Inlägg från: trollbottom |Visa alla inlägg
  • trollbottom

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Jag tycker att det är självklart att alla som vill ska få gifta sig i kyrkan. Man gifter sig inte med gud utan inför gud. Sen spelar det ju ingen roll vilket kön som står där framme. Det är kärlek oavsett.

Sen blir jag så trött på folk som måste använda bibeln på ett sådant respektlöst sätt genom att slå den i huvudet på folk och säga "jag har rätt"
    Tro är inget någon kan komma och säga vad som är rätt eller fel. Bibeln är tolkningsbar. Sluta upp med att missbruka bibeln genom att slänga ut en massa utryckta bibelcitat för att dänga någon i huvudet med den. Hur konstruktivt är det egentligen?!

Och jo jag är kristen, aktiv och tycker inte det är konstigt med kärlek oavsett om det är till samma kön eller inte

• trollbottom
    bbpop skrev 2007-09-03 21:27:32 följande:
    Men titta, här är ju en som kan skriva mycket kortare och snärtigare än jag. Jag håller med.
    Tackar tackar, blir smickrad. Framför allt av ditt nick. Älskar det ;)
  • trollbottom

johannawalfridsson skrev 2007-09-03 21:40:24 följande:

tant greta =Att vara homosexuell - att ha en inriktning kroppsligt och en annan inriktning själsligt - är förvisso en avvikelse från det normala och något som bryter mot Guds ursprungliga avsikt med människans roll som manlig och kvinnlig könsvarelse. Problemet är att den som är homosexuell befinner sig i den situationen att hans person som helhet består av två motstridiga "karaktärer": kroppen och själen. Och då måste ju den yttersta frågan bli: vad ska en homosexuell förneka - den yttre eller den inre människan? Ska han förneka sin kropp eller ska han förneka sina känslor?
    Ah, du menar att homosexuella är schitzofrena? Det måste jag berätta för min bästa vän som är homosexuell. Att han är shitzofren...
  • trollbottom

Ah, jag blir tokig. SLUTA SLÄNG BIBELCITAT I HUVUDET PÅ FOLK. Ha lite respekt för bibeln för tusan. Acceptera att bibeln är tolkningsbar och att vi ändå inte kan göra allt som står i bibeln längre.

• trollbottom

stina84 skrev 2007-09-04 10:43:51 följande:

Det är ingen som sagt att du måste ändra dig, men man måste ju respektera de troende om man ska in i kyrkan
    Tänk om kristna kunde ha respekt för andra människor utanför kyrkan och i kyrkan och för sin egen bibel och därför sluta missbruka den
  • trollbottom

Kanske är det dags att träda in i 2000-talets värld nu istället för att stanna kvar i 800-talet

• trollbottom

nica83 skrev 2007-09-04 16:30:14 följande:

peippoFör att en kyrklig vigsel är en religiös akt som man bör respektera... Anser prästen att det strider mot hans eller hennes tro så bör man alltså respektera detta, även om man inte håller med honom eller henne.
    Eftersom en kyrlig vigsel är en religiös akt som man bör respektera då kan vi väl slänga ut och förbjuda alla par som gifter sig i kyrkan av tradition eller för att de tycker det är vackert men som inte har någon tro.
    Det om något är väl i sådana fall att häda än om ett homosexuellt par som är troende gifter sig i kyrkan
  • trollbottom

Gabriella S skrev 2007-09-04 17:43:44 följande:

Som jag skrev förut, så tycker jag att den enskilde prästen borde ha större makt att vägra viga vissa par, om det kommer fram saker vid vigselsamtalet (eller om han annars får sådan kännedom om paret), som gör att han inte tycker att de är värdiga att vigas av honom. Det kan vara just sådana saker, som att paret lever på ett högst okristligt sätt, och att det är uppenbart att de inte ser eller förstår den högre innebörden i att avge sina löften i kyrkan. Utan att de bara (eller vanligen HON) är ute efter att få uppmärksamhet etc..Men då bör han ju också erbjuda paret ett sätt att bättra sig. T.ex. en Bibelstudiekurs i församlingens regi, eller enskilda samtal under en tid.
    Värdiga? Vem säger att prästen har rätt att döma och bestäma vilka som är värdiga att vigas? Varför skulle prästen vara bättre än gemene man? Eller var det bara en dålig formulering?

Högst okristligt sätt? Som vad? Vad menar du med okristligt levnadssätt? Jag förstår inte. Min man är inte kristen, inte tusan tycker jag han lever på ett sämre sätt än jag som är kristen.
    Hur skulle bibelstudier göra att man lever ett bättre liv? Det förstår inte jag.

Och hur tänker du om ett par (som jag och min man) där den ena är kristen och den andra inte men gifter sig iaf i kyrkan. Vi gifte oss i kyrkan för att det var viktigt för mig. Min man tror inte alls och ändå gifte han sig inför Gud. Men det var till mig han gav löfte, inte till Gud. Det var till honom jag gav mitt löfte, inte till Gud.
  • trollbottom

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 21:27:56 följande:

Lustigt hur lätt Jesu bud om att man "inte ska döma, på det att man må bli dömd själv" glöms bort... Plötsligt ska varenda präst och lekman få döma andra efter deras sakrala regler. Inte ens alla teokratier kör med sådant.
    Ja, jag tycker det är lite skrämmande. Framför allt eftersom att inte döma är ett av de största budskapen. Märkligt att så många missar det.
  • trollbottom

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 21:45:44 följande:

Den är väl inte lika rolig som att baktala homosexuella...
    Nä, det är ju lättare att ha kvar sina fördomar och döma än att göra något åt det, ta reda på fakta, lära känna osv och därmed leva ett mindre fördomsfullt liv. Fast det kanske är kristligt att vara fördömande. I sådana fall är jag en dålig kristen, men det har jag ju hört förr *S*
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?