Inlägg från: Peak |Visa alla inlägg
  • Peak

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

hej det var ett tag sedan, nu har jag hittat er igen

Ni med internetbutiker - får man fråga hur et går för er? Och hur funkar det rent praktiskt med att ha en internetbutik? Nån som vill berätta mer? Jag vill så gärna öppna butik, men med tankte på kostnader och att man måste leva också så funderar jag på internetbutik.

Men som sagt hur funkar det? Köper man in ett lager eller kan man beställa när man själv får beställningar? Berätta gärna så mycket ni bara vill och orkar!

• Peak

pokergirl - kul att det går bra!!
    Men hur mycket köper ni in? Och vart förvarar ni sakerna? Det kanske inte är så stora grejer?
    Berätta gärna mer, om hur det gick till när ni startade osv...om ni orkar!
    Hur marknadsför ni er?

• Peak

tittar in här med jämna mellanrum eftersom jag är så sugen på att starta butik, gärna fysisk.
    Nån som har fysisk butik som har lust att berätta mer? Jag funderar på hur man ska klara sig Vi ska bygga hus och tror inte det skulle funka på bara en lön...
    Startkapital, utgifter, inkomster osv...allt ni kan tänka er att dela med er av, behöver inte skriva här heller kanske kan maila?

Finns det några bidrag att få när man inte är arbetslös?

• Peak

Joanna - hjälp vilka fina tårtor!! Har du gjort dem själv? Du ska inte öppna tårtverkstad istället? För det är "pärlbutik" du funderar på eller? Vart bor ni?

Köpte två trisslotter idag men inte blev jag miljonär

• Peak

nån som kan säga vad man behöver i startkapital för en fysisk butik och hur lång tid det kan ta innan man kan leva på det?
    Väldigt ungefärligt och olika såklart för alla, men nån som har egna erfarenheter att dela med sig av?

• Peak

sirlig - jo men som jag skrev, "dela med sig av egna erfarenheter"...
    klart det är skillnader
    Men det spelar ju ingen roll hur mycket jag räknar, min budget är ju på låtsas ända tills företaget verkligen startar, vore kul att höra riktiga siffror istället för att man sitter och gissar. Jag kan ju inte "ta" någon annans siffror utan det är bara intressant att höra hur det gått för andra.
    Och hur lång tid det tagit för andra att få det att gå runt, sen är det ju självklart att bara för att det tar x antal månader för en företagare lyckas ju inte jag om x antal månader också, men trodde inte jag behövde vara SÅ övertydlig, det måste väl alla förstå att alla företagare är unika!

är nyfiken bara
    Jag skulle vilja ha en butik med inredning/kläder och tror inte jag skulle ha råd att anställa någon i början iaf. Utan jag skulle bli själv

• Peak

sirlig - ja! Tack precis sådana svar jag ville ha
    Får du säga här vad du säljer eller hur får jag veta det/din hemsida?
    Så svårt att veta om man ska våga satsa, och nu bygger vi hus så det är väl inte direkt rätt tidpunkt...
    Men alla idéer jag har ser jag ju ploppa upp varteftersom...och det är ju lite trist!

• Peak

pokergirl - ja jag kan tänka mig att det är kul!

Vore bara kul att höra andra med butiker vad de hade för kapital osv. Men det kanske är känsligt att prata högt om?
    Har en bekant som har en butik och har frågat henne lite

• Peak

sommartorpet - hmm vad säljer du (eller ska sälja) och varför blir det billigare att köpa nu än senare?

• Peak

jag ska också åka på foremex, vi nästlade ju oss in sist så nu skickade de biljetter automatiskt! tackar!!

• Peak

jag och min kompis åker nog till helgen. Sover nog på hotell också.
    Vill så gärna öppna egen butik nu det bara kliar i fingrarna!

• Peak

jag är lite inne på samma fråga, eftersom vi bygger hur nu tror jag inte jag kan öppna en fysisk butik på ett tag...
    Men om man börjar lite smått med en webbutik och/eller har försäljning hemma ("får" man det? tänkte i nya huset kommer jag ha ett arbetsrum, om man kunde ha det som liten "butik" om nån vill komma förbi?) Men jag jobbar också heltid och tänker jag på jobbet som är när man kägger ut auktioner på Tradera så är det ju en del, så det måste vara mycket jobb med webbutik, eller?
    Ni som har det, hur mycket jobbar ni annars med "vanliga" jobb?

• Peak

om jag har ett företag och köper in varor från en butik (billighetsbutik) och vill sälja dem i min butik - hur gör man då? Det blir till inköpspris kan man säga, men hur funkar det när jag köper där? Köper jag som privatperson?

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6