• Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • Sirlig

Jag undrar om det är ngn som har koll på vad man bör tänka på vid försäljning till utlandet. Jag har haft enstaka kunder utanför Sverige, men nu är jag på väg att översätta webshopen till norska och engelska. Kan jag ta betalt i norska kronor och euro då. Hur fungerar det med tullen och finns det andra problem att tänka på? Min sambo tycker vi borde starta aktiebolag även i Norge, men jag tycker det verkar onödigt meckigt. Hjälp!

• Pokergirl

Sirlig: Det blir väl moms till Norge?! Kommer du att ha lager i dessa länder eller kommer du att skicka allt härifrån?

• sommartorpet

Norge är utanför EU så säljer du dit så är det ingen moms. Säljer du till privatpersoner i EU-länder så gör du på samma sätt som om det varit en person i Sverige sm handlat, alltså svensk moms och deklareras som vanlig försäljning i skattedeklarationen.
    Ett alternativ till AB i Norge är ju att stara ett engelskt Ltd som moderbolag. Öppna sedan en filial i Norget till att börja med och går det bra så kan ni ju sedan ombilda till AB där. Genom det engelska bolaget kan ni ju sedan göra samma sak i olika länder. Det går ju visserligen att starta filialer till det svenska bolaget men just i dessa fallen ser jag faktiskt en stor fördel med Ltd-bolagen. Varför skatta bort en massa pengar i onödan i Sverige för en verksamhet som bedrivs i ex Danmark där skatten är lägre än här (i Norge är den lika hög som i Sverige)?
    Som ett litet extraplus kan också det engelska bolaget köpa ditt befintliga svenska bolag till ett värde som det har nu, dvs du realiserar värdet av ditt bolag men har det kvar ändå.

• Pokergirl

Men är det inte så att kunden riskerar att åka på moms om denne bor i Norge vilket innebär införsel utanför eu? Jag betalar då moms när jag får lev från Norge. Det borde ju bli sammar risk som om du har handlat på ebay i usa, ibland går det vägen och ibland fastnar paketet i tullen.

• Sirlig

Pokergirl: Jag sköter allting härifrån, men tänkte att det kunde vara bra att utöka. Internet är ju så smidigt på det viset att man når så många. Själv köper jag skivor, böcker, teknik och så klart pärlor från hela europa beroende på var jag hittar bäst pris.

Sommartorpet: Det låter intressant! Vad är det som är så bra med just engelska Ltd:s? Menar du att vi kan starta filialer i olika länder då, men vi behöver inte starta företag där? Hur går det till i praktiken? Vi pratade faktiskt om att vi borde flytta basen från Sverige om vi har sån tur att företaget växer mycket. Du menar alltså att Ltd:t kan köpa företaget av oss för hela dess värde så vi som äger det skulle få loss pengar från det och samtidigt ha det kvar. Det låter smart!

• Sirlig

Sommartorpet: Jag håller på att googla omkring på det där med ltd-företag och det föreslås att det kan innebära vissa skattelättnader. Vilka skulle det vara i praktiken? Jag förstår ju att arbgiv-avg och liknande betalas i Sverige...

• sommartorpet
    Sirlig skrev 2007-07-28 00:28:20 följande:
    Sommartorpet: Det låter intressant! Vad är det som är så bra med just engelska Ltd:s? Menar du att vi kan starta filialer i olika länder då, men vi behöver inte starta företag där? Hur går det till i praktiken? Vi pratade faktiskt om att vi borde flytta basen från Sverige om vi har sån tur att företaget växer mycket. Du menar alltså att Ltd:t kan köpa företaget av oss för hela dess värde så vi som äger det skulle få loss pengar från det och samtidigt ha det kvar. Det låter smart!
    Klockan börjar bli mycket så jag lovar att återkomma med fylligare information i morgon efter min loppisrunda.
  • Dora

Hej alla! Jag skrev just en fråga om att starta eget, sen såg jag den här tråden så jag frågar här också. Jag har som hobby att sälja saker på tex tradera och skulle även vilja stå på marknader men vill göra det lagligt. Är det besvärligt att starta eget? Det kommer inte att röra sig om särskilt mycket pengar och jag kommer inte vara aktiv hela tiden. Bara när tid finns. Vad säger ni?

• sommarblomma1

Indra o Tilde: Man kan inte sälja saker på tradera som hobby. Skatteverket räknar det som att du då har ett vinstintresse och du måste då ha ett företag!

--------------------------

Jag har läst på flera ställen att det kan vara svårt att få F eller FA-skattesedel. Speciellt då man drar igån en "smygstart", dvs då man har kvar sin fasta anställning samtidigt. Att ibland skatteverket tycker att man skall fortsätta med sin A-skattesedel.

Vad kan jag i så kallad förebyggande syfte skriva när jag ansöker om FA-skattesedel?

Jag kommer att ha kvar min fasta anställning till 100% åtminstone i början sedan får jag se hur företaget går. Jag kommer att ha en internetbutik där jag säljer mina egna tillverkade smycken jag kommer också att sälja saker för smyckestillverkning och lite andra saker. Frågan är av vilka anledningar behöver jag FA-skattesedel som jag kan skriva i anökan?

• Dora
    jennyswebsite skrev 2007-07-29 10:46:22 följande:
    Indra o Tilde: Man kan inte sälja saker på tradera som hobby. Skatteverket räknar det som att du då har ett vinstintresse och du måste då ha ett företag
    Jo jag vet, det är ju just därför jag vill ha ett företag så jag kan göra det lagligt.

Med tanke på vad du skrev sedan i ditt inlägg: Kan man alltså inte jobba 100 % och ha företaget som sin hobbyverksamhet som jag skulle vilja?
Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6