• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • trollbottom

Gabriella S skrev 2007-09-04 17:43:44 följande:

Som jag skrev förut, så tycker jag att den enskilde prästen borde ha större makt att vägra viga vissa par, om det kommer fram saker vid vigselsamtalet (eller om han annars får sådan kännedom om paret), som gör att han inte tycker att de är värdiga att vigas av honom. Det kan vara just sådana saker, som att paret lever på ett högst okristligt sätt, och att det är uppenbart att de inte ser eller förstår den högre innebörden i att avge sina löften i kyrkan. Utan att de bara (eller vanligen HON) är ute efter att få uppmärksamhet etc..Men då bör han ju också erbjuda paret ett sätt att bättra sig. T.ex. en Bibelstudiekurs i församlingens regi, eller enskilda samtal under en tid.
    Värdiga? Vem säger att prästen har rätt att döma och bestäma vilka som är värdiga att vigas? Varför skulle prästen vara bättre än gemene man? Eller var det bara en dålig formulering?

Högst okristligt sätt? Som vad? Vad menar du med okristligt levnadssätt? Jag förstår inte. Min man är inte kristen, inte tusan tycker jag han lever på ett sämre sätt än jag som är kristen.
    Hur skulle bibelstudier göra att man lever ett bättre liv? Det förstår inte jag.

Och hur tänker du om ett par (som jag och min man) där den ena är kristen och den andra inte men gifter sig iaf i kyrkan. Vi gifte oss i kyrkan för att det var viktigt för mig. Min man tror inte alls och ändå gifte han sig inför Gud. Men det var till mig han gav löfte, inte till Gud. Det var till honom jag gav mitt löfte, inte till Gud.
  • Tussiluskan

Vad spelar det för roll vilket sorts sex som är naturligt? Vad som spelar roll är väl om man gör något med varandra för att man vill och mår bra av det och ingen annan lider av det, vad har då andra med deras sexliv att göra?

Det är lika naturligt att vara homosexuell som att vara heterosexuell, det är bara det att det är vanligare att vara heterosexuell. Att skriva att homosexualitet är onaturligt är att verkligen visa att man inte vet mycket om naturkunskap och verkligen inte borde uttala sig om saker man inte har en aning om.

• Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-04 21:10:14 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 21:03:39 följande:
    Ja, för att det ÄR så.
    Nej, det är det inte. Du TROR att det är så. I vår faktiska verklighet finns inga tecken på att du har rätt. Inga änglakörer som sjunger, inga magiska ljus över paret - fan, inte ens en garanti att de ska hålla ihop till efter första barnet!

Guds välsignelse verkar inte så effektiv.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-04 21:21:06 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-04 17:43:44 följande:
    Värdiga? Vem säger att prästen har rätt att döma och bestäma vilka som är värdiga att vigas? Varför skulle prästen vara bättre än gemene man? Eller var det bara en dålig formulering?Högst okristligt sätt? Som vad? Vad menar du med okristligt levnadssätt? Jag förstår inte. Min man är inte kristen, inte tusan tycker jag han lever på ett sämre sätt än jag som är kristen. Hur skulle bibelstudier göra att man lever ett bättre liv? Det förstår inte jag. Och hur tänker du om ett par (som jag och min man) där den ena är kristen och den andra inte men gifter sig iaf i kyrkan. Vi gifte oss i kyrkan för att det var viktigt för mig. Min man tror inte alls och ändå gifte han sig inför Gud. Men det var till mig han gav löfte, inte till Gud. Det var till honom jag gav mitt löfte, inte till Gud.
    Lustigt hur lätt Jesu bud om att man "inte ska döma, på det att man må bli dömd själv" glöms bort... Plötsligt ska varenda präst och lekman få döma andra efter deras sakrala regler. Inte ens alla teokratier kör med sådant.
  • trollbottom

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 21:27:56 följande:

Lustigt hur lätt Jesu bud om att man "inte ska döma, på det att man må bli dömd själv" glöms bort... Plötsligt ska varenda präst och lekman få döma andra efter deras sakrala regler. Inte ens alla teokratier kör med sådant.
    Ja, jag tycker det är lite skrämmande. Framför allt eftersom att inte döma är ett av de största budskapen. Märkligt att så många missar det.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-04 21:38:55 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 21:27:56 följande:
    Ja, jag tycker det är lite skrämmande. Framför allt eftersom att inte döma är ett av de största budskapen. Märkligt att så många missar det.
    Den är väl inte lika rolig som att baktala homosexuella...
  • trollbottom

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 21:45:44 följande:

Den är väl inte lika rolig som att baktala homosexuella...
    Nä, det är ju lättare att ha kvar sina fördomar och döma än att göra något åt det, ta reda på fakta, lära känna osv och därmed leva ett mindre fördomsfullt liv. Fast det kanske är kristligt att vara fördömande. I sådana fall är jag en dålig kristen, men det har jag ju hört förr *S*
  • sakoline

NEJ
    Det är kyrkan som bestämmer själva. Tycker de att det är emot deras tro ska de inte tvingas viga samkönade par.

Sedan kan vi ta bort kyrkans rätt att viga och låta borgelig vigsel gälla, dvs. man får gifta sig i en hydda av sin nerknarkade, bisexuella, asociala styvbror på samma villkor på en strand av stränge, ultrakristna, homofobiske Pastor Knut.

Fram för en könsneutral äktenskapsbalk!

• Speedway

Jag tycker man är lite kort i huvet om man går efter bibeln år 2007. Kyrkor tycker jag ska tillhöra fornminnen och bli till museum. sen kan man gifta sig på neutral mark där man inte syndar...typ i skogen eller nå, där är det ju iaf allemansrätt...

• rosita333

Haha herregud, har inte följt tråden så länge men jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag hör ditt trångsynta synsätt om människor. Ja för man ÄR faktiskt en människa även om man är homosexuell. Tänk om du hade fötts som homosexuell? Hade du fortfarande tyckt samma sak?
    Gabriella S skrev 2007-09-04 20:43:04 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 17:32:35 följande:
    Därför att ett äktenskap som ingås i kyrkan mellan en man och en kvinna är något större och heligare än så. Det kan och ska inte reduceras till något "partnerskap"...FY vad jag hatar det där ordet partner, förresten. När dom frågade på Förlossningen om min "partner" skulle komma dit senare, så sa jag: "Jag har ingen partner. Jag har en MAKE - och ja, min MAKE ska komma så fort han kan."
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?