Trollbottom:
Jag tycker du sysslar med hårklyverier när du skiljer på vad kristna kyrkan vill och vad kristendomen vill. Eftersom kyrkan bör vara kristendomens verktyg. Kristendomen borde vara själva kärnan i den kristna kyrkan, också din kyrka.
Du skrev:
"Sen förstår jag inte vad som är felet med att en religion har "rättesnören" om vad som är moraliskt, etiskt riktigt för de som hör till religionen. Så länge det håller sig inom lagens gränser så är det inget fel med det."
Nej, JUST DET! Precis min poäng! En kyrka SKA ha rättesnören! En kyrka ska syssla med att främja kristendom, och en kristen livsstil. Det är ju frivilligt att vara med.
Jag anser att vigselrätten innebär att samfundet agerar som myndighet, och då bör man viga alla. Annars diskriminerar man.
Men jag anser att om man från statligt håll ska tvinga präster i svenska kyrkan att viga alla par som har rätt att registeras, så måste man kräva samma sak av alla andra samfund med vigselrätt.
Om det finns nåt heligt med just äktenskapet mellan man och kvinna, så är kyrkan/synagogan/templet/moskén/osv rätta platsen för det heliga. (Eller kanske nåt heligt i föreningen mellan kvinna och kvinna och man och man också. Beroende på respektive tro.)
Och staten borde i mina ögon alltid utföra själva registreringen av partnerskapet (och det för alla med en godkänd hindersprövning), oavsett kön. Den lagligt bindande delen. Arv, bodelning, försörjningsansvar, föreningen av et jordiska, inte romantiken, föreningen av det själsliga, kärleken, välsignelsen. Att, inte varför....
Jag skrev något slarvigt att "kristna" får lov att bestämma att homosexualitet är fel, även om det är naturligt.
Det var uppenbarligen ett misstag, jag menade det inte som ett angrepp på svenska kyrkan. Eller att de tycker vare sig det ena eller det andra. Jag menade en religion eller ett samfund, vilket som helst.
Och jag visste inte att man inte får bli prästvigd utan att vilja viga de som är gay. Som sagt tycker jag inte det hänger ihop riktigt. I alla fall inte utan att varje gay-vigsel-vägrare har nån gay-vigsel-utförare att hänvisa till.