• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • trollbottom

Gabriella S skrev 2007-09-05 10:17:44 följande:

Alltså, hur allvarligt du respektive din man tänkte och kände inför löftena i Kyrkan vet ju inte JAG. Det vet bara NI. Det får väl var och en göra upp med sitt eget samvete. Själv tycker jag att det är lite knasigt att t.ex. konvertera till islam när man träffar en muslimsk man, för att få gifta sig med honom, om man inte kan bekänna sig till islam. Då hade det kanske varit bättre om paret hade vigts borgerligt. (Än att den ena ska hyckla en konvertiering som h*n inte menar i hjärtat.)Homosexuella ska inte "gifta sig" överhuvudtaget, eftersom äktenskapet par definition är för man och kvinna. Det har ingenting med frågan om heterosexuella par som gifter sig i kyrkan av fel skäl, att göra.
    Fast nu är det ingen som har konverterat.

Kan jag inte få svar på de andra frågorna jag ställde dig?

Äktenskap är mellan två människor som älskar varandra
  • trollbottom

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 10:23:59 följande:

varför gör ni er dummare än vad ni är? min 10-åriga brorsa skulle förstå min textade teori på en gång. jag orkar inte sitta sänka diskussionen till ett läge då jag måste förklara vad jag menar, huruvida jag tycker det är manligt med kort hår, om jag tror på undantag osv... sånt framgick i min text och mitt svar.jag diskuterar hellre med människor som fattar något.
    Jag fatta precis vad du skrev. Men jag fattar också att det är en fördom som heter duga.

I vissa förhållanden (oavsett hetero eller homo) så finns det tydliga könsroller (manligt vs kvinnligt) i (och min uppfattning är att det är vanligare) andra förhållanden är könsrollerna flytande (manligt och kvinnligt är något båda är/gör/beter sig)

Din teori är en gammal fördom om hur homosexuellas relationer ser ut.

Det jag ville få fram var att det är inte så enkelt som att säga att "åh, hon har kort hår och byxor då är hon mannen i förhållandet".
  • trollbottom

Gabriella S skrev 2007-09-05 10:13:35 följande:

Det säger jag inte, för då får jag väl en fördomsprofil från dig..!Jodå - jag är medlem i Svenska Kyrkan, men antagligen på väg ur. OM det här med homovigslar går igenom så går jag definitivt ur. Sedan är min son med i SMU (scouterna i Missionskyrkan), så det blir naturligt att vi hänger där också. Dom har en del gudstjänster där scouterna medverkar, och så.
    Välkommen då till mitt samfund och min kyrka :) Där är ALLA välkomna, homo, hetero, bi, gammal, ung osv.
  • trollbottom

rosita333 skrev 2007-09-05 10:24:45 följande:

Det som är det mest sorliga är att kristna (och även personer från andra religioner) fortfarande inte lever i 2000-talet! Att man fortfarande har samma tankegångar som för flera hundra år sedan. Hur kan man på allvar tycka att man ska neka en annan människa att få chansen att gifta sig i kyrkan? Något som varit och är en tradition i sverige, bara för att man inte råkar ha samma läggning som majoriteten. Det som också är sorgligt är att dessa religösa (fanatiker och bokstavstroende) faktiskt skapar sina åsikter runt en bok man kallar bibeln(i detta fall). Jag jämför personligen bibelns berättelser med ex. sagan om ringen-böckerna. Kanske man ska skapa sig en ny religion som bygger på dom? Enligt mig är det exakt samma sak. Jag väljer att tro och bygga upp mitt liv efter en töntig bok. Precis som alla kristna gör här i sverige.
    Måste bara få ropa, hoppa och hojta och säga att det finns många kristna här i landet som inte fördömer, förtrycker och tycker det är fel med homosexuella (jag är en).
    Blir lite ledsen när du kallar bibeln en töntig bok... Lite respekt vore fint. Du behöver inte tycka om den men även vi kristna som inte tycker det är fel med homosexuella har den som grund för våran tro
  • rosita333

Ok,då är du den enda jag stött på att vara kristen och acceptera homosexuella. Kul att någon har en sund värdering och ändå är kristen:) Att jag tycker att bibeln är en töntig bok är någonting jag står för. Har alltid tyckt att det är skrämmande hur man kan leva efter en bok som likaväl kan vara skriven som en skönlitterär bok från början. Jag väljer att leva efter värderingar jag fått från mina föräldrar och värderingar jag själv skapat mig. Jag kan leva ett bra liv utan en regelbok till hjälp.

