Gabriella S skrev 2007-09-04 20:52:29 följande:
Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 19:08:09 följande:
Hur vet du det - VAR DU MED??? Forskarna tvistar än idag om vem som hade rätt och fel angående korstågen...Sedan får man komma ihåg (och det gäller naturligtvis även den andra, muslimska, sidan) att det alltid finns rötägg i varje armé. Som tar chansen att plundra för egen vinning och sådant. Detta händer i ALLA krig. Men DET var liksom inte tanken bakom korstågen. De heliga Tempelriddarna och Korsriddarna som levde i celibat och ägnade hela sitt liv åt Gud och hans sak, lär ju inte ha följt med till Jerusalem för att döda kvinnor och barn... (TÄNK lite någon gång.)
Jag är ledsen, men jag är rätt insatt i historia. Det är ett seriöst intresse för mig, och jag inte bara läser och följer program på kunskapskanaler, jag har vänner som läst och kan historia också.
Det roliga i kråksången är att du försvarar korstågen med att grundorsaken minsann var fin. Bara ett problem med det - "DU SKALL ICKE DRÄPA!" OAVSETT vad de gör mot dig, din familj, påven eller hela kristenheten. Och det visste de, varenda en av dem. Så de där fina ädla rena riddarna, de fanns inte.
Dessutom är det riddarideal du talar om väldigt sent påfund, och uppstod efter korstågen - ironiskt nog inspirerat av arabiska kärleksideal.