• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Speedway

Om dessa bibelfanatiker skulle få homosexuella barn...Alltså...Stackars barn... -Mamma/pappa jag vill gifta mig i kyrkan för den är så vacker..-Nej det får du inte för du är homosexuell, och DU SYNDAR! Mohaahahahahaha!

• Shadilly
    qenzo skrev 2007-09-04 23:06:56 följande:
    *väntar fortfarande*
    Vad väntar du på? *delar en Igloo med qenzo sålänge*
  • Peippo
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 21:27:56 följande:
    Lustigt hur lätt Jesu bud om att man "inte ska döma, på det att man må bli dömd själv" glöms bort... Plötsligt ska varenda präst och lekman få döma andra efter deras sakrala regler. Inte ens alla teokratier kör med sådant.
    Jag fattar fortfarande inte varför just prästen (en enskild vanlig person) ska ha rätten att bestämma vem som får vigas och inte. Vem som helst kan ju bli präst...det är bara att plugga... Upplys mig nu hur folk tänker egentligen.  
    Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • sakoline
    Peippo skrev 2007-09-04 23:13:12 följande:
    Jag fattar fortfarande inte varför just prästen (en enskild vanlig person) ska ha rätten att bestämma vem som får vigas och inte. Vem som helst kan ju bli präst...det är bara att plugga... Upplys mig nu hur folk tänker egentligen.  
    För att prästen pratar med Gud och ber om Hans välsignelse för att viga samman två människor, och tycker prästen att Gud inte vill ha de två gifta ska han inte behöva viga dem!
  • Dramaonline

Homosexualitet är naturligt.
    Det är i naturen förekommande.
    Både bland djur och människor.

Men kristna har ju lov att bestämma att det är "synd" i sin förening i alla fall.

På det hela taget är "naturligt" ett överskattat argument och oftast bara rökridåer.

Men det blir diskriminering när ett par nekas vad ett annat par får, av mymdigheten, utsatta för en religiös förespråkares godtycke.

Skilj kyrkan från staten på riktigt, inte bara ekonomiskt.

• Shadilly
    Dramaonline skrev 2007-09-04 23:27:45 följande:
    Homosexualitet är naturligt.Det är i naturen förekommande.Både bland djur och människor.Men kristna har ju lov att bestämma att det är "synd" i sin förening i alla fall.På det hela taget är "naturligt" ett överskattat argument och oftast bara rökridåer.Men det blir diskriminering när ett par nekas vad ett annat par får, av mymdigheten, utsatta för en religiös förespråkares godtycke.Skilj kyrkan från staten på riktigt, inte bara ekonomiskt.
    Öhm den kyrkan du pratar om har sagt ja till homosexuella vigslar....
  • trollbottom

sakoline skrev 2007-09-04 23:15:40 följande:

För att prästen pratar med Gud och ber om Hans välsignelse för att viga samman två människor, och tycker prästen att Gud inte vill ha de två gifta ska han inte behöva viga dem!
    Eh, så det är bara prästen som kan prata med Gud? Meningslöst att fortsätta be med andra ord om Gud nu ändå inte lyssnar på mig som inte är präst
  • Dramaonline

Det jag menar är att man i ett religiöst samfund (som till exempel de kristna) får ha åsikter om hur medlemmarna bör leva sina liv, utöver vad lagen kräver, det är en av poängerna med religion, moraliska rättesnören.

Men såna åsikter bör inte myndigheterna ha. De har en skyldighet att behandla alla som följer lagen lika.

För övrigt, svenska statskyrkan har visserligen givit präster möjlighet att nedkalla välsignelsen över kärleken i ett partnerskap, men de har också givit dem möjlighet att vägra. Med andra ord har de satt de enskilda vigselförättarna att sitta till doms över olika relationer. Inte för att jag har nåt speciellt emot dem, varken de enskilda individer eller som organisation. MEN det är skillnad på att vara myndighet och att vara ett trossamfund.

• trollbottom

Dramaonline
    Mitt samfund har inga åsikter om hur man bör leva. Enskilda personer i samfundet kan ha det men det finns sådana utanför kyrkan också. Det behöver inte vara så. Sen att min kyrka är korkad nog att ta ett beslut som dessutom var emot våran egen konstitution är en annan sak. Men det finns ingenstans där det står eller någon praktika som säger att "såhär måste du vara"

Har inte hört talas om något sådant inom SvK heller. Men jag är inte så insatt i den kyrkan iof

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?