mot hans eller hennes tro så bör man alltså respektera detta, även om man inte håller med honom eller henne.
    Eftersom en kyrlig vigsel är en religiös akt som man bör respektera då kan vi väl slänga ut och förbjuda alla par som gifter sig i kyrkan av tradition eller för att de tycker det är vackert men som inte har någon tro.
    Det om något är väl i sådana fall att häda än om ett homosexuellt par som är troende gifter sig i kyrkan
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-04 09:29:51 följande:
    Klart bibeln har med det att göra, men jag menar på att disskutera allt annat som står i bibeln har ju inte med homosexuellas rätt att få gita sig i kyrkan att göra
    Så, om jag visar på en statistik som visar att just kristna präster är pedofiler, men resten av undersökningen talar om att det är en extrem minoritet, rent av enstaka fall, så är den infon irrelevant om vi diskuterar pedofilpräster? Och helt OK för mig att säga att alla präster är pedofiler, eftersom all annan information i sammanhanget måste ses som OT???

Det var en... intressant tolkning av debatteknik. Sist jag hörde hör källkritik till de tillåtna medlen i alla debatter.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-04 09:31:27 följande:
    Inlägget var inte ens till dig.blåbärspappa: andra infallsvinklar än dina är tydligen OT. Väljer han att tolka det så så får han väl göra det
    Mig veterligen har Blåbäret aldrig sagt att något är OT, så det där var mest barnsligt.
  • nica83

trollbottom
    Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg. Nej jag tycker inte att det är självklart att icke troende (gay eller ej) ska få vigas i kyrkan. Det är ju upp till kyrkan vad denne anser, jag skulle iaf respektera om de inte vill viga icke troende par.

• Gabriella S
    trollbottom skrev 2007-09-04 17:37:05 följande:
    nica83 skrev 2007-09-04 16:30:14 följande:
    Eftersom en kyrlig vigsel är en religiös akt som man bör respektera då kan vi väl slänga ut och förbjuda alla par som gifter sig i kyrkan av tradition eller för att de tycker det är vackert men som inte har någon tro. Det om något är väl i sådana fall att häda än om ett homosexuellt par som är troende gifter sig i kyrkan
    Som jag skrev förut, så tycker jag att den enskilde prästen borde ha större makt att vägra viga vissa par, om det kommer fram saker vid vigselsamtalet (eller om han annars får sådan kännedom om paret), som gör att han inte tycker att de är värdiga att vigas av honom.

Det kan vara just sådana saker, som att paret lever på ett högst okristligt sätt, och att det är uppenbart att de inte ser eller förstår den högre innebörden i att avge sina löften i kyrkan. Utan att de bara (eller vanligen HON) är ute efter att få uppmärksamhet etc..

Men då bör han ju också erbjuda paret ett sätt att bättra sig. T.ex. en Bibelstudiekurs i församlingens regi, eller enskilda samtal under en tid.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-04 09:48:22 följande:
    Det är ingen som har sagt att homosexuella är mindre värda. Men varför ska de in i Guds hus och be om guds välsignelse när det står i bibeln att det är en synd?
    Det är också en synd att ha premaritalt sex. Jag har hittills inte hört om präster som kollar tjejens oskuld innan han viger dem.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-04 09:52:26 följande:
    Nej jag märker det, men man kan väl ändå om man inte är troende respektera de som är det?Gud älskar syndaren, men inte synden.Vad är det du inte fattar, det står ju i bibeln att en man ska inte ligga med en annan man såsom en man ligger med sin kvinna
    Det står också att man ska stena barn, kvinnor som går med mens i kyrkan och folk som lyfter ett finger på söndagen. Mycket som står i bibeln. Lustigt hur just sådant som rör homosexuella alltid lyfts fram...
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-04 11:48:22 följande:

varför skulle dom som skrivit bibeln trott att jorden var platt?
    För att de valde att anta en aristoleisk världsbild när de satte ihop bibeln, och utgick från att denne hade rätt. Och han sa att jorden var platt. Folk som sa annat fick länge på moppo.
  • Dorian Ertymexx
    Speedway skrev 2007-09-04 13:19:48 följande:
    Märkligt jäkligt märkligt....Behandla andra som du vill bli behandlad själv...eller? Vilket skämt.
    Nej nej, det är ett missförstånd som beror på skribentens lathet - det ska egentligen stå behandla andre heteronormativa, mononormativa, Normala människor som du vill bli behandlad, resten kan du förslava, bränna, tortera och göra vad du vill med!

Du vet att det är så de löste problemet med korstågen i kyrkan? En påve ville skapa fred i europa genom att skicka alla stridslystna satar för att återta det heliga landet (och i förbifarten rensa det på guld), men en påve som utlyser krig lät ju konstigt med "du skall icke dräpa"-budet, så han omtolkade det till att det enbart syftade på rättrogna kristna.

Och de säger att PR och politisering är något nytt va...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?