• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Merlottis
    UngGravid skrev 2007-09-04 14:44:08 följande:
    Med risk för att bli ordentligt utskälld..Jag tycker inte det, men i och för sig så tycker jag inte att det är normalt att vara homosexuell heller, man är inte skapt för det och då ska det inte vara så...
    Men va är de som är normalt här i världen???
    Äntligen är festlokalen bokad till min 30-årsfest.Min mans två band spelar...
  • Peippo
    qenzo skrev 2007-09-04 15:27:56 följande:
    Men..öh... Är det jag som är dum?För hela tråden igenom har NI ju hela tiden sagt att Gud INTE vill ha ngt med våra synder att göra.Och nu citerar du en text där det står att synderna förlåts :ODå är det ju okej för oss homosexuella att synda bäst vi vill, för i slutändan blir vi ju förlåtna!
    Precis! Tycker att det är att leka Gud när man vill bestämma vem som får och inte får gifta sig i kyrkan.
    Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • markera
    Gabriella S skrev 2007-09-04 15:03:58 följande:
    Man måste väl få tycka att ett beteende är fel, utan att vara direkt drabbad själv. Jag har t.ex. aldrig utsatts för en våldtäkt, men jag anser ändå att män som våldtar handlar kriminellt och fel.
    Hejhej, dina jämförelser gör mig mörkrädd. Vad har du för syn på kärleken om du jämför den med våldtäktsmän?
    Gay by nature-proud by choice.
  • Dramaonline

Hej.
    Jag tycker att staten, lagen och dess förlängning bör vara neutral i fråga om kön, sexualitet, ursprung osv.

Så länge man som religiöst samfund utövar myndighet, dvs har vigselrätt, så bör man inte diskriminera, utan viga alla som har ett godkänt sånt där äktenskaps"tillstånd". (Det rätta ordet undslipper mig.)

Det enklaste alternativet blir då att skippa den religiösa vigselrätten helt. Låt alla, som gifter sig lagligt i Sverige gå igenom den där lilla "registreringen" och sen kan varje par välja välsignelseakt fritt efter eget hjärta, tro och huvud.

(Så som det funkar i Frankrike.)

• nica83

Tänk på att diskussionen rör huruvida homosexuella ska få gifta sig i kyrkan, inte huruvida de ska få gifta sig överhuvudtaget.

Självklart ska homosexuella få gifta sig! Precis som alla andra.

Men om de ska få gifta sig i kyrkan är väl helt upp till kyrkan? Detsamma gäller egentligen hetrosexuella par, man bör inte heller där se det som självklart att man får gifta sig i kyrkan. Kyrkan handlar ju egentligen om tro. Är det exempelvis ens rättighet som par (homo såväl som hetro) att bli vigda i kyrkan även om man inte är troende? Är inte det upp till prästen som genomför vigseln?

• stina84
    qenzo skrev 2007-09-04 15:27:56 följande:
    Men..öh... Är det jag som är dum?För hela tråden igenom har NI ju hela tiden sagt att Gud INTE vill ha ngt med våra synder att göra.Och nu citerar du en text där det står att synderna förlåts :ODå är det ju okej för oss homosexuella att synda bäst vi vill, för i slutändan blir vi ju förlåtna!
    Jo men läs en gång till.  Om du inte tror på Gud och ber om Guds förlåtelse så kommer du ju heller inte få den. Däremot vad det handlade om det helige anden så får man aldrig förlåtelse för det
  • Peippo
    nica83 skrev 2007-09-04 16:11:51 följande:
    Tänk på att diskussionen rör huruvida homosexuella ska få gifta sig i kyrkan, inte huruvida de ska få gifta sig överhuvudtaget. Självklart ska homosexuella få gifta sig! Precis som alla andra. Men om de ska få gifta sig i kyrkan är väl helt upp till kyrkan? Detsamma gäller egentligen hetrosexuella par, man bör inte heller där se det som självklart att man får gifta sig i kyrkan. Kyrkan handlar ju egentligen om tro. Är det exempelvis ens rättighet som par (homo såväl som hetro) att bli vigda i kyrkan även om man inte är troende? Är inte det upp till prästen som genomför vigseln?
    Upp till prästen? WTF? Varför ska prästen få bestämma det?
    Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • stina84
    markera skrev 2007-09-04 16:00:48 följande:
    Hejhej, dina jämförelser gör mig mörkrädd. Vad har du för syn på kärleken om du jämför den med våldtäktsmän?
    Det spelar väl ingen roll, synd som synd står det i bibeln!
  • stina84
    Peippo skrev 2007-09-04 16:24:49 följande:
    Upp till prästen? WTF? Varför ska prästen få bestämma det?
    Tycker inte jag heller att de ska få bestämma. Tycker heller inte man ska tvinga en präst att gå emot sin tro när denne tror på vad som står i bibeln och att ett äktnskap är ämnat för en man och en kvinna
  • Peippo
    stina84 skrev 2007-09-04 16:26:08 följande:
    Det spelar väl ingen roll, synd som synd står det i bibeln!
    Så står det inte alls i bibeln!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?