Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 11:56:44 följande:
ja har du aldrig provat att fråga din mamma då, om vad hon är aktiv motståndare till egentligen. Hon borde ju veta vad jag pratar om eftersom hon är emot det.jag kan säga hur en "normalt klädd" tjej ser ut idag, men då kommer du antagligen att säga att "så där ser inte mina kläder ut och de flesta män jag känner har massor av såna kläder". Men du kan aldrig säga att det är en fördom att det finns "tjejkläder" och "killkläder" för det är det garanterat inte. Mitt förslag till dig är att öppna ögonen, Slå upp en klädkatalog så kommer du att finna att den är uppdelad i kvinna, man och barn.
Men fortfarande. Det var könsroller på 80-talet. Hur ser rollerna ut idag? Jag tycker inte att det finns allt för tydliga könsroller idag. Idag är killkäder obefintliga i stort. Det enda jag kan se som man aldrig ser en kvinna i är en smoking.
Tjejer har byxor, tröjor, kavajer, slipsar osv. Killar har klänningar, sminkar sig osv.
Så nä, idag är könsrollerna inte lika självklara. Och jag vet inte vad du menar med könsmönster förutom att jag antar att vi ser helt olika på det.