• Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • Grenna

libero> Almi erbjuder bl a rådgivning till blivande och etablerade företagare: www.almi.se/. Finns bl a jättebra checklistor om man funderar på att starta eget t ex affärsplan & budget.

• libero
    Grenna skrev 2007-07-21 07:43:05 följande:
    libero> Almi erbjuder bl a rådgivning till blivande och etablerade företagare: www.almi.se/. Finns bl a jättebra checklistor om man funderar på att starta eget t ex affärsplan & budget.
    Åh tack för svaret.
    Har aldrig hört talas om det tidigare.
  • Joona

libero: Man kan låna pengar av dem utan säkerhet också, ifall banken inte vill hjälpa till eller om helt enkelt hellre lånar av dem! Finns ett microlån för småföretagare. De ha lite högre ränta men hellre det lånet än inget!

• libero
    Joona skrev 2007-07-21 09:08:26 följande:
    libero: Man kan låna pengar av dem utan säkerhet också, ifall banken inte vill hjälpa till eller om helt enkelt hellre lånar av dem! Finns ett microlån för småföretagare. De ha lite högre ränta men hellre det lånet än inget!
    Okej!

Jag har inte behövt låna några pengar eller så därför har jag inte vänt mig till någon med kalkyler mm.
  • nublu

Jonnaa: Min handläggare på Almi i Linköping gick på semester i fredags men han ska titta på min ansökan om mikrolån när han kommer tillbaka i mitten av augusti. Har jag gjort ett bra jobb går det fort att få pengarna, ca 1 vecka eller så. Måste jag göra om något så går det ändå att ha pengarna i början på september. Men fråga på ditt lokala Almikontor eftersom det säkert är olika arbetsbelastning på olika kontor. För budget och affärsplan har Almi jättebra mallar som går att ladda hem.

Villkoren för mikrolånet: Avbetalas på 5 år, första halvåret amorteringsfritt. Första året betalar man Almis basränta som är 5 %, därefter betalar man basräntan + 4%. Man behöver inte ordna någon mer finansiering från exempelvis bank el dyl.

Libero: Jag jobbade på Anna&Axel igår och träffade på er avbytare Jörgen. Hörde att det ska bli modernt som 17 hemma hos er. Hoppas att det går bra.

• libero
    nublu skrev 2007-07-22 08:03:24 följande:
    Jonnaa: Min handläggare på Almi i Linköping gick på semester i fredags men han ska titta på min ansökan om mikrolån när han kommer tillbaka i mitten av augusti. Har jag gjort ett bra jobb går det fort att få pengarna, ca 1 vecka eller så. Måste jag göra om något så går det ändå att ha pengarna i början på september. Men fråga på ditt lokala Almikontor eftersom det säkert är olika arbetsbelastning på olika kontor. För budget och affärsplan har Almi jättebra mallar som går att ladda hem.Villkoren för mikrolånet: Avbetalas på 5 år, första halvåret amorteringsfritt. Första året betalar man Almis basränta som är 5 %, därefter betalar man basräntan + 4%. Man behöver inte ordna någon mer finansiering från exempelvis bank el dyl.Libero: Jag jobbade på Anna&Axel igår och träffade på er avbytare Jörgen. Hörde att det ska bli modernt som 17 hemma hos er. Hoppas att det går bra.
    Jasså du känner Jörgen.
    Jo vi håller på att bygga lite.
    Då hade jag ju kunnat gå in och spana på dig ju. Jag var i stan i går en sväng.
    Har ju aldrig varit inne i den butiken.
  • Lilie

tjejk -
    Min webbutik tar all min tid så var beredd på att lägga MYCKET tid.
    Det är nog bra med lite datavana, framför allt bildhantering är jag glad att jag kan.
    Annonsera kan man göra lite överallt, via google, på olika hemsidor, föräldrartidningar, blocket, lappar i affärer och bvc mm Mycket tid går åt till annonsering och det kostar att synas.
    Jag tror det kan vara svårt att slå sig in och synas bland alla webshoppar som säljer barnkläder.
    Själv har jag enskild firma, läs på om dom olika företagsformerna och se vad som passar dig.
    Ang import från Kina har jag för mig att det är vissa kvoter man får ta in per år. Kolla med tullverket, dom har en bra hemsida.

Lycka till

• nublu

Libero: Jag tyckte att jag såg dina barn igår när jag gick ut från Ica innan jag började jobba men jag vågade inte fråga dom vem deras mamma var.

Det är lite tomt i butiken för tillfället, Irina väntar på massor av kläder som skulle ha kommit för över en vecka sedan. Så igår var det lugnt (och urtråkigt!) i butiken. Vi hade säkert kunnat tjattrat länge om du kommit in.

• libero
    nublu skrev 2007-07-22 08:47:52 följande:
    Libero: Jag tyckte att jag såg dina barn igår när jag gick ut från Ica innan jag började jobba men jag vågade inte fråga dom vem deras mamma var. Det är lite tomt i butiken för tillfället, Irina väntar på massor av kläder som skulle ha kommit för över en vecka sedan. Så igår var det lugnt (och urtråkigt!) i butiken. Vi hade säkert kunnat tjattrat länge om du kommit in.
    Det var inte mina barn så det var tur att du inte ropade.
    Jag var bara inne en liten sväng på förmiddagen och hade endast sonen med mig.
Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6