Inlägg från: rosita333 |Visa alla inlägg
  • rosita333

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Haha herregud, har inte följt tråden så länge men jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag hör ditt trångsynta synsätt om människor. Ja för man ÄR faktiskt en människa även om man är homosexuell. Tänk om du hade fötts som homosexuell? Hade du fortfarande tyckt samma sak?
    Gabriella S skrev 2007-09-04 20:43:04 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 17:32:35 följande:
    Därför att ett äktenskap som ingås i kyrkan mellan en man och en kvinna är något större och heligare än så. Det kan och ska inte reduceras till något "partnerskap"...FY vad jag hatar det där ordet partner, förresten. När dom frågade på Förlossningen om min "partner" skulle komma dit senare, så sa jag: "Jag har ingen partner. Jag har en MAKE - och ja, min MAKE ska komma så fort han kan."
  • rosita333

Jasså, man ska tro på fördomar, då vill du inte veta vad mina fördomar är om sådana som du! Vilket samfund tillhör du?
    Gabriella S skrev 2007-09-05 09:42:03 följande:

Faktum är att jag också trodde att det var en fördom. Men häromdagen bekräftade qenzo, som själv säger sig leva med en kvinna, så hon bör ju veta, att det ÄR så. Där ser man: man ska tro på "fördomar" - de är ofta sanna!
  • rosita333

Det som är det mest sorliga är att kristna (och även personer från andra religioner) fortfarande inte lever i 2000-talet! Att man fortfarande har samma tankegångar som för flera hundra år sedan. Hur kan man på allvar tycka att man ska neka en annan människa att få chansen att gifta sig i kyrkan? Något som varit och är en tradition i sverige, bara för att man inte råkar ha samma läggning som majoriteten. Det som också är sorgligt är att dessa religösa (fanatiker och bokstavstroende) faktiskt skapar sina åsikter runt en bok man kallar bibeln(i detta fall). Jag jämför personligen bibelns berättelser med ex. sagan om ringen-böckerna. Kanske man ska skapa sig en ny religion som bygger på dom? Enligt mig är det exakt samma sak. Jag väljer att tro och bygga upp mitt liv efter en töntig bok. Precis som alla kristna gör här i sverige.

• rosita333

Ja för tusan gör det! Då gör du många en stor tjänst!
    Gabriella S skrev 2007-09-05 10:13:35 följande:
    Jodå - jag är medlem i Svenska Kyrkan, men antagligen på väg ur. OM det här med homovigslar går igenom så går jag definitivt ur. Sedan är min son med i SMU (scouterna i Missionskyrkan), så det blir naturligt att vi hänger där också. Dom har en del gudstjänster där scouterna medverkar, och så.
    [/citat]

• rosita333

Och vem, har sagt det? Jesus? Gud? Eller jahaaa just det , det står i bibeln, ja men då är det ju SANT!*IRONI*

Gabriella S skrev 2007-09-05 10:17:44 följande:

"...äktenskapet par definition är för man och kvinna..."
  • rosita333

Ok,då är du den enda jag stött på att vara kristen och acceptera homosexuella. Kul att någon har en sund värdering och ändå är kristen:) Att jag tycker att bibeln är en töntig bok är någonting jag står för. Har alltid tyckt att det är skrämmande hur man kan leva efter en bok som likaväl kan vara skriven som en skönlitterär bok från början. Jag väljer att leva efter värderingar jag fått från mina föräldrar och värderingar jag själv skapat mig. Jag kan leva ett bra liv utan en regelbok till hjälp.

trollbottom skrev 2007-09-05 10:40:46 följande:
    rosita333 skrev 2007-09-05 10:24:45 följande:
    Måste bara få ropa, hoppa och hojta och säga att det finns många kristna här i landet som inte fördömer, förtrycker och tycker det är fel med homosexuella (jag är en). Blir lite ledsen när du kallar bibeln en töntig bok... Lite respekt vore fint. Du behöver inte tycka om den men även vi kristna som inte tycker det är fel med homosexuella har den som grund för våran tro
  • rosita333

Jag är medlem i svenska kyrkan sedan jag döptes, är dock inte konfirmerad eftersom jag inte delar den kristna tron.Presenter kan jag få när jag fyller eller vid jul istället. Jag går inte ur för att jag tycker att det svenska kyrkan gör för många människor som har det svårt är fenomenalt! Personer som är kristna men som fortfarande står kvar på jorden dvs. inte svävar iväg helt och kan respektera andra ex. homosexuella som denna tråd handlar om har jag respekt för, inte dom andra kristna. Tyvärr.

stina84 skrev 2007-09-05 10:55:00 följande:
    Jag tycker det är DU som är fruktansvärt respektlös nu! Nu är det ju så att vi som går i kyrkan och tror på Gud tror även på det som står i bibeln. Alla behöver inte känna som vi men man kan ändå visa respekt. Ska man gifta sig i Guds hus där alla läser den "töntiga" bibeln och tror på Gud, jesus ja den heliga anden då kan man visa lite respekt!
  • rosita333

Åh vad skönt att höra ändå!:) Iof har flesta jag kommit i kontakt med varit från pingstkyrkan, korsskyrkan å nu allt vad de heter. Samfund som faktiskt enligt mig mer liknar sekter.

bbpop skrev 2007-09-05 10:58:42 följande:
    Å, jag känner många kristna som inte fördömer homosexuella. Fast homofoberna gör oftast mer väsen av sina åsikter. Antagligen pga att vi andra inte anser att frågan är särskillt intressant. Det gör ju tyvärr att de kristna homofoberna får oproportionerligt stort utrymme i debatten och att man lätt får intrycket att "alla" kristna fördömer homosexualitet. Men så är alltså inte fallet.
  • rosita333

Accepterar man inte homosexuella och inte kan förstå att det som de gör i sovrummet är absolut lika normalt som det alla hetero-par gör i sängen(inklusive du och din man) är man homofob i mina ögon. När ska folk börja förstå att homosexualitet och de som de gör inte är en handling, homosexuell är något man föds till. Inget man kan göra åt. Tänk om saken hade varit omvänd, att det var de som var hetero som var utsatta för dessa tankar, åsikter och diskrimineringar. Och DU hade ansetts som "onormal" utav många!Och du kanske hade gift sig med en man bara för att "alla andra gör det, det är normalt". Hade inte du velat bli accepterad för den du var då???

stina84 skrev 2007-09-05 11:04:03 följande:
    Får man fråga varför ni kallar oss för homofober? Vi har inte direkt fobi för homosexuella. Vi blir inte rädda när vi ser dem heller. Bara för att man tycker att en handling är fel betydet det inte att man är homofob. Jag har inget emot homosexuella som personer, känner en hel del faktiskt och har jobbat med flera stycken, men däremot så tycker jag att det är skälva handlingen, det de gör i sovrummet som är helt fel!
  • rosita333

Jag menar inte att kritisera, detta är bara min åsikt i denna disskusion. Man måste väl få framföra sina åsikter och tankar?

stina84 skrev 2007-09-05 10:56:25 följande:
    Det är ingen som kritiserar dig för att du inte läser bibeln och följer den så kritisera inte oss andra då heller
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?