• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • trollbottom

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 11:23:52 följande:

med manligt och kvinnligt menar jag ju det traditionella, vilket jag inte känner att jag behöver förklara för det har nog ingen här missat hur en tradtionellt manlig man ser ut tex, och jag tror att du också förstår vad jag menar.Jag menar alltså inte att alla kortklippta tjejer ser manliga ut pga håret utan det är massa andra saker som ska till också.Jag syftar på kvinnor som (inte pga sina drag) utan på kläder, stil m.m lätt kan misstas för att vara män och vice versa
    Nä, jag är nämligen inte uppväxt med de traditionella könsrollerna så jag tycker det är lite svårt att förstå vad det är. Jag är uppvuxen med att köra röjsåg (vilket jag ansåg vara en mer kvinnlig sysselsättning och som jag fått omvärdera uppenbarligen *ler*).
    Traditionellt manlig man, ja jag fattar faktiskt inte hur dom är, ser ut.

Jag antar (eftersom många av mina vänner säger att jag kan vara manhaftig) att jag är en sån som skulle misstas som man, om det nu inte vore för mina tuttar ;)

Men förklara gärna, jag skämtar inte. Jag förstår inte hur en traditionell man/kvinna ser ut.
  • Gabriella S

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 10:23:59 följande:

varför gör ni er dummare än vad ni är? min 10-åriga brorsa skulle förstå min textade teori på en gång. jag orkar inte sitta sänka diskussionen till ett läge då jag måste förklara vad jag menar, huruvida jag tycker det är manligt med kort hår, om jag tror på undantag osv... sånt framgick i min text och mitt svar.jag diskuterar hellre med människor som fattar något.
    Hehe - min FYRAÅRING hade förstått texten...

Jag undrar också ofta i sådana här diskussioner om folk ÄR så dumma, eller om de gör sig dummare än de är bara för att det ska vara PK. Ett annat exempel från IRL: jag hade en persisk väninna då, och hon och jag hade var sin gosse. Hennes var svarthårig som hon, och min var ljushårig som jag.

Så träffade vi på en bekant, som hade fått för sig att det är PK att man inte ska kunna se på en människa om den är iranier eller svensk, eller om barn är adopterade eller inte, eller vad det nu kunde vara för dumt.

Så hon frågade oss på fullt allvar: "Vilken av pojkarna är vems?"

Sådana upplevelser kan ge en KVAST gråa hår...
  • Eva och Nadjas mamma
    trollbottom skrev 2007-09-05 11:28:41 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 11:23:52 följande:
    Nä, jag är nämligen inte uppväxt med de traditionella könsrollerna så jag tycker det är lite svårt att förstå vad det är. Jag är uppvuxen med att köra röjsåg (vilket jag ansåg vara en mer kvinnlig sysselsättning och som jag fått omvärdera uppenbarligen *ler*). Traditionellt manlig man, ja jag fattar faktiskt inte hur dom är, ser ut. Jag antar (eftersom många av mina vänner säger att jag kan vara manhaftig) att jag är en sån som skulle misstas som man, om det nu inte vore för mina tuttar ;)Men förklara gärna, jag skämtar inte. Jag förstår inte hur en traditionell man/kvinna ser ut.
    hur vet du då att du inte är uppvuxen med de traditonella könsrollerna om du inte ens vet hur det ser ut?
    Har du aldrig kollat på filmer? Är du bosatt och uppvuxen långt ute i skogen eftersom du påstår att du aldrig sett det som hela samhället och våra normer är uppbyggt på. Har du aldrig försökt att sätta dig in i feministfrågor? Kom igen nu? Jag går inte på det där om att du inte vet vad det är.
    Och jag är ledsen för jag orkar verkligen inte att sitta och förklara nåt som är så uppenbart, då väljer jag isåfall att prata med ett barn om jag måste sitta och förklara såna saker.
  • trollbottom

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 11:40:33 följande:

hur vet du då att du inte är uppvuxen med de traditonella könsrollerna om du inte ens vet hur det ser ut?Har du aldrig kollat på filmer? Är du bosatt och uppvuxen långt ute i skogen eftersom du påstår att du aldrig sett det som hela samhället och våra normer är uppbyggt på. Har du aldrig försökt att sätta dig in i feministfrågor? Kom igen nu? Jag går inte på det där om att du inte vet vad det är.Och jag är ledsen för jag orkar verkligen inte att sitta och förklara nåt som är så uppenbart, då väljer jag isåfall att prata med ett barn om jag måste sitta och förklara såna saker.
    Utifrån vad andra säger så nej, jag är inte uppvuxen med traditionella könsmönster/roller. Har en mamma som är aktiv "motståndare" till sådant och tycker att man kan få vara hur man än är.
    Jo, jag har sett filmer men känner då aldrig igen mig själv i dom. Så därför antar jag att jag inte är uppvuxen med de traditionella könsrollerna. Dock tycker jag inte filmer är någon bra referens då det ofta spelar på ytterligheter.
    Och, jo jag är uppvuxen långt ute i skogen (fast vi kan byta ut skogen mot fjället så stämmer det bättre). Där ser inte alltid rollerna ut som de gör i staden.
    De feministfrågor jag är insatta i handlar inte om könsroller/mönster utan istället om lika lön osv.

