• Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • nublu

tjejk: Apropå import från Kina: Det krävs att man köper stora volymer från Kina, det kan vara svårt att hitta bra leverantörer och ofta måste man betala i förskott + att frakten är dyr och tar lång tid. Så jag avråder från Kinaimport. Kina är inte svaret på bra affärer.

• Joona

nublu: Tack för alla info! Jag mailade almi i fredags så jag hoppas jag får svar snart! Låter ju bra att det kan gå snabbt att få pengarna! Ska bara bestämma hur mycket jag vill låna! Phu, lite jobbigt!

Slänger in en fråga här också, får se om nån kan hjälpa mig!

När jag gör min likviditetsbudget så står det ju inbetalningar och utbetalningar och där fyller man ju i allt som händer med pengarna. Sen skriver jag ju betalda kundfakturor inkl. moms på inbetalningar och på utbetalningar mina varors kostnader inkl. moms. Så till frågan. Under inbetalningar står det även "moms tillbaka" och under utbetalningar står det "moms att betala". Vad ska jag fylla i där?

Jag tror jag har ett hum men det är bättre att fråga och få rätt svar än att strula till det med mina okunskaper i hur man gör en budget

Hade gott alla!

nublu skrev 2007-07-22 08:03:24 följande:
    Jonnaa: Min handläggare på Almi i Linköping gick på semester i fredags men han ska titta på min ansökan om mikrolån när han kommer tillbaka i mitten av augusti. Har jag gjort ett bra jobb går det fort att få pengarna, ca 1 vecka eller så. Måste jag göra om något så går det ändå att ha pengarna i början på september. Men fråga på ditt lokala Almikontor eftersom det säkert är olika arbetsbelastning på olika kontor. För budget och affärsplan har Almi jättebra mallar som går att ladda hem.Villkoren för mikrolånet: Avbetalas på 5 år, första halvåret amorteringsfritt. Första året betalar man Almis basränta som är 5 %, därefter betalar man basräntan + 4%. Man behöver inte ordna någon mer finansiering från exempelvis bank el dyl.Libero: Jag jobbade på Anna&Axel igår och träffade på er avbytare Jörgen. Hörde att det ska bli modernt som 17 hemma hos er. Hoppas att det går bra.
  • nublu

Moms att betala är den moms du fått in på försäljningen. Moms att få tillbaka är moms på de fakturor du betalat.

• Joona

ok, tack nublu! De var de jag trodde! Nu börjar min budget bli klar

En annan sak! Betalar man egenavgift fast man inte plockar ut någon lön? Jag har inte tänkt ta ut nån lön, så det står ju 0kr på egenavgift i min budget!

Nu kom jag på en fråga till!
    Kunderna betalar ju frakten eller en del av frakten, är det momsfritt för mig också? Skriver man upp frakten på utbetalningar då och sen drar av momsen på "moms att få tillbaka"?

Hur hade jag klarat mig utan er i tråden! Verkligen uppriktigt glad för att ni finns och puchar och stöttar och svara på halvdumma frågor! Kram till er!

• Maskot

Egenavgifter räknas på all vinst du har i företaget när bokslutet görs om du har en enskilld firma. All vinst räknas som lön, det blir lite tokigt ibland och kan bli en hel del restskatt om man inte ser upp.

• Joona

Jaha ok. All vinst? Hmm, all vinst minus inköpen av varor då?
    Men då är det all vinst som kunderna betalar i fakturor exkl. momsen va?

Det måste jag klura lite på i min budget, för det hade jag inte fattat!

Tack för svaret föresten

• Joona

Alltså jag menar man drar av inköpen först och sen räknas resten som vinst men utan momsen som kunderna betalar?

Blev nån klokare av det

• Pokergirl

Jonnaa: Vinsten är dn slutsumma du har över efter att årets alla fakturor betalats.

• Joona

Ok, så t ex. om jag köper in varor för 70000kr och får in 100000kr då jag säljer dem, så är min vinst 30000kr och då ska egenavgiften betalas på det. Och den ligger på ca 40% så då blir det 18000kr kvar som är min "lön"?

Men om jag köper varor direkt för de pengarna jag får in på kunders fakturor så ska ingen egenavgift betalas på det? För det är på det som finns kvar i firman vid årsbokslutet?

När man inte kan det här så är det lite svårt tycker jag! Fundera på att läsa en kurs i företagsekonomi, läste kurs A för 100år sen men minns tyvärr inget!

• tjejk

Finns det något bättre alternativ än kina om man vill sälja barnkläder?

Kul och intressant tråd föresten

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6