• Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • Maskot

Det är lite krångligt och många gånger har man igen pengarna gnom att anlita någon som vet hur man kan placera, dra av och fytta pengar så att det blir bäst för resultatet. Sen är det ju bra om man kan förstå grunderna förståss.

• liv10

Hej!
    En sanbb fråga; en kund från Norge vill handla och undrar om det är tull på det? Är det det?!?!

• Pokergirl
    liv10 skrev 2007-07-23 18:29:48 följande:
    Hej!En sanbb fråga; en kund från Norge vill handla och undrar om det är tull på det? Är det det?!?!
    Japp, det är tull till Norge.
  • sommartorpet
    Joona skrev 2007-07-22 23:40:04 följande:
    Ok, så t ex. om jag köper in varor för 70000kr och får in 100000kr då jag säljer dem, så är min vinst 30000kr och då ska egenavgiften betalas på det. Och den ligger på ca 40% så då blir det 18000kr kvar som är min "lön"?Men om jag köper varor direkt för de pengarna jag får in på kunders fakturor så ska ingen egenavgift betalas på det? För det är på det som finns kvar i firman vid årsbokslutet?När man inte kan det här så är det lite svårt tycker jag! Fundera på att läsa en kurs i företagsekonomi, läste kurs A för 100år sen men minns tyvärr inget!
    Nej, fullt så enkelt är det inte.
    I likviditetsbudgeten blir det inetalningar på 125.000 - utbetalningar på 87.500 men inte i resultatbudgeten. Resultatet är intäkten (100.000) - kostnaden för sålda varor. alltså har du köpt varor för 70.000 men har ett värde i lager på 40.000 när året är slut så är ditt TB 100.000-30.000 = 70.000. Hur stort ditt resultat sedan är beror ju på vilka övriga omkostnader du kommer att ha som telefoner, webhotel, körningar, försäkringar, frakter, hyra mm mm.
  • Rhea

Är det någon här som känner till en tokbra faktasida om bokföring?
    Jag sliter mitt hår snart!

• libero
    Pokergirl skrev 2007-07-23 18:45:12 följande:
    Japp, det är tull till Norge.
    Vet du hur det fungerar med tullen till Norge?
    Jag skickar mycket till Norge och förstår inte riktigt vad det menas med tull?

Har tänkt att ringa till Skattemyndigheten för att få det förklarat men har inte fått tummen ur ännu.
  • liv10

åh vad lessen man blir fast man inte skall bli det när kunder är OTREVLIGA. vi har en kund som klagat sen dag ett han beställde från oss. färgen var inte som på bilden etc etc, då kontaktade leverantören honom (eftersom det är deras bilder) och han fick ny vara helt kostnadsfritt direkt som motsvarade hans förväntningar. Sen var en vara han beställde restad (stod klart och tydligt men han valde att ändå beställa den)- nu har den blivit försenad från leveranör vilket jag hela tiden uppdaterat om via mail till han och andra kunder som väntar.

Idag fick jag ett mail att vi behandlar våra kunder som SVIN! "vi skickar fel varor" (vilket vi inte gjorde och han har blivit väl kompenserad för detta hur som helst), !vi skickar inte varor i tid"(vilket inte är något vi kan påverka och han visste att just den varan var slut när han lade sin order) och sen klagar han för att hans faktura gått till inkasso för att han varit "lite sen".

Till saken hör att han säger att han kommer se till att INGEN handlar hos oss mer bla bla bla. jAG HAR VARIT JÄTTETREVLIG MOT HONOM OCH ALLA HANS SUPEROTREVLIGA MAIL FRÅN DAG ETT- MEN NU FICK JAG FAKTISKT NOG (ojsan, caps lock) och ringde upp han och var väl inte så trevlig som man egentligen alltid skall vara mot kunder... nåväl...

Var bara tvungen att skriva av mig för ibland blir man så lessen när folk beter sig hur som helst.

• Ida2

liv10: Vad tråkigt, förstår att det är svårt att inte ta åt sig personligen men försök att inte göra det.

Själv är jag väldigt trött på kunder som inte betalar sina fakturor... Förstår inte hur man kan strunta i att betala bara, det är ju stöld.

• Pokergirl

Ida2: Är det fakturor från privatpersoner du har problem med?

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6