Det jag undrar är hur de traditionella könsmönstren ser ut. Jag förstår och vet hur dom såg ut på 50 och 60-talet men inte idag. Hur ser rollerna ut idag?
  • stina84
    trollbottom skrev 2007-09-05 11:09:46 följande:
    stina84 skrev 2007-09-05 11:04:03 följande: Homofobi (samhälle) ett allmänt starkt ogillande som, utan inslag av kraftig irrationell rädsla, riktar sig mot homosexuella/homosexualitetKälla: Wikipedia
    även, en kliniskt påvisbar fobi ( kraftig irrationell rädsla) för homosexuella/homosexualitet
    Bara för att man tycker deras handlingar är fel betyder det ju inte att man tycker illa om själva människan, utan deras handlingar
  • trollbottom
    stina84 skrev 2007-09-05 11:48:14 följande:
    även, en kliniskt påvisbar fobi ( kraftig irrationell rädsla) för homosexuella/homosexualitetBara för att man tycker deras handlingar är fel betyder det ju inte att man tycker illa om själva människan, utan deras handlingar
    Jo, men om du såg så var det förklaringen på homofobi inom psykologin. Den förklaring jag gav var den som används i samhället också den som är av intresse.
    Tycker man illa om deras handlingar eller känner avsky för deras handlingar (låter som dom är kriminella för den delen) så är man homofob
  • stina84
    rosita333 skrev 2007-09-05 11:10:07 följande:
    Accepterar man inte homosexuella och inte kan förstå att det som de gör i sovrummet är absolut lika normalt som det alla hetero-par gör i sängen(inklusive du och din man) är man homofob i mina ögon. När ska folk börja förstå att homosexualitet och de som de gör inte är en handling, homosexuell är något man föds till. Inget man kan göra åt. Tänk om saken hade varit omvänd, att det var de som var hetero som var utsatta för dessa tankar, åsikter och diskrimineringar. Och DU hade ansetts som "onormal" utav många!Och du kanske hade gift sig med en man bara för att "alla andra gör det, det är normalt". Hade inte du velat bli accepterad för den du var då???
    Men lilla du nu är det inte så! Hade det varit så hade mna ju fått ta ställning till det då. Likaväl som jag tycker djursex, pedofiler, alkohol/drogmissbruk mm är fel (säg nu inte att jag jämnför bara för att jag drar en liknelse) Jag tycker fortfarande inte att sex mellan 2 män eller 2 kvinnor är normalt
  • Eva och Nadjas mamma

ja har du aldrig provat att fråga din mamma då, om vad hon är aktiv motståndare till egentligen. Hon borde ju veta vad jag pratar om eftersom hon är emot det.
    jag kan säga hur en "normalt klädd" tjej ser ut idag, men då kommer du antagligen att säga att "så där ser inte mina kläder ut och de flesta män jag känner har massor av såna kläder". Men du kan aldrig säga att det är en fördom att det finns "tjejkläder" och "killkläder" för det är det garanterat inte.
    Mitt förslag till dig är att öppna ögonen, Slå upp en klädkatalog så kommer du att finna att den är uppdelad i kvinna, man och barn.

• qenzo

Nej men det är mkt som du säger som inte är klokt också, men ingen hindrar dig ju att öppna tuggen för den sakens skull!

Ett gift par, oavsett vilka kön de bär, ska självklart säga make/maka, eftersom det är just det de är!

Och eh... du tog för givet att hon trodde du hade en kvinna vid din sida ist för man?!
    Ibland blir man ju rädd för människors funderingar.
    Varför skulle BARNMORSKAN anta att du har en kvinna?
    Det är nog snarare så att 80% av alla som föder barn INTE är gifta, och istället då för att säga MAN, har de valt att säga PARTNER.

Det är då jävligt lustigt att "fula" ord som partner och va fan det nu kan va, går bra att säga till homosexuella, men man har skitit i det blå skåpet om man säger ngt liknande till Dig!

Gabriella S skrev 2007-09-05 09:34:36 följande:

Jo, jag utgår ifrån att hon trodde att jag hade en kvinnlig partner. Och nej, jag tycker inte att en kvinna ska prata om en annan kvinna som sin "maka". Det låter helt enkelt inte klokt.
  • bbpop

Eva och Nadjas mamma:

stina84 skrev 2007-09-05 11:50:46 följande:
    Jag tycker fortfarande inte att sex mellan 2 män eller 2 kvinnor är
    normalt
    Det är säkert inte normalt för dig. Och det är heller inte normalt för mig, eftersom jag inte är gay. Men det som är normalt för dig eller mig på ett personligt plan kan inte förväntas gälla för hela mänskligheten.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?