• Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • sommarblomma1

Hobbyverksamhet är inget riktigt företag. Du deklarerar på en särskild blankett speciellt för hobyverksamhet i tillägg till din vanliga deklaration. Man sysslar inte med bokföring mm, kan inte lyfta moms mm. Det går utmärkat att jobba 100%. Det är så jag har gjort fram tills nu.

Det går utmärkt att ha ett riktigt företag (där man pysslar med bokföring kan lyfta moms etc) och jobba 100%. Man behöver inte F-skattesedel som eget företag men det verkar vara svårt att få F-skattesedel samtidigt som man jobbar.

• Dora
    jennyswebsite skrev 2007-07-29 11:39:06 följande:
    Hobbyverksamhet är inget riktigt företag. Du deklarerar på en särskild blankett speciellt för hobyverksamhet i tillägg till din vanliga deklaration. Man sysslar inte med bokföring mm, kan inte lyfta moms mm. Det går utmärkat att jobba 100%. Det är så jag har gjort fram tills nu.
    Jaha, kan man göra så! Vad bra! Men kan man köpa in varor och sälja på tex tradera eller på marknader då? Att jag säger hobby är ju för att jag gör det för att det är roligt, inte för att försörja mig. Vad räknas som hobby?
  • sommarblomma1

har du företag kan du sälja på tradera och marknader.

Hobby är när du tillverkar /förändrar inköpta saker som du sedan säljer vidare och när du inte har ett vinstintresse. Det går alltså inte att köpa något och sedan sälja vidare utan någon slags förändring för då har du ett vinstsyfte.

Exempel på hobbyverksamhet: tillverkning av smycken eller andra hantverksalster som går att sälja som hobby. Försäljning av egenproducerad honung etc.

• marysoul

Lägger mig i här för jag såg att det stog om LTD. :)

Jag har nyligen startat ett LTD bolag genom England, gjorde det genom ett företag som heter Consab. Dom hjälpte till med allt, och nu har jag Marysoul LTD i england, och Marysoul LTD Swedeish Filial här i sverige. Om jag bara gör saker genom filialen så är det nästan exakt som att ha ett svenskt AB. Det bir krånligare om jag anvnder org nr och liknande för det engelska bolaget, för då måste jag redovisa där, och det blir en helt annan grej. men så länge jag håller mig till filialen och bara jobbar inom den så är allt lugn. Samma rättigehter/skyldigheter som AB. Du kan läsa mycket på ders hemsida, consab.se tror jag det är.

Det kostade sammanlagt 12000kr att starta, regestreringsavgifter och liknande. Det enda jag la in i aktier var 14 pund, det var det minsta man kunde lägga in. Har man mer å vill lägga in så kan man ju det. Men jag nöjde mig med minimum.

//Maria

Sirlig skrev 2007-07-28 00:38:11 följande:
    Sommartorpet: Jag håller på att googla omkring på det där med ltd-företag och det föreslås att det kan innebära vissa skattelättnader. Vilka skulle det vara i praktiken? Jag förstår ju att arbgiv-avg och liknande betalas i Sverige...
  • Dora
    jennyswebsite skrev 2007-07-29 13:42:48 följande:
    har du företag kan du sälja på tradera och marknader.
    Kostar det något att starta ett företag? Vart kan jag läsa om hur man går tillväga?
  • jezz1978

Indra o Tilde
    Här registrerade jag min FA-skattsedel, www.foretagsregistrering.se/
    fyllde i allt på nätet. Efter 2 dagar komett brev med punkter som jag skulle förklara närmare och typ 2 dagar efter att jag skickat in svaren fick jag min Fa-skattsedel. Så det gick väldigt smidigt.

• jezz1978

Ja just det.. Det kostade ingenting

• Joona

Va kosta din F/A inget?

Det kostar väl 1000kr, jag håller på att skaffa min nu!
    Sen är det ju 800kr för bolagsregistreringen eller vad de nu heter.

jezz1978 skrev 2007-07-29 21:54:49 följande:
    Ja just det.. Det kostade ingenting
  • Pokergirl

Har en fråga, har tittat på ett koncept i Usa som har TM-märkt (trademark) logga, innebär detta att märket är skyddat världen över?

• sommartorpet
    Joona skrev 2007-07-29 22:47:58 följande:
    Va kosta din F/A inget?Det kostar väl 1000kr, jag håller på att skaffa min nu!Sen är det ju 800kr för bolagsregistreringen eller vad de nu heter.
    F-skattsedel kostar ingenting, det är registreringen av firman (namnet) på bolagsverket som kostar. Priset är 1000 kr nu och var 800 tidigare.
Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6