• Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • H e l e n a

F och F/A skattsedel kostar inget och det utfärdas av Skatteverket.

Handelsbolag, kommanditbolag och aktiebolag måste vara registrerade hos Bolagsverket. En enskild firma kan registreras (frivilligt) hos Bolagsverket och få sitt namn skyddat, det är det som kostar en avgift. Har inte så bra koll på hur namnet är skyddat om det är i sitt län eller hela Sverige?

• Pokergirl

Det kostar extra om man vill skydda namnet i andra län än sitt eget.

• sommartorpet

Engelska Ltd och filialer:

Ett engelskt ltd motsvaras ev ett svenskt AB. Om bolaget inte bedriver någon verksamhet i england så behöver man inte göra något bokslut eller så där utan registreringen är i princip en formsak. Det behövs däremot en engelsk adress och en person som ska vara "administratör". Köper man bolag som lagerbolag genom en svensk förmedling så brukar detta ingå i tjänsten men inget hindrar ju att man själv ficar de bitarna om man kan.
    Filialen blir som ett dotterbolag men utan att vara ett eget företag. Man registrerar filialen och får F-skatt och momsregistrering. Sedan ska filialen skötas som ett AB med egen bokföring och bosklut som granskas av revisor. Filialen betalar skatt i Sverige för sitt resultat.

Om nu någon verksamhet även bedrivs i england så ska resultatet från Sverige bakas ihop med resultatet från england och deklareras där. Den skatt som är betald i Sverige slipper man då betala i England. Säg ex att filialen har ett resultat på 100.000 och betalar 28.000 i skatt. I England är också resultatet 100.000 så när man bakar ihop det så blir det totalt 200.000 i resultat. Om nu England har skatt på 20% så säger man att 100.000 redan är skattade i Sverige till en högre skattesats än den Engelska men på resterande 100.000 ska man betala 20.000 i skatt. Om istället skattesatsen varit 30% så hade man istället sagt 60.000 i skatt men eftersom det redan är betalt 28.000 i Sverige så blir det 32000 till att betala.

Många som köper ett engelskt Ltd gör det enbart för att man inte har pengar till ett svenskt AB och då tycker jag inte att det är ett alternativ att fundera över.

Ska man däremot jobba med flera olika länder är det ett klokt val. Vad ett Ltd innebär vet man i alla EU-länder och det ska då kunna var enklare att sätta igång. Sedan är det ju enklare att samla allt resultat i ett bolag.

Du får ju ex fördelen av att kunna sälja med resp lands egen moms om du har en registrerad filial i landet och behöver inte lägga på den höga svenska momsen.

• Peak

nån som kan säga vad man behöver i startkapital för en fysisk butik och hur lång tid det kan ta innan man kan leva på det?
    Väldigt ungefärligt och olika såklart för alla, men nån som har egna erfarenheter att dela med sig av?

• Sirlig

Sommartorpet: Aha, tack för matnyttig information! Jag ska ha det i åtanke om utlandsförsäljningen ökar.

Peak: Oj, sådana frågor är dessvärre omöjliga att svara på. Det beror ju på hur stor den är, vad du säljer, personalkostnader och sedan hur bra butiken går så klart. Lycka till!

• Fam AR CW

Hej

Vi har semester men kikade in här en sväng och läste lite.

Har fått mail fr en missnöjd kund som mailat oss och mailet hamnat under skräppost. Såg det nu och svarade snabbt. Hoppas att det går att lösa så att hon blir nöjd. Jag får ont i magen då kunderna ej är nöjda. Hon var jätte arg då vi ej svarat och hade inte läst att vi hade semstäng 22/7 tom 1/8.

• liv10

Hej alla... idag skall jag skicka ett stort paket till Norge som en kund beställt. Hur skall man göra för att slippa tull? (kunden frågade). Jag veta att från USA skriver de tex "gåva" på paketet så slipper man tull... (ful fråga- men det var kunden som undrade...)

• Peak

sirlig - jo men som jag skrev, "dela med sig av egna erfarenheter"...
    klart det är skillnader
    Men det spelar ju ingen roll hur mycket jag räknar, min budget är ju på låtsas ända tills företaget verkligen startar, vore kul att höra riktiga siffror istället för att man sitter och gissar. Jag kan ju inte "ta" någon annans siffror utan det är bara intressant att höra hur det gått för andra.
    Och hur lång tid det tagit för andra att få det att gå runt, sen är det ju självklart att bara för att det tar x antal månader för en företagare lyckas ju inte jag om x antal månader också, men trodde inte jag behövde vara SÅ övertydlig, det måste väl alla förstå att alla företagare är unika!

är nyfiken bara
    Jag skulle vilja ha en butik med inredning/kläder och tror inte jag skulle ha råd att anställa någon i början iaf. Utan jag skulle bli själv

• Sirlig

Peak: Jo, jag förstod att frågan var ställd så, men det är ändå svårt att veta hur mitt företag ser ut om ett halvår trots att jag varit igång 1.5 år nu. Jag har alltid gått runt, då jag alltid sett till att ha lägre omkostnader än utgifter. Jag startade när jag pluggade, så csn försörjde mig det första halvåret och min kille det andra halvåret. Jag hade så klart kunnat ta ut lön tidigare, men jag tänkte långsiktigt och ville öka omsättningen istället så jag återinvesterade alla pengar jag fick in i nya varor och annat. Jag startade sälja på Tradera först. När jag såg att det fanns efterfrågan på mina varor startade jag webbutik och den omsatte ca 10 gånger mer i slutet av förra året än jag beräknat i min budget, så där är ett exempel på att det är oerhört svårt att beräkna budget speciellt i början. Jag flyttade hemifrån i oktober till en lokal och öppnade då också en fysisk butik, men det är fortfarande webbutiken som står för den största försäljningen.

• Peak

sirlig - ja! Tack precis sådana svar jag ville ha
    Får du säga här vad du säljer eller hur får jag veta det/din hemsida?
    Så svårt att veta om man ska våga satsa, och nu bygger vi hus så det är väl inte direkt rätt tidpunkt...
    Men alla idéer jag har ser jag ju ploppa upp varteftersom...och det är ju lite trist!

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6