• Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • Pokergirl

Peak: Jag har gjort lite som Sirlig, startade upp samtidigt som jag jobbade heltid vid sidan av, jag jobbar fortfarande och har valt att istället för att ta ut lön investera, betala av mina maskiner i snabb takt och utöka företaget. Det har gått över förväntan och inom kort tror jag att jag kan börja ta ut en vettig lön.

Det är helt omöjligt att sitta och beräkna hur mkt kapital som behövs initialt, antingen startar man upp vid sidan av och har en webshop som man sköter kvällar och helger, alternativt slår man på stora trumman och satsar maximalt direkt med butik och hela konceptet. Svårt val, men det är superkul att vara företagare!

• Pokergirl

Någon som vet var man kan designa och köpa snygga kartonger?

• Peak

pokergirl - ja jag kan tänka mig att det är kul!

Vore bara kul att höra andra med butiker vad de hade för kapital osv. Men det kanske är känsligt att prata högt om?
    Har en bekant som har en butik och har frågat henne lite

• leson76

Hejsan,

jag har startat en liten websida,

ebenfors.googlepages.com/home

På sidan ska jag samla alla produkter som fått utmärkelsen "bäst í test" i olika dags- och veckotidningar samt på websidor som Råd & Rön etc.

Vad tycker ni?

• Joona

Ok, jag hade vänt till det under mina sena nätter men det var ju bara bra där spara jag 1000kr

sommartorpet skrev 2007-07-30 00:02:12 följande:
    F-skattsedel kostar ingenting, det är registreringen av firman (namnet) på bolagsverket som kostar. Priset är 1000 kr nu och var 800 tidigare.
  • Sirlig

Liv10: Jag startade med femtusen spänn faktiskt som jag tålmodigt återinvesterade, men sedan när vi startade aktiebolag lade vi in hundratusen och min sambo har lånat ut tvåhundratusen ytterligare, varav jag nu har betalat tillbaka femtiotusen. Han insåg värdet av att öka på omsättningen snabbt, så då lade vi in de pengarna och vi har pengar uppbundna i lokalen också med panthyror samt överlåtelseavgift.

Peak: Jag säljer pärlor och smyckesdelar till hobbypysslare. Min hemsida hittar du vid min presentation.

• sommartorpet

Ett av mina bolag kommer så småningom att bli butik. Just nu hanlar vi bara till den och kommer väl att göra så i minst två år till innan det är dags att öppna.
    Hittills har vi nog lagt 75.000 i lager och ska väl handla för lika mycket till innan vi har så vi kan öppna. Det hade gått att göra det fortare men då hade lagret nog kostat 10 ggr så mycket och vi har tiden för oss. Köper hellre för 10 kr och säljer på 300 än köper på 100 och säljer för 150 när jag inte behöver skynda mig. Jag har ju alla andra bolag att leva av och detta ska egentligen bli vår pensionsförsäkring

• Skutta

Hej! Undrar om jag kan lägga in några frågor här
    Har alltid drömt om att starta en egen webshop, har kollat upp det mesta men det är alltid de personliga svaren som hjälper mest,

så jag undrar får man ta hem varor (i detta fall kläder) från länder utanför EU och sälja? Om man skattar för det så klart?
    Sen undrar jag hur man skattar för det man tar hem, har läst på både tullverket och skatteverket men tycker som sagt att det är lite rörigt!

Har ni några tips på annat får ni gärna hjälpa mig!

• Pokergirl
    liv10 skrev 2007-07-30 13:15:36 följande:
    www.unitek.sedär kan de trycka oxå, snabb leverans å fraktfritt.
    tack!
Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6