• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • trollbottom

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 10:56:39 följande:

Jag står fast vid min teori i de förhållande som faktiskt har det där traditionella kvinnligt/manligt mönster och anser inte det som någon fördom eller påhopp mot homosexuella.Sen kan jag ha fel i att de flesta homopar fungerar så. Det är bara en uppfattning jag fått utifrån min omgivning.Men huruvida homosexualitet är naturligt eller inte (jag tror inte att det är naturligt) är orelevant, det viktigaste är om det är rätt eller fel och jag tycker inte att det är fel!Nu hoppas jag att jag fått fram min åsikt och att den uppfattas rätt, samt att ingen känner sig påhoppad...
    Oh, jag känner mig absolut inte påhoppad. Klart du får hålla fast vid din teori (fördom).
    Men börja titta på hur heterosexuellas relationer ser ut. Är det verkligen så kvinnligt/manligt som du får det att låta? Och vad är då kvinnligt/manligt. Kan du inte ge mig din definition på kvinnligt/manligt? *nyfiken*
    Och det är klart du kan hålla fast i din teori när du säger att du håller fast i den när det gäller just de relationerna som ser ut så.
    Jag ville bara få dig att se att det finns relationer som ser ut på andra sätt även hos hetros. Jag fastnade inte för min man pga hans manlighet
  • rosita333

Åh vad skönt att höra ändå!:) Iof har flesta jag kommit i kontakt med varit från pingstkyrkan, korsskyrkan å nu allt vad de heter. Samfund som faktiskt enligt mig mer liknar sekter.

bbpop skrev 2007-09-05 10:58:42 följande:
    Å, jag känner många kristna som inte fördömer homosexuella. Fast homofoberna gör oftast mer väsen av sina åsikter. Antagligen pga att vi andra inte anser att frågan är särskillt intressant. Det gör ju tyvärr att de kristna homofoberna får oproportionerligt stort utrymme i debatten och att man lätt får intrycket att "alla" kristna fördömer homosexualitet. Men så är alltså inte fallet.
  • stina84

Får man fråga varför ni kallar oss för homofober? Vi har inte direkt fobi för homosexuella. Vi blir inte rädda när vi ser dem heller. Bara för att man tycker att en handling är fel betydet det inte att man är homofob. Jag har inget emot homosexuella som personer, känner en hel del faktiskt och har jobbat med flera stycken, men däremot så tycker jag att det är skälva handlingen, det de gör i sovrummet som är helt fel!

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • trollbottom

rosita333 skrev 2007-09-05 10:54:39 följande:

Ok,då är du den enda jag stött på att vara kristen och acceptera homosexuella. Kul att någon har en sund värdering och ändå är kristen:) Att jag tycker att bibeln är en töntig bok är någonting jag står för. Har alltid tyckt att det är skrämmande hur man kan leva efter en bok som likaväl kan vara skriven som en skönlitterär bok från början. Jag väljer att leva efter värderingar jag fått från mina föräldrar och värderingar jag själv skapat mig. Jag kan leva ett bra liv utan en regelbok till hjälp.
    Kan berätta som sagt att vi är flera :) Ganska många också för den delen. Skillnaden är att "vi" hörs inte på samma sätt då många av "oss" anser att det är att missbruka våran "heliga bok" genom att slänga bibelcitat i huvudet på folk och säga åt dom att dom har fel. När det handlar om tro äger ingen sanningen.

Sen lovar jag att många av dina värderingar som du fått från dina föräldrar och som du skapat själv är fullt förenliga med de som många kristna har utifrån bibeln. Det handlar ju om sunt förnuft och om att vara god medmänniska.
    Vet inte om jag skulle kalla bibeln för regelbok precis. Blir så snurrigt då med tanke på att den säger emot sig själv på flera ställen :)
  • trollbottom

stina84 skrev 2007-09-05 11:04:03 följande:

Får man fråga varför ni kallar oss för homofober? Vi har inte direkt fobi för homosexuella. Vi blir inte rädda när vi ser dem heller. Bara för att man tycker att en handling är fel betydet det inte att man är homofob. Jag har inget emot homosexuella som personer, känner en hel del faktiskt och har jobbat med flera stycken, men däremot så tycker jag att det är skälva handlingen, det de gör i sovrummet som är helt fel!
    Homofobi (samhälle) ett allmänt starkt ogillande som, utan inslag av kraftig irrationell rädsla, riktar sig mot homosexuella/homosexualitet

Källa: Wikipedia
  • rosita333

Accepterar man inte homosexuella och inte kan förstå att det som de gör i sovrummet är absolut lika normalt som det alla hetero-par gör i sängen(inklusive du och din man) är man homofob i mina ögon. När ska folk börja förstå att homosexualitet och de som de gör inte är en handling, homosexuell är något man föds till. Inget man kan göra åt. Tänk om saken hade varit omvänd, att det var de som var hetero som var utsatta för dessa tankar, åsikter och diskrimineringar. Och DU hade ansetts som "onormal" utav många!Och du kanske hade gift sig med en man bara för att "alla andra gör det, det är normalt". Hade inte du velat bli accepterad för den du var då???

• bbpop
    Med homofobi avses inte bara ren "bögskräck", utan även negativa uppfattningar och fördomar om homosexualitet i allmänhet.
  • trollbottom

Homofobi
    Skräck el. avsky för homosexualitet

Källa: Bonniers Svenska Ordbok

• rosita333

Jag menar inte att kritisera, detta är bara min åsikt i denna disskusion. Man måste väl få framföra sina åsikter och tankar?

stina84 skrev 2007-09-05 10:56:25 följande:
    Det är ingen som kritiserar dig för att du inte läser bibeln och följer den så kritisera inte oss andra då heller
  • Eva och Nadjas mamma
    trollbottom skrev 2007-09-05 11:02:05 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 10:56:39 följande:
    Oh, jag känner mig absolut inte påhoppad. Klart du får hålla fast vid din teori (fördom). Men börja titta på hur heterosexuellas relationer ser ut. Är det verkligen så kvinnligt/manligt som du får det att låta? Och vad är då kvinnligt/manligt. Kan du inte ge mig din definition på kvinnligt/manligt? *nyfiken*Och det är klart du kan hålla fast i din teori när du säger att du håller fast i den när det gäller just de relationerna som ser ut så. Jag ville bara få dig att se att det finns relationer som ser ut på andra sätt även hos hetros. Jag fastnade inte för min man pga hans manlighet
    med manligt och kvinnligt menar jag ju det traditionella, vilket jag inte känner att jag behöver förklara för det har nog ingen här missat hur en tradtionellt manlig man ser ut tex, och jag tror att du också förstår vad jag menar.
    Jag menar alltså inte att alla kortklippta tjejer ser manliga ut pga håret utan det är massa andra saker som ska till också.
    Jag syftar på kvinnor som (inte pga sina drag) utan på kläder, stil m.m lätt kan misstas för att vara män och vice versa
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?