trollbottom skrev 2007-09-05 10:40:46 följande:
    rosita333 skrev 2007-09-05 10:24:45 följande:
    Måste bara få ropa, hoppa och hojta och säga att det finns många kristna här i landet som inte fördömer, förtrycker och tycker det är fel med homosexuella (jag är en). Blir lite ledsen när du kallar bibeln en töntig bok... Lite respekt vore fint. Du behöver inte tycka om den men även vi kristna som inte tycker det är fel med homosexuella har den som grund för våran tro
  • stina84
    rosita333 skrev 2007-09-05 10:30:12 följande:
    Och vem, har sagt det? Jesus? Gud? Eller jahaaa just det , det står i bibeln, ja men då är det ju SANT!*IRONI*Gabriella S skrev 2007-09-05 10:17:44 följande:
    Jag tycker det är DU som är fruktansvärt respektlös nu! Nu är det ju så att vi som går i kyrkan och tror på Gud tror även på det som står i bibeln. Alla behöver inte känna som vi men man kan ändå visa respekt. Ska man gifta sig i Guds hus där alla läser den "töntiga" bibeln och tror på Gud, jesus ja den heliga anden då kan man visa lite respekt!
  • stina84
    rosita333 skrev 2007-09-05 10:54:39 följande:
    Ok,då är du den enda jag stött på att vara kristen och acceptera homosexuella. Kul att någon har en sund värdering och ändå är kristen:) Att jag tycker att bibeln är en töntig bok är någonting jag står för. Har alltid tyckt att det är skrämmande hur man kan leva efter en bok som likaväl kan vara skriven som en skönlitterär bok från början. Jag väljer att leva efter värderingar jag fått från mina föräldrar och värderingar jag själv skapat mig. Jag kan leva ett bra liv utan en regelbok till hjälp.
    Det är ingen som kritiserar dig för att du inte läser bibeln och följer den så kritisera inte oss andra då heller
  • Eva och Nadjas mamma
    trollbottom skrev 2007-09-05 10:35:38 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 10:23:59 följande:
    Jag fatta precis vad du skrev. Men jag fattar också att det är en fördom som heter duga. I vissa förhållanden (oavsett hetero eller homo) så finns det tydliga könsroller (manligt vs kvinnligt) i (och min uppfattning är att det är vanligare) andra förhållanden är könsrollerna flytande (manligt och kvinnligt är något båda är/gör/beter sig)Din teori är en gammal fördom om hur homosexuellas relationer ser ut. Det jag ville få fram var att det är inte så enkelt som att säga att "åh, hon har kort hår och byxor då är hon mannen i förhållandet".
    Jag står fast vid min teori i de förhållande som faktiskt har det där traditionella kvinnligt/manligt mönster och anser inte det som någon fördom eller påhopp mot homosexuella.
    Sen kan jag ha fel i att de flesta homopar fungerar så. Det är bara en uppfattning jag fått utifrån min omgivning.
    Men huruvida homosexualitet är naturligt eller inte (jag tror inte att det är naturligt) är orelevant, det viktigaste är om det är rätt eller fel och jag tycker inte att det är fel!
    Nu hoppas jag att jag fått fram min åsikt och att den uppfattas rätt, samt att ingen känner sig påhoppad...
  • bbpop
    rosita333 skrev 2007-09-05 10:54:39 följande:
    Ok,då är du den enda jag stött på att vara kristen och acceptera
    homosexuella.
    Å, jag känner många kristna som inte fördömer homosexuella. Fast homofoberna gör oftast mer väsen av sina åsikter. Antagligen pga att vi andra inte anser att frågan är särskillt intressant. Det gör ju tyvärr att de kristna homofoberna får oproportionerligt stort utrymme i debatten och att man lätt får intrycket att "alla" kristna fördömer homosexualitet. Men så är alltså inte fallet.
  • rosita333

Jag är medlem i svenska kyrkan sedan jag döptes, är dock inte konfirmerad eftersom jag inte delar den kristna tron.Presenter kan jag få när jag fyller eller vid jul istället. Jag går inte ur för att jag tycker att det svenska kyrkan gör för många människor som har det svårt är fenomenalt! Personer som är kristna men som fortfarande står kvar på jorden dvs. inte svävar iväg helt och kan respektera andra ex. homosexuella som denna tråd handlar om har jag respekt för, inte dom andra kristna. Tyvärr.

stina84 skrev 2007-09-05 10:55:00 följande:
    Jag tycker det är DU som är fruktansvärt respektlös nu! Nu är det ju så att vi som går i kyrkan och tror på Gud tror även på det som står i bibeln. Alla behöver inte känna som vi men man kan ändå visa respekt. Ska man gifta sig i Guds hus där alla läser den "töntiga" bibeln och tror på Gud, jesus ja den heliga anden då kan man visa lite respekt!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?