• Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • Ida2

Pokergirl: Ja. Jag vet att jag borde anlita ett företag att ta hand om fakturorna men eftersom jag inte har så mycket försäljning än så vill jag vänta. Har skickat vidare fakturorna för betalningsföreläggande hos kronofogden. De som inte har betalat har inga anmärkningar sen innan...men det spelade tydligen ingen roll. 

• Pokergirl

Ida2: ta kontakt med payer, dom fixar allt från kortbetalningslösning till fakturor!

• Pallas Athena

liv10: Jag förstår hur det känns! Att vissa kan ha så lite empati att de kan gå på så hårt åt en annan människa!
    Jag jobbar extra på kundtjänsten på ett stort företag, och där får man höra allt möjligt. Men man får helt enkelt ha i bakhuvudet hela tiden att denna människan mår dåligt av en eller annan anledning och att de bara kanaliserar sin ilska över någon annan i närheten..
    Det brukar hjälpa mig att tänka att personen i fråga har fått cancerbesked nyss eller så, det ger mig mer sympati och gör att jag orkar stå emot de elaka sakerna som människan vräker ur sig och kan då känna att det inte är personligt menat i verkligheten..

Hoppas det löser sig!

• Joona

Ida2: Usch det låter jobbigt, jag har ännu inte kommit igång men man kommer ju få problem att lösa. Minns en gång när jag beställde från en webbutik och när paktet kom så tog jag hand om fakuran och tappade bort den direkt och sen glömde jag bort den och 7 dagar efter den skulle varit betald så hitta jag den och bara skrek rätt ut. Usch så jag skämdes, som tur var kunde jag skriva en ursäkt i meddelande rutan då jag betalade och så mailade jag även en ursäkt!

Menar bara att alla skiter nog inte i fakturor ofta är det nog misstag, jag får se själv hur jag ställer mig till det när jag hammar i din situation men ett fakureringsföretag löser ju problemet.

• liv10
    Pallas Athena skrev 2007-07-24 23:01:22 följande:
    liv10: Jag förstår hur det känns! Att vissa kan ha så lite empati att de kan gå på så hårt åt en annan människa! Jag jobbar extra på kundtjänsten på ett stort företag, och där får man höra allt möjligt. Men man får helt enkelt ha i bakhuvudet hela tiden att denna människan mår dåligt av en eller annan anledning och att de bara kanaliserar sin ilska över någon annan i närheten.. Det brukar hjälpa mig att tänka att personen i fråga har fått cancerbesked nyss eller så, det ger mig mer sympati och gör att jag orkar stå emot de elaka sakerna som människan vräker ur sig och kan då känna att det inte är personligt menat i verkligheten..Hoppas det löser sig!
    tack.... det värmde....
    nu har min värsta ilska lagt sig- jag blev bara så kränkt över hur han bemötte mig. Men- det är som du säger- det är nog så att han har andra problem.....
  • liv10

ida2; jag har ibland funderat på om vi skall börja ta hand om fakturorna själv pga att det kostar en rätt stor del av vinsten att ha Kreditor- men sen tänker jag att jag inte orkar med alla som bara struntar i att betala.... så det får nog vara Kreditor iallafall. Hoppas det inte är betydande summor du tappar!

• Ida2

För mig är det rätt betydande summor tyvärr. Kunderna har fått både påminnelsefaktura och brev angående att det går vidare till kronofogden så tyvärr kan det inte vara ett misstag från deras sida.
    e-butiken som jag har stödjer inte payer men däremot Fakturera mig, men jag får vänta lite innan jag skaffar det på grund av kostnaderna. Jag vill komma igång mer först. Alternativet får kanske vara att ta bort faktura som alternativ ett tag. Får vänta och se hur det går med ärendena hos kronofogden.

• Pokergirl

Ida2: jag har kört med payer, okej att det kostar men samtidigt får man in pengarna snabbt och utan att behöva stå med risken. Jag tycker helt klart du ska använda dig av kreditor, tänk bara vilken förlust det blir för varje missad betalning från en kund.

• liv10

jag tror också du tjänar på Kreditor. Det kostar typ 1000kr i startavgift. Men sen är du gång och du betalar ju bara på det du säljer- så egentligen spelar det ingen större roll om du har liten försäljning.
    Hoppas du får dina pengar- men chansa inte mer. tycker jag utan lej bort det.

• Ida2

pokergirl och liv10: ja, tack för svaren. Får nog ta och titta på det igen.

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6