Inlägg från: Dramaonline |Visa alla inlägg
  • Dramaonline

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Hej.
    Jag tycker att staten, lagen och dess förlängning bör vara neutral i fråga om kön, sexualitet, ursprung osv.

Så länge man som religiöst samfund utövar myndighet, dvs har vigselrätt, så bör man inte diskriminera, utan viga alla som har ett godkänt sånt där äktenskaps"tillstånd". (Det rätta ordet undslipper mig.)

Det enklaste alternativet blir då att skippa den religiösa vigselrätten helt. Låt alla, som gifter sig lagligt i Sverige gå igenom den där lilla "registreringen" och sen kan varje par välja välsignelseakt fritt efter eget hjärta, tro och huvud.

(Så som det funkar i Frankrike.)

• Dramaonline

Homosexualitet är naturligt.
    Det är i naturen förekommande.
    Både bland djur och människor.

Men kristna har ju lov att bestämma att det är "synd" i sin förening i alla fall.

På det hela taget är "naturligt" ett överskattat argument och oftast bara rökridåer.

Men det blir diskriminering när ett par nekas vad ett annat par får, av mymdigheten, utsatta för en religiös förespråkares godtycke.

Skilj kyrkan från staten på riktigt, inte bara ekonomiskt.

• Dramaonline

Det jag menar är att man i ett religiöst samfund (som till exempel de kristna) får ha åsikter om hur medlemmarna bör leva sina liv, utöver vad lagen kräver, det är en av poängerna med religion, moraliska rättesnören.

Men såna åsikter bör inte myndigheterna ha. De har en skyldighet att behandla alla som följer lagen lika.

För övrigt, svenska statskyrkan har visserligen givit präster möjlighet att nedkalla välsignelsen över kärleken i ett partnerskap, men de har också givit dem möjlighet att vägra. Med andra ord har de satt de enskilda vigselförättarna att sitta till doms över olika relationer. Inte för att jag har nåt speciellt emot dem, varken de enskilda individer eller som organisation. MEN det är skillnad på att vara myndighet och att vara ett trossamfund.

• Dramaonline

Trollbottom:
    Har din kyrka inga åsikter om hur medlemmarna bör leva?
    Verkligen? Är du säker?

...som till exempel:

1. Du skall inga andra gudar ha vid sidan av mig.

2. Du skall inte missbruka Herren, din Guds, namn, ty Herren skall inte låta den bli ostraffad, som missbrukar hans namn.

3. Tänk på sabbaten så att du helgar den.

4. Hedra din fader och din moder, för att du må leva länge i det land som Herren, din Gud, vill ge dig.

5. Du skall icke dräpa.

6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.

7. Du skall inte stjäla.

8. Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.

9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.

10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, ej heller till hans tjänare eller hans tjänarinna, ej heller till hans oxe eller hans åsna, ej heller till något annat som tillhör din nästa."

Jag menar inte att alla religioner "förtrycker" sina medlemmar eller nåt sånt nojigt trams. Utan att de flesta religioner, strävar efter att medlemmarna ska göra gott, gentemot sig själva, varandra, världen och sin gud. Och erbjuder nån form av taktik för hur man är "god", en speciell syn på vad det innebär. Det är en bra grej. Alla borde sträva efter att vara bra människor.

Men det är inte alltid helt förenligt med myndighetsutövning.

• Dramaonline

"Vore det inte lite svårt rent juridiskt att först gå runt och fråga folk om de viger homosexuella eller vill ha sparken, och sen hantera alla mål i AD efteråt?"

Det är ju inte alls det jag förespråkar!
    (Men, i och för sig, om man inom kyrkan anser sig ha på fötterna rent trosmässigt för att alla nya präster måste viga homosexuella, så borde väl samma kristna skäl egentligen gälla de gamla prästerna också, rent logiskt. Men jag antar att man valt att vara pragmatisk i stället.)

Jag vill att alla religiösa samfund i Sverige bör få göra precis som de vill. Att de får välsigna de relationer som är förenliga med deras tro, på individnivå eller samfundsnivå, det spelar ingen roll.

Men att det inte är den vigseln som är den lagligt bindande. Utan alla måste gifta sig borgerligt först, och alla kyrkliga vigslar rent tekniskt blir till "välsignelseakt över ingånget äktenskap", en ceremoni som ofta används redan idag och är intill förväxling lik den kyrkliga vigseln.

Det är enda möjligheten jag ser att slå vakt om både religionsfriheten och få till en könsneutral äktenskapsbalk.

• Dramaonline

Trollbottom:
    Jag tycker du sysslar med hårklyverier när du skiljer på vad kristna kyrkan vill och vad kristendomen vill. Eftersom kyrkan bör vara kristendomens verktyg. Kristendomen borde vara själva kärnan i den kristna kyrkan, också din kyrka.

Du skrev:
    "Sen förstår jag inte vad som är felet med att en religion har "rättesnören" om vad som är moraliskt, etiskt riktigt för de som hör till religionen. Så länge det håller sig inom lagens gränser så är det inget fel med det."

Nej, JUST DET! Precis min poäng! En kyrka SKA ha rättesnören! En kyrka ska syssla med att främja kristendom, och en kristen livsstil. Det är ju frivilligt att vara med.

Jag anser att vigselrätten innebär att samfundet agerar som myndighet, och då bör man viga alla. Annars diskriminerar man.

Men jag anser att om man från statligt håll ska tvinga präster i svenska kyrkan att viga alla par som har rätt att registeras, så måste man kräva samma sak av alla andra samfund med vigselrätt.

Om det finns nåt heligt med just äktenskapet mellan man och kvinna, så är kyrkan/synagogan/templet/moskén/osv rätta platsen för det heliga. (Eller kanske nåt heligt i föreningen mellan kvinna och kvinna och man och man också. Beroende på respektive tro.)

Och staten borde i mina ögon alltid utföra själva registreringen av partnerskapet (och det för alla med en godkänd hindersprövning), oavsett kön. Den lagligt bindande delen. Arv, bodelning, försörjningsansvar, föreningen av et jordiska, inte romantiken, föreningen av det själsliga, kärleken, välsignelsen. Att, inte varför....

Jag skrev något slarvigt att "kristna" får lov att bestämma att homosexualitet är fel, även om det är naturligt.
    Det var uppenbarligen ett misstag, jag menade det inte som ett angrepp på svenska kyrkan. Eller att de tycker vare sig det ena eller det andra. Jag menade en religion eller ett samfund, vilket som helst.

Och jag visste inte att man inte får bli prästvigd utan att vilja viga de som är gay. Som sagt tycker jag inte det hänger ihop riktigt. I alla fall inte utan att varje gay-vigsel-vägrare har nån gay-vigsel-utförare att hänvisa till.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?